هر دو دُز واکسن کرونا باید از یک پلتفرم باشد

رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران فاصله زمانی بین دو نوبت تزریق واکسن کرونا را حدود سه هفته تا یک ماه برشمرد و تاکید کرد که هر دو دُز واکسن باید از یک پلتفرم باشد.

دکتر محمد وجگانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه واکسن‌های دارای دو نوبت تزریق دارای پروتکل‌های مشخص زمان‌بندی است، اظهار کرد: فاصله بین واکسن‌های دو نوبته باید حدود 21 تا 28 روز است. فاصله تزریق برخی از واکسن‌ها مانند آسترازنکا، می‌تواند طولانی باشد؛ اما به طور کلی فاصله زمانی دو تزریق واکسن کرونا باید سه هفته تا یک ماه باشد.

وی افزود: با تزریق دُز اول واکسن، منحنی آنتی‌بادی در بدن تولید می‌شود و و پس از گذشت سه هفته تا یکماه نوبت دوم باید تزریق شود و فاصله تزریق دوم باید طوری باشد که واکسن نوبت اول را تقویت کند. برای همین گفته می‌شود حتی اگر یک هفته تا 10 روز تاخیر در واکسن نوبت دوم ایجاد شود، مشکلی به وجود نمی‌آید.

استاد ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره اینکه آیا هردو دُز واکسن باید از یک نوع و شرکت سازنده باشد یا می‌توان دُز اول را از یک واکسن و دُز دوم را از واکسن دیگر استفاده کرد، ادامه داد: ویروس کرونا به قدری پیچیدگی دارد که احتیاط در همه زمینه‌ها ضروری است و لازم است هر اقدامی که در زمینه واکسیناسیون انجام می‌شود، دارای سند علمی باشد.

وجگانی تصریح کرد: اگر شرکت‌های سازنده در این زمینه مطالعه کرده و به این نتیجه برسند که می‌توان برای تزریق دُزهای اول و دوم از دو واکسن مختلف استفاده کرد، در آن صورت می‌توان این کار را انجام داد؛ اما درحال حاضر چنین مستنداتی وجود ندارد و نمی‌توان در یک واکسیناسیون از دو پلتفرم استفاده کرد.

کد خبر: 19637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =