استفاده از ماسک حتی پس از تزریق دُز اول واکسن

یک متخصص طب اورژانس با اشاره به زمان اثربخشی واکسن، اعلام کرد: تزریق واکسن دُز اول با هر درجه از اثربخشی، به این معناست که شانس گرفتن بیماری شدید کاهش می‌یابد اما به معنای عدم ابتلا به کرونا نیست.

دکتر بهروز هاشمی، در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، اظهار کرد: مسئله بعدی این است که بعد از زدن دُز دوم، ۴ تا ۶ هفته بعد، شانس ابتلا به کرونا کاهش می‌یابد و از این‌رو همواره باید موازین بهداشتی کرونا مانند استفاده از ماسک رعایت شود.

وی با بیان اینکه افرادی که واکسن زده‌اند، باید همچنان مراقب سلامتی خود باشند، افزود: بعضا مشاهده شده است، برخی از بیمارانی که دُز اول واکسن کرونا را زده‌اند، به دلیل ایجاد اطمینان خاطر، کمتر موازین بهداشتی را رعایت کرده و با ایجاد تماس بیشتر دچار بیماری می‌شوند.

فلوشیپ سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها، با تاکید بر اجرای پروتکل‌های پیشگیری از کرونا مانند زدن ماسک، گفت: متاسفانه ماسک‌ها به درستی استفاده نمی‌شود؛ برخی‌ها از یک ماسک، یک روز کامل استفاده کرده و ممکن است فردا نیز همان ماسک را به صورت بزنند؛ این درحالی است که ماسک‌ها بیش از دو ساعت دوام ندارد و باید حتما تعویض شود؛ برخی‌ها نیز ماسک را با لباس خود ست کرده و چندین بار از یک ماسک استفاده می‌کنند.

هاشمی تصریح کرد: برعکس، مشاهده می‌شود برخی از بیماران راه افراط را در پیش گرفته و از ماسک‌های دارای دریچه مانند N۹۵ که مخصوص کادر درمان است، استفاده می‌کنند تا مصون بمانند؛ اما استفاده از این ماسک منجر به انتقال بیماری از طریق خروج هوای بازدم از دریچه ماسک و انتشار ویروس می‌شود.

وی با بیان اینکه در اوج همه‌گیری کرونا، بسیاری از تخت‌های بستری بیماران کرونا پر شده بود، ادامه داد:‌ همچنین در بسیاری از بیمارستان‌ها، تخت‌های اورژانس نیز مملو از بیماران شده بود و هرچند کمی از شدت همه‌گیری کاسته شده است، اما همچنان مراجعه بیماران به این مراکز زیاد است. به ویژه اینکه اکنون برخی بیماران را مشاهده می‌کنیم، با پیشرفت شدید بیماری مراجعه کرده‌اند.

کد خبر: 19165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =