اجرای دقیق سند ملی سالمندان با انجام مطالعات تطبیقی

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: با توجه به تعدد موضوعات مندرج در سند ملی سالمندان، پیاده‌سازی سیاست‌های اجرایی آن نیازمند مطالعات تطبیقی دوره‌ای و موردی دقیق است.

حسام‌الدین علامه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تکریم و منزلت سالمندان را یکی از راهبردهای سند ملی سالمندان خواند و اظهار کرد: توانمندسازی سالمندان، ایجاد شبکه سمن‌های سالمندی و خدمات داوطلبانه، ایجاد محیط دوستدار سالمند و بیمه‌های مراقبت طولانی مدت سالمندان از دیگر راهبردهای سیاستی سند هستند که اجرایی شدن آن‌ها نیازمند انجام سلسله مطالعات تطبیقی و مروری به منظور ارزیابی وضعیت موجود است.

وی افزود: باید با احصاء فهرستی از نیازها و چالش‌های موجود در هر موضوع و رفع خلاء‌های قانونی، بسته سیاستی و راهکارهای اجرایی برای هر حوزه تدوین شود.

علامه ادامه داد:مثلا باید کاملا مشخص شود که محیط دوستدار سالمند دارای چه ویژگی‌هایی است، فرآیند رسیدن به آن به چه شکلی است، چه دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای رسیدن به محیط دوستدار سالمند ذی‌نفع‌اند و طبق چه برنامه فازبندی، بودجه‌بندی و اولویت داری امکان پیاده‌سازی را دارد.

علامه با بیان اینکه از خردادماه سال جاری بودجه دبیرخانه شورای ملی سالمندان در دسترس و قابل‌ استفاده است، اعلام کرد: این  بودجه به منظور تدوین نگاشت نهادی و مدل تقسیم وظایف بین دستگاه‌ها و نیز نظام پایش و ارزشیابی عملکرد دستگاه‌های دخیل در امور سالمندی در اختیار دبیرخانه قرار گرفته است.

وی گفت: دبیرخانه شورای ملی سالمندی ضمن انتخاب مجری متخصص و مناسب در حال بررسی و تحلیل استراتژیک فرآیندها و خدمات سالمندی است تا با ترسیم بند بند سند، بتواند سهم بخش دولتی، عمومی، خصوصی و سمن‌ها را در اجرایی شدن هریک از فرآیندها و خدمات مشخص کند.

علامه تدوین قالب برنامه راهبردی اختصاصی سالمندی دستگاه‌های اجرایی کشور را نیازمند عزم ملی خواند و افزود: بر آن هستیم که به گونه‌ای امور را مدیریت کنیم که در نهایت هر دستگاه اجرایی صاحب یک برنامه راهبردی بلندمدت و اختصاصی خود در حوزه سالمندی و مبتنی بر سند ملی سالمندان شود.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: امیدواریم با پایان تدوین نظام تقسیم وظایف دستگاه‌ها نه تنها شاهد اجرایی شدن درست و دقیق سند ملی سالمندان در کشور باشیم بلکه با استفاده از نظام مدون پایش و ارزشیابی امکان بررسی دقیق عملکردها و ضریب تحقق اهداف مندرج در سند ملی را در درازمدت ارتقاء دهیم.

کد خبر: 22175

برچسب‌ها