پس از تزریق واکسن کرونا هم ماسک بزنید

رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران، به افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، توصیه کرد: همچنان تا زمان دست‌یابی به ایمنی عمومی، پروتکل‌های بهداشتی به ویژه زدن ماسک را رعایت کنند و خود را در معرض ریسک ابتلا به این بیماری قرار ندهند.

دکتر محمد وجگانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه به طور معمول پس از گذشت دو هفته از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، ایمنی در مقابل این بیماری ایجاد می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل ناشناخته بودن ابعاد بیماری کووید۱۹، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، افرادی که واکسن زده‌اند، به اعتماد ایمنی حاصله، خود را در معرض خطرات این بیماری قرار دهند.

وی افزود: قطعا رعایت شرایط بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، بر درجه اطمینان ما از ایمنی در مقابل ویروس، اضافه می‌کند. زیرا از طرفی ما در معرض واریانت‌های مختلف این ویروس قرار داریم که می‌تواند اثربخشی واکسن‌ها را کاهش دهد و از سوی دیگر با یک بیماری سروکار داریم که امکان کنترل آن بسیار دشوار است.

رییس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران، گفت: افرادی که واکسن می‌زنند، هرچند از یک درجه اطمینان و ایمنی برخوردار می‌شوند، اما کسب این ایمنی به معنای آن نیست که خطرپذیری کنند و خود را در مواجه با ریسک قرار دهند؛ از این‌رو حتی‌المقدور رعایت شرایط بهداشتی، هم به عنوان یک پروتکل علمی و نیز یک روش منطقی و عقلانی می‌تواند در حفظ ایمنی کمک کند.

واکنش‌ بدن به واکسن

وجگانی با بیان اینکه برخی از واکسن‌ها، واکنش‌های موضعی مانند درد در ناحیه تزریق و قرمزی ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: در اثر این تزریق برخی واکنش‌های عمومی مانند درد عضلانی، خستگی، سردرد، تب و... می‌تواند ایجاد شود.  

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: برای کاهش دردهای ناشی از واکسن، می‌توان زیر نظر پزشک از مسکن‌های که فاقد استروئید هستند و «نان استروئید» نامیده می‌شوند، استفاده کرد؛ همچنین مصرف استامینوفن و بروفن نیز با نظر پزشک در تخفیف این علایم می‌تواند کمک کند.

کد خبر: 18386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =