انرژی‌های نو حلقه مفقوده کشاورزی

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: در بخش کشاورزی ایران استفاده از انرژی تجدیدپذیر فرصتی است که مغفول مانده است.

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: استفاده از پنل خورشیدی برای بخش کشاورزی در دنیا به خصوص در اروپا به شدت رایج است. بسیاری از مزارع و واحدهای تولیدی به خصوص در زمینه شیلات و دامپروری و غیره از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند.

وی افزود: در اروپا و تعداد زیادی از کشورهای دیگر دیده‌ام که از انرژی تجدیدپذیر در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. در لایحه بودجه سال گذشته و گویا امسال رقم بسیار مناسبی در نظر گرفته شده است تا بسیج سازندگی در ۲۵ هزار واحد روستایی پنل خورشیدی نصب کند. این پنل‌های خورشیدی قرار است با وام‌های کم بهره در روستاها نصب شود.

به گفته قاسمی در حال حاضر استفاده از انرژی‌های نو در ایران همچنان یک کار تزئینی و زینتی است. ما یک کشور نفتی هستیم و استفاده از این شکل انرژی برای ما خیلی جذاب نیست.  انرژی تجدیدپذیر فقط برای یکسری افراد خاص جذاب است که آن‌ها هم به جای اینکه دنبال گسترش فعالیت باشند، خیلی‌هایشان به دنبال رانت هستند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون یادآور شد: استفاده از انرژی‌های نو که فقط هم پنل خورشیدی نیست و شامل انرژی باد، زمین گرمایی و غیره هم می‌شود، باید توسعه پیدا کند. ما از همه این انرژی‌ها می‌توانیم استفاده کنیم.

قاسمی  عنوان کرد: حدود ۶ سال قبل پروژه‌ای را برای سایت مُند بوشهر دنبال می‌کردیم تا انرژی مورد نیاز را با استفاده از پنل خورشیدی تامین کنیم. مجوزهای لازم هم از وزارت نیرو، استانداری و غیره گرفته شد اما وقتی وارد فاز اجرایی شدیم، هزار سنگ‌اندازی رخ داد.

وی افزود: به ما گفتند که از سوخت فسیلی استفاده کنیم. استفاده از انرژی تجدیدپذیر در بخش کشاورزی راهکاری برای نجات است.

استفاده از انرژی تجدیدپذیر در جاهای فاقد شبکه

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون بیان کرد: در یکسری مناطقی که کشاورزی می‌شود، هنوز شبکه برق وجود ندارد و برق‌رسانی در آن دچار مشکل است. در این مناطق می‌توان از انرژی تجدیدپذیر استفاده کرد. یکجا می‌توانیم پنل خورشیدی استفاده کنیم، یکجا باد، جای دیگر از انرژی زمین گرمایی و یا انرژی حاصل از دریا می‌توانیم استفاده کنیم اما چون ایران یک کشور نفتی است، استفاده از این اشکال انرژی خیلی برای ما جذابیتی ندارد.

قاسمی بسیاری از تفاهم نامه‌های منعقد شده برای توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور را زینتی دانست و درباره تفاهم نامه اخیر توانیر برای تجهیز چاه‌های کشاورزی به پنل خورشیدی تاکید کرد: باید این تفاهم نامه را ببینیم. باید بدانیم خود وزارت نیرو چه تکالیفی را پذیرفته است و چه بخشی به عهده کشاورز گذاشته شده است.

وی افزود: برای بخش کشاورزی ایران استفاده از انرژی تجدیدپذیر فرصتی است که مغفول مانده است.  اگر برآوردها درست انجام شود، نصب پنل خورشیدی نیازهای انرژی بخش کشاورزی و چاه‌های آب را تامین می‌کند و این بخش را از اتصال به شبکه بی‌نیاز می‌کند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون بیان کرد: تا جایی که می‌دانم در بخش کشاورزی به‌طور جدی از انرژی تجدیدپذیر استفاده نشده است. شاید اطلاعات من ناقص باشد اما اگر در بخش کشاورزی انرژی تجدیدپذیر استفاده شده است باشد هم نمایشی است. استفاه از انرژی تجدیدپذیر در بخش کشاورزی اقدام درستی است. ما داریم به سمتی پیش می‌رویم که استفاه از انرژی تجدیدپذیر در بخش کشاورزی ایران تبدیل به اجبار می‌شود.

کد خبر: 18259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =