شفافیت حافظ هلال احمر ایران در فدراسیون بین‌المللی

مدیرکل ارتباطات بین الملل هلال احمر با اشاره به اهم فعالیت‌های این اداره کل، از ارائه گزارش عملکرد به فدراسیون جهانی در راستای ایجاد شفافیت خبر داد و گفت: بواسطه ارائه گزارش‌ها و عملکرد خوب، حق رای جمعیت ایران در فدراسیون بین‌المللی حفظ شد.

به گزارش «آتیه آنلاین» به نقل از ایرنا، محمدرضا فکور گفت: معاونت اموربین الملل جمعیت هلال احمر متشکل از سه اداره کل عملیات و برنامه های بشردوستانه، اداره کل تشریفات و ارتباطات بین المللی و اداره کل اصول، قوانین و حقوق بشردوستانه است که این اداره ها فعالیت های گسترده ای را هر کدام در زمینه های تخصصی انجام می دهند.

وی افزود: در این میان اداره کل تشریفات و ارتباطات بین المللی خود متشکل از چهار واحد بوده که اداره امور عمومی و مستندات، تشریفات و رویدادهای بین المللی، ارتباطات و گزارش های بین المللی و اداره ترجمه هستند. مامورین هلال احمر که بواسطه ماموریت های مختلف به خارج از کشور عزیمت پیدا می کنند، کلیه امور آن ها از طریق این اداره کل انجام می شود.

مدیرکل ارتباطات بین الملل هلال احمر خاطرنشان کرد: هماهنگی با وزارت خارجه، هماهنگی با کشور میزبان و برنامه ریزی سفر از جمله موارد دیگری است که از اطریق اداره کل تشریفات و ارتباطات بین الملل انجام می شود. در حوادث بین المللی نیز در کم ترین زمان ممکن پس از اخذ دستور از ریاست جمعیت و اعلام اسامی امدادگران و اخذ مجوز هماهنگی های لازم صورت می گیرد.

فکور ادامه داد: از جمله اقدامات دیگر این اداره کل، تهیه گزارش های موردی برای ارائه به فدراسیون جهانی است. برای مثال امروز در راستای گزارش اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با کرونا گزارشاتی تهیه می شود و در اختیار فدراسیون جهانی قرار می گیرد تا درآمدهای بدست آمده و میزان هزینه کرد در راستای برنامه ریزی بهتر در اختیار فدراسیون جهانی قرار گیرد. به روزرسانی سامانه جامع اطلاعات جمعیت های ملی نیز در دستور کار است که طبق آن بزودی گزارش سال ۲۰۲۰ جمعیت هلال احمر ایران ارائه می شود.

وی افزود: جمعیت هلال احمر قسمتی از اعتبارات خود را از طریق کمک های مردمی و بین المللی به دست می آورد و گزارش ها با هدف شفافیت در این عرصه که چه میزان کمک دریافت شده و در چه زمینه هایی هزینه شده، ارائه می شود. این امر سبب می شود تا عموم مردم نیز به صورت شفاف در جریان اقدامات و هزینه ها قرار گیرند. کلیه واحدهای زیربط جمعیت هلال احمر در تهیه این گزارش سهیم هستند تا تمامی اطلاعات مورد نیاز و تحلیل های آماری در اختیار فدراسیون جهانی قرار می گیرد. گزارش های حسابرسی جمعیت هلال احمر باید اعلام شود تا این باور ایجاد شود که جمعیت هلال احمر ایران به صورت شفاف عمل می کند و این سبب می شود تا حق رای ایران محفوظ شود و مسئولیت هایی به ایران اعطا شود.

مدیرکل ارتباطات بین الملل هلال احمر تصریح کرد: امروز جمعیت هلال احمر ایران عضو هیات حاکمه فدراسیون جهانی است. در راستای همراهی و هم‌افزایی با نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت نسبت به ارائه گزارش‌های حسابرسی شده و بازبینی اساسنامه اقدامات موثری انجام داده است.

وی گفت: هماهنگی برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط،   ترجمه بیانیه‌ها، ابلاغ‌ها و مکاتبات نیز از جمله اقدامات دیگر این اداره کل است. در حال حاضر نیز هماهنگی برگزاری دوره آموزشی آشنایی با نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه با همکاری اداره کل روابط عمومی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تیرماه در دست اقدام است. یکی از وظایف اصلی ما آگاهی رسانی بوده و علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی، مطالب آموزنده نیز ترجمه و در پرتال این اداره کل قرار می گیرد.

فکور ادامه داد: از جمله وظایف اصلی ما گسترش ارتباطات بین المللی است به گونه ای که انعکاس اخبار و گزارش‌های جمعیت در رسانه‌های مرتبط شرکای کاری و بالعکس از وظایف اصلی این اداره کل است. تهیه و ترجمه نامه‌های تبریک، تسلیت و آمادگی کمک در زمان سوانح از طریق ترجمه در اختیار مسئولین و واحدهای مرتبط جمعیت قرار می گیرد. به عبارتی دیگر این اداره کل تسهیل کننده امور و ارتباطات با خارج از کشور و بالعکس است. از جمله برنامه‌های آتی این اداره کل نیز تهیه و تدوین آیین‌نامه ارتباطات بین‌المللی، کمک به جذب کمک‌های بین‌المللی از طریق ترویج و انتشار برنامه عملیاتی جمعیت در سال ۲۰۲۱ و نیز تعامل با شرکای جمعیت در راستای نشان دادن اولویت‌های اصلی جمعیت از جمله تجهیز خانه‌های هلال است.

کد خبر: 19797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =