دولت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید برنامه طولانی مدت ارائه دهد

موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که طی سال‌های گذشته یکی از آرزوهای بازنشستگان بود و همواره در حسرت آن روزشماری می‌کردند، بالاخره در سال ۹۹ اجرایی شد. اما، نکته اعتراضی آن، تبعیض قائل شدن بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بر اساس توافقهای صورت گرفته بین سازمان برنامه و بودجه، صندوق بازنشستگی کشوری و... یکسان سازی حقوق بازنشستگان از مهر ماه سال جاری عملیاتی شد، همسان‌سازی حقوق ۱.۵ میلیون نفر از بازنشستگان کشوری تا سقف ۹۰ درصد از خالص دریافتی شاغلان نیز به صندوق بازنشستگی ابلاغ شده بود.

حسن لطفی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن در اقتصاد ایران گفت: با نگاه کلی به مشکلات اقتصادی کشور درمی یابیم که ۸۰ درصد مشکلات منشا داخلی و فقط ۲۰ درصد آن مربوط به عوامل خارجی و تحریم‌هاست.

وی ادامه داد: ما باید با یک برنامه‌ریزی منسجم عوامل داخلی که سبب بالا رفتن قیمت‌ها شده‌اند را رفع کنیم و ۲۰درصد باقیمانده را با سیاست‌گذاری صحیح در وزارت امور خارجه و سیاست خارجی‌مان که تحت تاثیر سیاست‌های جهانی است، حل کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل در کشور ما عدم شفافیت و ارائه آمار دقیق از سوی ارگان‌های مربوطه است به همین دلیل تا زمانیکه آمار دقیق مبتنی بر واقعیت از مسائل مختلف نداشته باشیم نمیتوانیم در ان زمینه تصمیم‌گیری کنیم؛ لذا این تصمیم‌گیری‌ها بر حسب واقعیت نیست پس نمیتواند مشکلات را به صورت اساسی حل کرده و منابع لازم را اختصاص دهیم، متاسفانه به دلیل مدیریت غیراصولی و نادرست سبب بروز چنین مشکلاتی شده که امروزه با آن روبرو هستیم.

لطفی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عنوان کرد: از زمانیکه صندوق‌های بازنشستگی به عنوان بنگاه اقتصادی فعالیت میکنند شرایط‌شان بد شده است. درست است که حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم ولی باید توجه داشت که منبع این افزایش حقوق از کجا تامین می‌شود؟ دولت باید به طور دقیق مشخص کند که مابعدالتفاوت همسان‌سازی بازنشستگان را چگونه تامین خواهد کرد؟ شاید به طور مقطعی بتوانیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم ولی در درازمدت، صندوق‌های بازنشستگی چگونه میتوانند آن‌را تامین کنند؟  

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با ارائه پیشنهاداتی به مجلس مبنی بر فروش اموال مازاد و اصلاحاتی که در بودجه سال ۹۹ انجام میشود مصوب گردید که ده هزار میلیارد تومان در اختیار صندوق‌های بازنشستگی قرار گیرد تا این همسان‌سازی انجام شود ولی باید توجه کرد که این منابع موقت هستند و باید فکر اساسی در این خصوص اعمال شود.

صفورا طالب زاده

کد خبر: 1472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =