چرایی افت و خیز بازار کار در صنعت، کشاورزی و خدمات

بررسی آماری اشتغال در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات نشان می‌دهد که ظرف یکسال گذشته، کاهش شاغلان بخش‌های کشاورزی و خدمات و افزایش شاغلان بخش صنعت را در کشور شاهد بوده‌ایم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، خروجی طرح آمارگیری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که اشتغال بخش خدمات با ۴۸.۸ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ۳۳.۲ و کشاورزی با ۱۷.۹ درصد قرار دارند.

در ادامه می‌توان با استناد به این گزارش آماری، به این نکته دست یافت که سهم شاغلان بخش کشاورزی و خدمات در بهار ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب برابر با ۰.۷ درصد و ۰.۹ درصد کاهش و سهم شاغلان بخش صنعت۱.۴ درصد افزایش داشته است.

خشکسالی، تحریم و کرونا عوامل اثرگذار در اشتغال

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در این باره اظهار کرد: در بخش کشاورزی به دلیل اینکه در چند سال گذشته بارش‌های مناسبی را در کشور تجربه کرده‌ایم با رونق اشتغال مناسبی روبرو بوده‌ایم و اما در ادامه با عدم کنترل در حوزه منابع آبی و با توجه به کاهش بارش‌ها در کشور، شاهد از بین رفتن بخشی از فرصت‌های شغلی در حوزه کشاورزی هستیم.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود آب و هوایی و عدم کنترل، هدایت و تقسیم مناسب آب در حوزه کشاورزی، ممکن است که در سال آینده نیز با کاهش اشتغال در حوزه کشاورزی مواجه باشیم. بنابر این می‌توان گفت که کاهش آمار اشتغال حوزه کشاورزی ناشی از خشکسالی طی سال گذشته و سال آبی جاری است.

این کارشناس حوزه اشتغال ادامه داد: باید به این نکته نیز توجه داشت که با کاهش منابع آبی علاوه بر کاهش آمار اشتغال در بخش‌های کشاورزی، افزایش مهاجرت به شهرها را نیز شاهد خواهیم بود.

تحریم‌ها و فرصت‌ها عامل محرک اشتغال

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه تحریم می‌تواند عاملی در راستای استفاده و بهره‌مندی از فرصت‌ها باشد، گفت: در بخش صنعت تحریم‌ها باعث ایجاد فرصت‌هایی می‌شود. در بسیاری از بخش‌های صنعتی با توجه به تحریم‌ها و برای تولیدات مختلف مجبور به استفاده از توان داخلی شده‌ایم که این روند، افزایش اشتغال را در بسیاری از صنایع موجب شده است.

وی بیان کرد: اگر این شرایط نیز به درستی مدیریت نشود، ممکن است که با تغییر و تحولات سیاسی مانند برداشتن برجام، از بین رفتن این فرصت‌های اشتغال را ببینیم.  رشد قطعه‌سازی و تامین نیازهای بخش صنعت داخلی یکی از علت‌های اصلی است که اشتغال بخش صنعت را نسبت به گذشته افزایش داده است.

کرونا عامل اصلی کاهش اشتغال خدمات

کارشناس بازار کار با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا علت کاهش اشتغال در بخش خدمات است، اظهار کرد شرایط به گونه‌ای است که در یک سال و نیم گذشته با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، هیچوقت شرایط برای احیای بخش خدمات در کشور مهیا نبوده است.

حاج اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر نیز با توجه به موج‌های مختلف کرونایی که در کشور پشت سر گذاشته‌ایم، امکان پرداختن به بخش خدمات و تقویت آن وجود ندارد و با توجه به اینکه واکسیناسیون در کشور عمدتاً به دلیل تحریم‌ها با کندی پیش می‌رود، خدمات و اشتغال با مشکل روبرو است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری و حمل و نقل و بسیاری دیگر فعالیت‌های خدماتی، ظرفیت بزرگی در اشتغال دارند که با تسریع واکسیناسیون از آن می‌توان استفاده کرد، اعلام کرد: با توجه به اینکه ظرفیت و توانمندی بخش خدمات از گذشته در کشور ما وجود داشته است، شرایط پساکرونا می‌تواند، روند بازگشت این بخش و احیای اشتغال موجود در آن را در کشور تسهیل کند.

کد خبر: 22260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =