وضعیت پیچیده صلاحیت‌ها

عباسعلی کدخدایی درباره انتخابات گفته: جلسات در دو نوبت و گاه تا سه نوبت برگزار می‌شود. اگر فشردگی را داشته باشیم تا روز آخر که سه‌شنبه هفته جاری است از زمان قانونی استفاده کرده و هروقت تمام شود اسامی را اعلام می‌کنیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در حالی که اخبار در گوشی و توییت‌ها و پست‌های مختلف هر روز خبر تایید یا رد صلاحیت یکی از کاندیداها را منتشر می‌کند، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از اساس این مساله را کذب می‌داند. وی با بیان اینکه اعضا در جلسات حضور دارند توضیح داد: «نمی دانیم در حوزه ریاست جمهوری و یا مجلس، چه تعداد نهایت احراز صلاحیت می شوند. جلسات متعددی داشتیم اما هنوز تعداد و یا افراد برای ما مشخص نیست. تشویش اذهان دامن زده نشود و تا ۳ روز آتی نتایج را اعلام می کنیم.»

وی تاکید کرد: «رای‌گیری کتبی و مخفی است و اعضا هم نظر یکدیگر را نمی‌دانند. در فضایی که ایجاد می‌شود طبق قانون از ۱۲ رای باید ۷ تن به شخصی رای دهند تا وی احراز صلاحیت شود. وقتی پرونده فردی مطرح می‌شود، گزارش قرائت شده و اعضا سوالاتی دارند و در نهایت به کارشناسان ارجاع می‌شود تا پاسخ برای اعضا روشن باشد. گاه فردی درباره‌اش دو ساعت بحث شده و برخی اعضا همچنان مردد هستند و تحقیق بیشتری نیاز است.»

وی در مورد بانوانی که ثبت نام کرده‌اند هم گفته صلاحیت سنجی درباره آن‌ها هم ادامه دارد و این یعنی ممکن است یک خانم هم در امسال در میان کاندیداهای ریاست جمهوری قرار گیرد.

 شورای نگهبان به موجب قانون، برای بررسی و احراز صلاحیت داوطلبین کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری فرصتی ۱۰ روزه دارد. این فرصت در روز سه‌شنبه هفته جاری به اتمام خواهد رسید و تکلیف تعداد و تنوع نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص می‌شود.

گمانه‌زنی برای تایید صلاحیت ۸ تا ۱۰ نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری
 

گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهایی که نهایتا از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند بالا گرفته و مشخصا از صبح امروز زمزمه‌هایی درباره اسامی گزینه‌ها نهایی به گوش می‌رسد. آنطور که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند لاریجانی، رئیسی، رضایی، جلیلی، دهقان، جهانگیری، شریعتمداری و پزشکیان هشت داوطلب احراز صلاحیت شده از جانب شورای نگهبان برای ورود به گود انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز ۲۸ خرداد خواهند بود. البته حرف‌هایی هم درباره تایید صلاحیت عبدالناصر همتی و یک نامزد دیگر که شمار نهایی‌ها را به ۱۰ نفر می‌رساند، زده می‌شود. 

به نظر می رسد آرام آرام و با مشخص شدن نامزدهای اصلی این روند اطلاع‌رسانی داوطلبان و ستادهای انتخاباتی ادامه داشته باشد. خبرها از اردوگاه جریان‌های سیاسی حکایت از دشواری اتحاد میان آن‌ها دارد. اصولگرایان هر روز با چهره‌ای روبرو می‌شوند که قصدی برای کنار کشیدن از انتخابات ندارد و اصلاح طلبان هم به نظر می‌رسد درباره دو نامزد اصلی خود متفرق شده‌اند و موضوع تایید صلاحیت‌ها همچنان از بحث‌های محوری است و اصولگرایانی که نیازی به کناره‌گیری نمی‌بینند هرلحظه وحدت میان این گروه را تهدید می‌کنند و اصلاح‌طلبانی که ستادهای خود را مستقل تشکیل می‌دهند تا از دودستگی میان آن‌ها سخن به میان آید.

آمار و قرائن این گمانه‌زنی رسانه‌ای نشأت گرفته از اقدام تشریفات سازمان صداوسیما در تخصیص ۱۰ خودرو "تارا" برای انتقال کاندیداها در ایام تبلیغات تلویزیونی انتخاباتی می‌باشد. سه روز پیش سایت‌های خبری تصاویری از ۱۰ خودروی تارا منتشر کردند که با پلاک تشریفات در پارکینگ صدا و سیما پارک شده بود. گفته می‌شود قرار است این ۱۰ دستگاه خودرو مشکی‌رنگ با پلاک تشریفات مسئولیت رساندن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به محل برگزاری مناظره‌های تلویزیونی بر عهده داشته باشند. یعنی با توجه به اینکه هنوز فهرست نامزدهای تاییدشده از سوی شورای نگهبان اعلام نشده، شاید بتوان بر اساس تعداد خودروها این‌گونه گمانه‌زنی کرد که "حداکثر" ۱۰ نامزد در مناظره‌های انتخاباتی در سازمان صدا و سیما حضور خواهند داشت.

همچنین سازمان صداوسیما در اقدامی دیگر، بزرگترین استودیو جام‌جم یعنی استودیو شماره ۱۱ را بعنوان محل مناظره‌های انتخاباتی تعیین کرده است؛ امری که می‌تواند نشانه دیگری بر کثرت داوطلبین تایید صلاحیت شده در این دوره نسبت به ادوار قبلی باشد. 

رفتار شورای نگهبان در انتخابات‌های گذشته چگونه بود؟

شورای نگهبان در انتخابات ادوار قبلی ریاست‌جمهوری، معمولا به شکل مشخصی کاندیداها را تقسیم می کرده است. در اردیبهشت ۹۶، تعداد ۶ نفر را واجد صلاحیت نامزدی تشخیص داد؛ که سه نفر اصلاح طلب و سه نفر اصولگرا بودند. در انتخابات ۹۲ هم ۸ نفر تایید شدند که از میان آنها آقای عارف اصلاح‌طلب، سعید جلیلی، قالیباف و محسن رضایی اصولگرا و ۴ نفر مستقل ظاهر شدند. در انتخابات سال ۸۸، چهار نفر تأیید صلاحیت شدند که دو نفر اصلاح طلب و دو نفر اصولگرا بودند. همچنین شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴، ۷ نفر را تایید صلاحیت کرد که در میان آنها آقای هاشمی رفسنجانی مستقل، آقایان مهرعلیزاده، معین و کروبی از جبهه اصلاحات و آقایان احمدی نژاد، قالیباف و لاریجانی در دسته اصولگرایان قرار داشتند. 

از همین رو به نظر می‌رسد این بار هم همان توازن دوره‌های قبلی توسط شورای نگهبان اتفاق بیفتد. هر چند بنا به اتفاقی که در حال رسم شدن است، نامزدها به نفع دو نفر در نهایت کنار خواهند رفت تا از شکستن آرا به نفع رقیب جلوگیری کنند. 

کد خبر: 16390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =