شهر بی مانع می‌شود اگر...

ما در کشوری هستیم که جمعیت نابینایانش کم نیست. مناسب سازی فضای شهری، اتوبوس و مترو خواسته زیادی نیست و حتی ضروریست، اینها نه فقط درد دل مجید بورکی، کم بینای تحصیل کرده رشته روانشناسی، بلکه مطالبه جدی آحاد جامعه به ویژه افراد خاص و معلولان است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مدیرعامل انجمن نابینایان کشور در پاسخ به وضعیت ارائه خدمات بانکی کشور به روشندلان اظهار کرد: در راستای کرامت انسانی و شخصیت جامعه نابینایان، در بیش از ۶۰ درصد بانک‌های کشور سامانه نرم افزاری ایجاد شده است تا روشندلان بدون نیاز به حضور همراه و امین، بتوانند خدمات بانکی خویش را دریافت می کنند، چراکه پیشتر این امکان فراهم نبود و روشندلان در مراجعه به بانک با برخوردهای نه چندان مناسبی مواجه می‌شدند.


سامانه خریدآنلاین در فروشگاه های زنجیره ای ویژه روشندلان


رییس انجمن نابینایان کشور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با ابراز خرسندی از امکان خرید آنلاین نابینایان گفت: سامانه خرید آنلاین فروشگاه شهروند افتتاح شده است و روشندلان می توانند در منزل خرید خود را سفارش دهند و درب منزل دریافت کنند. در شعب بوستان فردوس و بیهقی فروشگاه شهروند نیز سامانه خدمات خرید نصب شده است که روشندلان می توانند با تحویل پرینت سفارش خود به مسوولان فروشگاه، اجناس مدنظر خویش را دریافت کنند.


اجرای ناقص و نادرست مناسب سازی


مدیرعامل جامعه معلولان با اشاره به اینکه مشکل کنونی نبود استانداردها نیست، گفت: در حال حاضر محدودیت متون ضوابط و مقررات در شهرداری، سازمان استاندارد، وزارت مسکن و شهرسازی وجود ندارد، تنها اجرای ناقص و نادرست و یا بعضا عدم اجرا و یا نظارت کافی چالش برانگیز شده است.
کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولان، در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، در خصوص ضرورت‌های استانداردسازی درگاه‌ها و وبگاه‌ها الکترونیکی با دسترس پذیری معلولان گفت: البته معلولان جسمی حرکتی که امکان دسترسی را دارند، بنابراین مخاطب این موضوع بیشتر نابینایان هستند که امکانات لازم برای آن‌ها در این حوزه بسیار محدود است.
عاروان با بیان اینکه نباید مجوز هیچ سایتی بدون مناسب سازی صادرشود افزود: دانشگاه‌ها، سایت‌های دولتی و بانک‌ها نیز باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که این عزیران در مراجعه به آن‌ها بی‌دغدغه بتوانند در زمینه ثبت‌نام و انتخاب رشته دانشگاه، کارت ملی، امور بانکی و... اقدام کنند.
وی با تاکید بر مناسب‌سازی حوزه الکترونیک برای نابینایان عنوان کرد: در حوزه‌های بین‌المللی بخش‌های مهم همزمان با کلیک کردن باید صداگذاری شود که به این وسیله به صورت دقیق، فرد نابینا را راهنما باشد که بتواند به صورت کامل و در اندک زمان ممکن دسترسی لازم و درست برای آن‌ها فراهم شود
عاروان با اشاره به اینکه مناسب‌سازی مقدمه ورود به جامعه است بر تاثیر چشمگیر آن بر دیگر جوانب زندگی معلولان تاکید کرد و افزود: زمانی که مناسب‌سازی فراهم باشد اشتغال، تحصیل و... بستر مناسب برای تحقق امور دیگر معلولان هموار می‌شود.
وی بر نقش صداوسیما در تولید برنامه‌های تولید و پخش برنامه‌ها و محتواهای ترویجی مناسب‌سازی برای معلولان اشاره کرد و گفت: در صورتی معلول می‌تواند فعالیت اجتماعی داشته باشد که مناسب‌سازی اتفاق افتاده باشد. بر کسی پوشیده نیست که صداوسیما در فرهنگ‌سازی حضور معلولان در جامعه نقش چشمگیری دارد. یعنی برنامه‌سازی به گونه‌ای باید باشد که لازمه این حضور را در گرو بسترسازی مناسب فضای شهری قلمداد کند.
مدیرعامل جامعه معلولان ایران بر ضرورت رعایت استانداردها در مناسب‌سازی‌ها تاکید کرد و گفت: مناسب‌سازی در کشورهای جهان با رعایت استانداردهای مدون صورت می‌گیرد و صداوسیما نیز می‌تواند با اطلاع رسانی آخرین تکنولوژی و دستاوردهای جهانی حوزه مناسب‌سازی موثر باشد.
وی بر پیاده‌سازی ضوابط و استانداردها پیش از بهره‌برداری از ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت: با مدنظر داشتن مناسب‌سازی پیش از ساخت‌وساز، صرفه‌جویی و مدیریت منابع به درستی صورت می‌گیرد. حال آنکه دیده شده که ابتدا ساختمان ساخته می‌شود سپس به فکر مناسب‌سازی آن می‌افتند که در این صورت منجر به افزایش چند برابری هزینه‌ها می‌شود.
مدیرعامل جامعه معلولان نظارت بر رعایت استانداردهای موجود را ضرورتی انکارناپذیر خواند و افزود: نهادهای مسوول و نظارتی در این زمینه باید به دقت امور را رصد کنند و در صورت عدم رعایت استانداردها در ساخت و سازها، صدور مجوز صورت نگیرد. از دیگر سو صداوسیما و رسانه‌ها نیز در جهت آموزش و شفاف‌سازی موضوع حساسیت لازم به خرج دهند.


بعضی‌ها قانون را دور می‌زنند

رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به اینکه دسترس‌پذیری از موضوعات جدی است که در بسیاری از کشورها حل شده و درکشور ما دچار عقب‌ماندگی است بر ماموریت شورای شهر در این زمینه تاکید کرد.
چالش‌هایی از این جنس که بسیاری از اوقات افراد قانون را در حوزه شهرداری‌ها دور می‌زنند. بسیاری از استان‌ها بودجه دقیق و مشخصی در حوزه مناسب‌سازی ندارند. در برخی از استان‌ها، شهردار توانسته با شورا رایزنی کند و بودجه‌ای اختصاص دهد اما برخی از استان‌ها اینطور نیستند. به گفته این مسوول موانع جدی بر سر راه هستند.  
رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه حوزه شهرداری و شورای شهر می‌تواند۷۰ درصد موضوع مناسب‌سازی را در کشور برطرف کند، اظهار کرد: یکی از وظایف شهرداری‌ هم سطح‌سازی و ایجاد مسیر ویژه نابینایان در پیاده‌روها است. پیاده‌روها باید هم سطح و به‌گونه‌ای باشند که همه افراد بتوانند به راحتی تردد کنند. دومین موضوع پروانه ساخت برای مجموعه‌هایی است که مناسب‌سازی را رعایت نکرده‌اند و پایان‌کار طبق قانون نباید برای مجموعه‌هایی که مناسب‌سازی را رعایت نکردند، صادر شود.
وی نسل شوراها را در بحث مناسب‌سازی و فضای شهری بسیار مهم قلمداد کرد و اظهار کرد: در برخی استان‌ها هستند افرادی که یک نفر از اعضای شورا وارد عرصه مناسب‌سازی در استان خود شده و با برنامه‌ریزی صحیحی شهردار را به خط و کارها را پیگیری کرده‌ و در چند مرحله کارها را پیش می‌برند و مناسب‌سازی در حال انجام است. به طور مثال استان یزد اولین شهر پایلوت مناسب‌سازی است و اکنون گزارش ارائه داده و حرکت جدیدی انجام می‌دهند.
ابراهیم‌ کاظمی‌ مومن‌سرایی به این موضوع اشاره کرده بود که اگر حتی یک نفر در شورای شهر بخواهد حرکتی انجام دهد می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد؛ چه برسد به اینکه همه اعضا بخواهند در حوزه شهری ورود کنند یکی از تفکراتشان این باشد که دسترس‌پذیری باید برای آحاد جامعه اتفاق بیفتد.
تحقق کامل مناسب‌سازی با حاکمیت تفکر عملی و بی‌اغماض مناسب‌سازی ویژه معلولان نیست تمام آحاد جامعه (معلولان، جانبازان، سالمندان) با این مساله درگیر هستند و با توجه به حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی نیاز است وضعیت مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری در شهر و کشور به صورت صحیحی ایجاد شود.
فراتر از آن حتی افراد سالمی مانند مادران باردار و مادرانی که دارای فرزند کوچکی هستند، نیاز دارند در مقطعی، از مناسب‌سازی استفاده کنند بنابراین عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی ایجاب می‌کند که فضای شهری به صورتی مناسب‌سازی شود که همه افراد بتوانند از این فضاها استفاده کنند.
در حال حاضر شهر تهران دارای ۱۲۰۰ بوستان است. اگر بوستان‌ها مورد بررسی قرار بگیرند شاید از این ۱۲۰۰ بوستان حدود ۱۰۰ بوستان مناسب‌سازی شده باشد. همچنین فروشگاه‌های شهروند که متعلق به شهرداری است، بازارهای میوه و تره‌بار، بوستان‌ها، آرامستان‌ها، پایانه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و مترو به شهرداری‌ها باز می‌گردد. اگر متروها، ایستگاه‌های اتوبوس، پارک‌ها و بوستان‌ها مناسب‌سازی شده باشند جانبازان، معلولان و تمام افراد خاص می‌توانند بی‌دغدغه و به راحتی و مستقل با خروج از منزل از این فضاها بهره ببرند.
بنابراین حاکمیت تفکر اقدام عملی و بی اغماض در حوزه مناسب‌سازی در شرایط کنونی ضرورتی انکارناپذیر است و نه تنها در شهرداری‌ها بلکه نظام قانون‌گذاری و صدورمجوزها برای راه اندازی هر کسب‌وکار و خدمتی باید الزام به رعایت اصول مناسب‌سازی را مدنظر قرار دهند و پس از اجرای مناسب‌سازی، برخورد جدی با خاطیان و کسانی که قوانین را دور می‌زنند نیز باید بدون اغماض و چشم‌پوشی تا اصلاح تخلف و پیاده‌سازی اصول مناسب سازی باید در اولویت قرار بگیرد. اگر چنین شود با حاکمیت رویکرد نظری و عملی در پیاده‌سازی و اجرای کامل اصول و قوانین مناسب‌سازی می توانیم به ساختن کشوری با شهرهای ایمن و دسترسی پذیر برای تمام افراد جامعه و مهم تر اقشار خاص در آینده امیدوار باشیم.

کد خبر: 19920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =