طب سنتی؛ دستاویزی برای سودجویی در شبکه‌های اجتماعی

رئیس انجمن طب سنتی کرج، نسبت به تبلیغات گمراه کننده در شبکه‌های اجتماعی که به نام طب سنتی در زمینه‌های گوناگون از جمله پیشگیری و درمان کرونا، ترک اعتیاد و لاغری ارائه می‌شود، هشدار داد و تصریح کرد که این تبلیغات صرفا جنبه سودجویانه آن هم به قیمت سلامت مردم دارد.

دکتر حمید شمسی باغبانان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، یکی از مهمترین مسائل کنونی طب سنتی را ورود افراد کار نابلد و به بیراهه کشاندن این علم و ترویج برخی خرافات برشمرد و افزود: عده‌ای با سوءاستفاده از علایق مردم اطلاعات غلط را با تمهیدات فریبکارانه در اختیار مردم قرار می‌دهند و آن‌ها را گمراه می‌کنند.

وی اظهار کرد: اغلب شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، سرشار از توصیه‌هایی برای درمان انواع بیماری به نام طب سنتی است و با درمان‌های اشتباه مردم را به سمت بیمار شدن سوق می‌دهند.  

متخصص طب ایرانی و فلوشیپ EBM گفت: بعضاً مشاهده می‌شود افرادی که به متخصصان طب سنتی مراجعه می‌کنند، پیش از آن مسیر اشتباهی را طی کرده و متحمل هزینه‌های گزاف شده‌اند که در بسیاری از موارد درمان این بیماران بسیار سخت‌تر می‌شود.

شمسی باغبانان تصریح کرد: اگر بخواهیم در جهت سلامت جامعه و به خیر جامعه کار کنیم، باید جلوی این سوءاستفاده‌ها گرفته شود. درمان یک حوزه تخصصی و نیازمند برخورداری از علم طب سنتی و علوم نوین پزشکی است. برای مثال، شخصی که از سردردهای ممتد رنج می‌برد ممکن است تومور مغزی داشته باشد و لازم است اقدامات تشخیصی مانند سی تی اسکن برای او انجام شود و اکتفا به توصیه چند گیاه دارویی، سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم افراد جامعه را سالم نگه داریم، باید آموزه‌های پیشگیری از بیماری و برخورداری از سبک زندگی سالم را بر مبنای طب ایرانی به مردم آموزش دهیم.

استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی البرز، با بیان اینکه رسانه‌های عمومی می‌توانند در افزایش آگاهی مردم نقش موثری داشته باشند، افزود:‌ اما بعضا مشاهده می‌شود، رسانه‌ها چهره برخی از فعالان این عرصه را که به دنبال جنبه‌های سودجویانه هستند، بزرگ‌نمایی کرده و مردم را به بیراهه می‌کشانند.

شمسی باغبانان، اظهار کرد: متولیان سلامت باید جلوی این‌گونه سوءاستفاده‌ها را بگیرند و با بهره‌مندی از دانش و تجربه بزرگان این علم، اطلاعات درست را در اختیار مردم قرار دهند؛ زیرا آنچه که دیده و شنیده می‌شود، ‌ می‌تواند در باور افراد گنجانده شود.

کد خبر: 21711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =