فریب تبلیغات صدور مدارک تحصیلی را نخورید

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ادعای صدور مدارک تحصیلی یکی از شگردهای مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان است نسبت به لزوم استعلام اعتبار دوره‌ها و موسسات آموزشی از سوی شهروندان قبل از هرگونه ثبت نام و واریز وجه هشدار داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ جواد جهانشیری گفت: اخیرا مشاهده شده است تبلیغات فریبنده‌ای توسط برخی موسسات و افراد حقیقی در فضای مجازی در حال انتشار است، مبنی بر برگزاری دوره‌های منتهی به مدارک و مقاطع تحصیلی عالی دانشگاهی و القای صدور مدارک رسمی تحصیلی به گونه‌ای که برخی از شهروندان و در بسیاری از موارد کارکنان دستگاه‌های اجرایی از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیامک‌های گروهی جذب اینگونه تبلیغات می‌شوند.

وی افزود: در این شگرد، مجرمان سایبری با تقاضای واریز وجه به حساب‌های مشخصی را می‌کنند و بعد از گرفتن پول دیگر پاسخگو نیستند و یا با هدایت این افراد به درگاه‌های جعلی بانکی اقدام به سرقت اطلاعات بانکی آن‌ها می‌نمایند و در مواردی نیز که دوره آموزشی برگزار می‌شود مدرک اعطا شده به شهروندان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد تایید نمی‌باشد.

این مقام انتظامی در خصوص ادعای خرید و فروش مدارک تحصیلی رسمی دانشگاهی در فضای مجازی خاطر نشان کرد: افرادی که در فضای مجازی اقدام به فروش مدارک جعلی می‌کنند و افرادی که این مدارک جعلی را خریداری کرده و در جایی ارائه می‌دهند، مجرم بوده و طبق قانون با این افراد برخورد می‌شود.

سرهنگ جهانشیری به شهروندان توصیه کر: در صورت مشاهده تبلیغات اعطای مدارک تحصیلی در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی قبل از ثبت نام در دوره‌های آموزشی و تحصیلی از طریق هیات‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم (khev.um.ac.ir) در خصوص اعتبار دوره‌ها و موسسات برگزار کننده اطلاعات لازم را کسب نمایند.

وی ادامه داد: همچنین سامانه استعلام مدارک دانشگاهی وزارت علوم به آدرس estelam.msrt.ir و سامانه متمرکز شکایت در وزارت علوم به آدرس erp.msrt.ir/Hermes در دسترس شهروندان قرار داشته که می‌توانند برای کسب اطلاعات و ارسال شکایت به آن مراجعه نمایند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: شهروندان همچنین می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه مورد مشکوک و کلاهبردارنه‌ در فضای مجازی موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir اطلاع‌رسانی کنند و از کارشناسان پلیس راهنمایی‌های لازم را دریافت کرده و همچنین از آخرین مطالب آموزشی و اخبار سایبری مطلع گردند.

کد خبر: 16535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =