گمانه‌زنی‌های انتخاباتی درباره صلاحیت نامزدها

با پایان یافتن روند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری، خبرنگار فارس مدعی شده که به فهرست غیر رسمی کاندیداهای نهایی دسترسی پیدا کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین در حالی که خبرگزاری‌های داخل ایران به نقل از شورای نگهبان از پایان یافتن روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خبر داده‌اند، یک خبرگزاری مدعی شد که به این لیست دست یافته اما هیچ منبعی این خبر را  تایید نکرده است. مشاور وزیر کشور هم گفته هنوز لیستی به این وزارتخانه ارسال نشده است و "گمانه‌زنی‌ها واقعیت ندارند".

خبرگزاری فارس، عصر دوشنبه ادعا کرد که علی لاریجانی (رئیس سابق مجلس)، اسحاق جهانگیری (معاون اول حسن روحانی) و محمود احمدی نژاد (رئیس جمهوری سابق) رد صلاحیت شده‌اند. این در حالی است که دقایقی پس از این ادعای خبرگزاری فارس، روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیرکشور ایران در شبکه اجتماعی-صوتی کلاب‌هاوس با رد این گزارش‌ها گفت که هنوز هیچ لیستی به این وزارتخانه که مجری انتخابات است ارسال نشده و گمانه‌زنی‌ها درباره لیست نهایی "واقعیت ندارد".

البته پس از افشای لیست مذکور توسط این رسانه، موج بزرگی از تحلیل و خبرهای مرتبط در شبکه های اجتماعی به راه افتاد که بیشتر آن انتقاد از لیست منتشر شده بود. البته نکته اینجاست که این لیست با رفتار شورای نگهبان در ادوار گذشته مطابقت ندارد. چرا که آقایان زاکانی و قاضی زاده تا به حال هیچگاه سمت اجرایی نداشته اند و اساسا شورای نگهبان براساس مصوبه ابلاغی خود نمی تواند این افراد را تایید صلاحیت کند. از طرف دیگر عدم احراز صلاحیت آقایان لاریجانی و جهانگیری هر دو با سابقه طولانی فعالیت اجرایی بعید به نظر میرسد.

علاوه بر اینکه آقای لاریجانی حداقل تا ساعاتی بعد از اعلام این گمانه زنی هنوز هم در حال زدن توییت علیه سعید جلیلی بود. روز گذشته بود که سعید جلیلی خطاب به لاریجانی در صفحه توئیتر خود نوشت:«کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم اما اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند. کسی که سه دوره و به مدت ۱۲ سال ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، کارنامه خود را در زمینه مبارزه با فساد تشریح کند.»

درمقابل علی لاریجانی نوشت: «اگر شما توانستید یک ماه زندگی شخصی خود را با تهاتر اداره کنید، نسخه آن را برای کشور هم بپیچید. برخی مواضع خطرناک را چنان با اعتماد به نفس بیان می‌کنید که هر انسان عاقلی متعجب می‌شود. مملکت‌داری با تهاتر پوست بره و بز محال است آقا...محال! برگشتن به ۳هزار سال پیش که افتخار ندارد.» دوگانه  لاریجانی – جلیلی که زودتر از آن چه انتظار می رفت شکل گرفته شاید دلیل بهتری باشد که لیست منتشر شده فقط یک "گمانه زنی" باشد.

در همین زمینه تقریبا تمامی خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با اشاره به اظهارات مشاور وزیر کشور، ارسال لیست نهایی را رد کرده‌اند. ایسنا در حساب توییتری اش با تیتر "رد خبر ارسال اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور" از قول مشاور وزیر کشور نوشت: «تا این لحظه هیچ نامه‌ای از سوی شورای نگهبان مبنی بر اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده به وزارت کشور ارسال نشده و برخی گمانه‌زنی رسانه‌ها تایید نمی‌شود.»

همچنین خبرگزاری ایرنا که زیر نظر دولت است در حساب توییتری اش از قول کدخدایی، سخنگور شورای نگهبان نوشت: «اسامی تایید صلاحیت شده ها فردا سه شنبه به وزارت کشور ارسال می شود. اعضای شورای نگهبان درباره برخی از داوطلبان ابهاماتی داشتند که با دعوت از این افراد توضیحات آنها را شنیدیم.»

شورای نگهبان از یکشنبه ۲۶ اردیبهشت به مدت حداکثر ۱۰ فرصت داشت تا اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد. "طحان نظیف" یکی از اعضای شورای نگهبان پیش‌تر گفته بود نامزدهای این دوره از انتخابات بین ۷ تا ۱۰ نفر خواهد بود. پیش از این انتخابات سال ۸۰ در دور دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی با ۱۰ نامزد، پرتعدادترین انتخابات‌ به لحاظ تعدد نامزد بوده و سال ۶۸ که فقط ۲ نفر (‌مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی و عباس شیبانی ) تائید شدند، کمترین تعداد نامزدهایی بودند که با هم رقابت کردند. در چهار دوره از انتخابات ریاست جمهوری (۶۰، ۷۲، ۷۶) رقابت میان ۴ نامزد برگزار شد و عدد ۴ بیشترین تعداد نامزدهایی است که از طرف شورای نگهبان تائید شده‌اند.

کد خبر: 16631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =