مبهم بودن طرح پنج‌گانه حمایت از کودکان کار

یک فعال اجتماعی در حوزه حقوق کودکان با اشاره به طرح پنج‌گانه حمایت از کودکان کار بهزیستی بر ضرورت شفاف‌سازی سطوح مختلف این طرح‌ها تاکید کرد و گفت: چنین طرح‌هایی در صورتی موفق خواهد بود که بین بخش‌ها و چگونگی پیاده سازی آن ارتباط مشخصی وجود داشته باشد و در غیر این صورت به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

فرشید یزدانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در این باره اظهار کرد: دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی باید به‌طور مشخص ارتباط بین سطوح این طرح را مشخص کند که در اجرا با بروز چالش‌های پیش‌بینی نشده متوقف و نافرجام نماند. به عنوان مثال باید مشخص شود که خانواده‌ها از چه مسیری قرار است، توانمند شوند؟ با ایجاد شغل یا پرداخت مستقیم؟! از سوی دیگر چگونگی و مکانیسم اجرا نیز باید دقیقا مشخص باشد.

وی با مبهم خواندن دلیل جمع‌آوری مشخصات بیومتریک کودکان افزود: اگرچه هدف از اسکن عنبیه و ثبت مشخصات بیومتریک کودکان را جلوگیری از دریافت چند خدمت از نهادهای غیردولتی عنوان کرده‌اند اما باتوجه به همین هدف، نمی‌توان رویکرد این طرح را حمایتی تلقی‌کرد. کجای مانع شدن رسیدن کمک و خیر حداقلی به کودک حتی از دو یا چند تشکل غیر دولتی به طرحی با رویکرد دوستدار کودک و حمایت محور شبیه است.

یک فعال اجتماعی در حوزه حقوق کودکان با تاکید بر اینکه انکار آسیب‌های اجتماعی خود مساله‌آفرین است، ادامه داد: در این طرح به حذف کمک مستقیم مردم به کودکان اشاره شده است و اینکه مردم طی فرآیندی کمک‌هایشان را به تشکل‌های غیر دولتی فعال در این حوزه پرداخت کنند اول اینکه این دستورالعمل‌ها به نوعی خط‌زدن صورت مساله است، انگار به نوعی محکوم به لمس آشکار این آسیب در کشور هستیم و نه تنها به درمان زیربنایی آن توجه نمی‌کنیم بلکه با ارایه این راهکارهای نامشخص، نوع مواجهه با مساله را نیز پیچیده‌تر می‌کنیم.

یزدانی گفت: این طرح‌ها در صورتی اثرگذار خواهند بود که بر نگاه سیستماتیکی‌تر متمرکز باشند و در تدوین آنها به چگونگی برقراری ارتباط بین‌بخشی سطوح آن توجه شود. به نظرم این موضوع تنها به بهزیستی مرتبط نمی‌شود و باتوجه به اینکه اشتغال زایی و تولید شغل یکی از مهم‌ترین بخش‌های اثرگذار است بنابراین وزارت کار نیز باید ضمن پرداخت وام های‌کوتاه مدت و بلند مدت نسبت به تسهیل بستر تولید شغل آن‌ها اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر به تولید شغل برای خانواده‌های کودکان توجه نشود چهار سطح دیگر هم بی‌اثر خواهند بود، اضافه کرد: برای برنامه‌ریزی در حوزه کودکان کار، در گام اول با خود کودکان و خانواده‌هایشان گفت‌وگو شود و در نهایت امر از دل آن صحبت‌های صمیمی و دردهای واقعی، راهکاری استخراج شود. امیدوارم اجرای این طرح به سرنوشت چندین طرح نافرجام دیگر نینجامد و پیامد آن حل مساله کار کودک و زیبایی چهره شهر باحذف‌ رنج کودکان کار باشد.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، دفتر امور آسیب‌دیدگان‌اجتماعی سازمان بهزیستی کشور هفته جاری از اجرای طرحی پنجگانه‌ برای کودکان کار در جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان در ۱۲ استان کشور خبر داد.

کد خبر: 20089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =