افزایش آمار کودکان مصرف‌کننده مواد مخدر نگران‌کننده است

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب اجتماعی رویش ضمن هشدار نسبت به افزایش آمار مصرف‌کنندگان مواد مخدر زیر۱۸ سال گفت: امروز شاهد افزایش روزافزون مصرف مواداعتیادآوری مثل نیکوتین(سیگار و قلیان) و مواد محرکی مانند حشیش، گل، ماریجوانا در سنین زیر ۱۸سال هستیم و سرعت افزایش مبتلایان و تبعات ناشی از آن، ضرورت سرعت بخشی در اقدام عملی تخصصی در این زمینه را دو چندان کرده است.

علی قایدنیای جهرمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در این باره اظهارکرد: اختلال مصرف مواد به دو حالت در کودکان دیده می‌شود  گاه کودک خود مصرف کننده مستقیم است یا به جهت حضور در محیط‌های آلوده و تنفس دائم در آن محیط به صورت غیرمستقیم آلوده می‌شود.

مسوول فنی مرکز روانشناسی و مشاوره شیوا افزود: فردی که در سنین کودکی درگیر مواد مخدر می‌شود، عوامل فردی کم اثرترین عامل در کشیده شدن او به سمت مواد هستند منظور از عوامل فردی کمبود اعتماد به نفس پایین یا ضعف در مهارت های زندگی و... است.

این روانشناس بالینی خانواده را مهم‌ترین عامل در بروز اعتیاد در کودکان خواند و تصریح کرد: والدین مصرف کننده زمینه‌ساز الگوبرداری کودکان در ترغیب یا کشیده شدن کودک به سمت مواد است و گاهی در کنار این مساله وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده، طلاق یا بیکاری والدین احتمال معتاد شدن کودک را تشدید می‌کند.

قایدنیای جهرمی با مهم شمردن عوامل اجتماعی در بروز سوءمصرف مواد در کودکان اعلام کرد: محل سکونت‌ ناسالم و گروه همسالان می‌توانند آسیب زا و کودکان را به سمت مصرف مواد و بزه بکشاند و به نظر می‌رسد. در جهت توقف سرعت افزایش آمار اعتیاد به ویژه در کودکان دارای سوء مصرف مواد باید در زمینه ایجاد مراکز امن و شاد و فضاهای ورزشی، فرهنگی و هنری که سطح میزان برون‌ریزی احساسات را افزایش دهد، اقدامات عاجلی در دستورکار قرار گیرد.

کد خبر: 19784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =