بستری بیش از ۱۱۱ هزار بیمار کرونا در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی مهمترین و گسترده‌ترین متولی بخش بیمه‌های اجتماعی و درمانی است که قشر وسیعی از جامعه، از خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی این سازمان استفاده می‌کنند و در این راستا نقش مهم خدمت رسانی را بر عهده دارد.

گسترش فعالیت‌های درمانی سازمان تامین اجتماعی به اندازه‌ای است که تاکنون بیش از ۱۱۱هزار بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی ملکی این سازمان بستری شده‌اند. سازمان تامین اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن بیش از ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در همه گیری ویروس کرونا طی ماه‌های اخیر، اقدامات زیادی را برای کنترل شیوع این بیماری به اجرا گذاشته است که در گفت‌وگو با دکتر سید مجید صادقی‌راد، معاون تامین خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی به مهمترین آنها اشاره شده است.

لطفا بفرمایید اهم اقدامات و دستاوردهای بخش درمان سازمان تامین اجتماعی برای مدیریت بحران و مقابله با اپیدمی کرونا چیست؟

در حال حاضر بیش از۳۰۰۰ تخت عادی و ۵۰۰ تخت ویژه در مراکز ملکی سازمان برای بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ اختصاص یافته و بیش از ۲۶هزار آزمایش تشخیص ملکولی (PCR) کووید ۱۹ در مراکز ملکی این سازمان انجام شده است.

تامین و توزیع اعتبار اصلاح و بهبود سیستم تهویه بیمارستان‌ها، ابلاغ اولویت بستری کردن بیماران مبتلا به کرونا و کنسل یا محدود کردن اعمال جراحی الکتیو، تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مدیریت‌های درمان استان‌ها به منظور پیشگیری، ارتقای سیستم‌های تامین اکسیژن مراکز درمانی تابعه و نیازسنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشکی کمک تنفسی شامل ونتیلاتور، CPAP، BIPAP، میکروونت و غیره از مهمترین اقدامات بخش درمان سازمان تامین اجتماعی برای مدیریت بحران و مقابله با اپیدمی کرونا بوده است.

همچنین اعطای مجوز تهیه داروهای درمان کرونا بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، صدور مجوز تفویض اختیار به‌کارگیری نیروهای تخصصی و غیر تخصصی موقت دو ماهه در استان‌های درگیر کرونا، به‌کارگیری نیروهای قراردادی خارج از محدودیت ردیف‌های تشکیلاتی به منظور کنترل بحران کووید-۱۹، استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته بخش درمان کشور به صورت قراردادی با اولویت همکاران بازنشسته بخش درمان سازمان و فعال شدن برخی درمانگاه‌ها در دو شیفت کاری و ایام تعطیل از دیگر دستاوردهای این حوزه در دوران شیوع کرونا بوده است.

تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی تامین اجتماعی چه میزان است و  وضعیت پذیرش بیماران در بخش‌های سرپایی سازمان چگونه است؟

تاکنون بیش از یک میلیون بیمار مشکوک و یا با تست مثبت به مراکز بیمارستانی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده‌اند و از میان آنها حدود ۱۱۱هزار نفر در مراکز درمانی بستری سازمان به علت ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ بستری شده‌اند و بالغ بر ۹۷ هزار نفر نیز از مراکز فوق ترخیص شده‌اند.                    

در شرایطی که همگان درگیر اپیدمی کرونا هستیم توجه به گروه بیماران مزمن از حساسیت بالایی برخوردار بوده و نیازمند دقت نظر بیشتری برای دریافت خدمات هستند. سازمان تامین اجتماعی چه اقداماتی در مدیریت بیماری‌های مزمن و سالمندی در دوران شیوع کرونا داشته است؟

برای کاهش مراجعه‌ و رفت‌وآمدهای غیرضروری، ابلاغ تجویز داروهای بیماران مزمن دارای پرونده مزمن به صورت دو ماهه به جای یک ماه و اختصاص دارو برای دوره مصرف سه ماهه برای بیماران دارای پرونده (پیوندی، خاص و...) انجام شد.

در حال حاضر چند مرکز درمانی تامین اجتماعی به درمان بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دارد؟

در بیش از ۷۳ بیمارستان سازمان اعم از ملکی و هیات امنایی و همه مراکز درمانی سرپایی به بیماران کووید-۱۹ خدمات مورد نیاز ارائه می‌شود.

تمهیدات سازمان تامین اجتماعی برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا و کاهش مواجهه و احتمال سرایت این بیماری چه بوده است؟

واکسیناسیون حدود ۱۲۰۰۰ نفر از کارکنان بیمارستان‌های سازمان، تهیه و ارسال دستورالعمل جامع پیشگیری از کرونا در واحدهای بیمه‌ای و درمانی سازمان، تهیه و ارسال راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در محیط کار برای بیمه شدگان (ویژه خانه‌های بهداشت کارگری با مشارکت وزارت بهداشت، وزارت کار، تعاون و سازمان تامین اجتماعی)، تهیه و ابلاغ راهنمای استفاده از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس جدید کووید۱۹ به مدیریت‌های درمان استان‌ها، تهیه و ابلاغ «دستورالعمل نحوه رسیدگی به پرونده بیماران بستری»، تهیه دستورالعمل‌های اعطای مرخصی استعلاجی و استحقاقی کارکنان در معرض خطر بیماری کرونا، برآورد میزان لوازم حفاظت فردی مورد نیاز جهت مقابله با بیماری کرونا برای کارکنان، بارگذاری فیلم‌ها و مستندات مرتبط به کووید- ۱۹ در تارنمای آزمایشگاه مرجع جهت راهنمایی کارکنان مراکز ملکی سازمان، انجام تست سرولوژی به منظور غربالگری کارکنان (سرواپیدمیولوژی) و انجام آزمایش‌های تکمیلی در صورت نیاز و نگهداری داده‌ها در بانک اطلاعاتی آزمایشگاه مرجع، توسعه سیستم جامع کمیسیون‌های پزشکی با رویکرد مکانیزه کردن کلیه فرآیندهای حوزه شوراها و کمیسیون‌های پزشکی، ارسال مکانیزه اطلاعات آرا کمیسیون‌های پزشکی به واحد مستمری‌های شعب و سرویس خدمات غیرحضوری مرتبط با حوزه فعالیت کمیسیون‌های پزشکی از مهمترین تمهیدات سازمان تامین اجتماعی برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا و کاهش مواجهه و احتمال سرایت این بیماری بوده است.

کد خبر: 14013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =