ضرر سینما این‌بار از انتخابات

با وجود وضعیت اسف‌بار استقبال از سینماها طی روزهای پس از بازگشایی مجدد، پیش بینی می شود در روزهای نزدیک به انتخابات میزان مخاطبان سالن‌های سینما با نوساناتی بیشتری روبرو شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از روزهای سختی که در سال ۱۳۹۹ بر سینما گذشت، انتظار می‌رفت سال ۱۴۰۰شرایط بهتری برای سینما فراهم شود، اما  در کمتر از یک هفته پس از انتقال سینما به گروه مشاغل ۲ و بازگشایی آن‌ها در شرایط نارنجی، با قرمز شدن اکثر شهرهای کشور به دلیل وضعیت بحرانی کرونا و هم‌زمان با تعطیلی سراسری ۱۰ روزه مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار، تمامی سینماهای سراسر ایران تعطیل شدند. اگرچه  از ۱۸ اردیبهشت ماه با تغییرات ایجاد شده در مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، دیگر خطر تعطیلی سالن‌ سینماها را تهدید نمی‌کند، با این حال نبود فیلم‌های پرطرفدار در سبد اکران و همچنین از بین رفتن عادت سینما رفتن، مهمترین چالش‌های سینمای ایران پس از بازگشایی سراسری سینماهاست. در بریتانیا و فرانسه با تسریع در روند واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌های دوران پساکرونا مراکز فرهنگی و سالن‌های سینما نیز در این دو کشور اروپایی به‌تدریج در مسیر بازگشایی قرار گرفته‌اند اما در ایران که سرعت واکسیناسیون کم است و هنوز مشخص نیست چه زمانی میزان قابل توجهی از جمعیت کشور واکسینه خواهند شد، افق وضعیت سینماها همچنان تاریک است.

حالا تعطیلی تقریبا یک‌ساله سینماها، کاهش استقبال مردم از تماشای فیلم‌ها در سالن‌ها، کاهش تمایل تهیه‌کنندگان به اکران فیلم در شرایط حاضر، افزایش رونق اکران‌های آنلاین و...باعث شده تا سالن‌دارها رغبتی به ادامه فعالیت نداشته باشند و درخواست‌ها برای تغییر کاربری سینماها نیز افزایش یابد. در این میان  انتخابات هم به یکی دیگر از دغدغه‌ این روزهای سینما تبدیل شده است. برخی از سینماداران  و صاحبان فیلم‌ها می‌گویند برنامه‌های انتخاباتی و به طور مشخص مناظره‌ها در هفته‌های آینده باعث کاهش مخاطب سینما خواهد شد. همشهری در این خصوص نوشت: «آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شد. با اینکه در آن ایام خبری از کرونا و رکود سینما نبود، طبق «گزارش فروش سینمای ایران در اردیبهشت ۱۳۹۶» که معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی منتشر کرده، تعداد تماشاگران سینما در اردیبهشت ۱۳۹۶ به رقم دو میلیون و ۱۹ هزار نفر رسید که نسبت به فروردین همان سال ۳۷درصد و نسبت به‌ ماه مشابه‌ خود در سال ۱۳۹۵نیز ۳۴ درصد کاهش داشته است. طبیعتا با یک نمونه نمی‌توان قضاوت آماری کرد ولی براساس آخرین تجربه دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران می‌توان گفت که در ماه انتخابات تعداد تماشاگران سینما با افت مواجه شده است.»

آنچه مشخص است اینکه در خرداد هم گشایشی برای سینماها رخ نمی‌دهد و تا واکسیناسیون عمومی به‌صورت گسترده انجام نشود و انتخابات ریاست‌جمهوری تمام نشود اکران سینماها رونق نخواهد گرفت. چراکه  این روزها سینما برای مردم فیلم جذابی ندارد و به نظر می رسد  فیلم‌های «هفته‌ای یک‌بار آدم‌باش»، «خورشید»، «تکخال»، «خون شد» و «لاله» که  از اکران نوروز برای نمایش در سینماها آماده هستند  ظرفیت زیادی برای جذب مخاطب ندارند که آن‌ها را مجاب به خریدن بلیت کند، اما مسئله اینجاست که  هیچ تهیه‌کننده‌ای نیز  ریسک نمی‌کند در چنین بازار خرابی فیلمش را اکران کند و تقریبا اکثر صاحبان آثار فیلم‌های خود را برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در نظرگرفتند تا بتوانند با تزریق واکسن و فروکش کردن کرونا رونق گیشه‌شان تضمین شود. مگر اینکه از سوی ارشاد و نهادهای مرتبط حمایت خوبی از سینماگران و سینماداران صورت بگیرد، شاید تهیه‌کنندگان هم راضی به اکران فیلم‌های خود شوند و برای اکران فیلم‌هایشان پیشقدم شوند در غیر این صورت دورنمای روشنی از سال ۱۴۰۰ پیش روی اهالی سینما نیست.

کد خبر: 17231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =