دلایل نرخ بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان

نگاهی به تازه‌ترین آمار و داده‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که مانند سال‌های گذشته، نرخ بیکاری افراد فارغ‌التحصیل دانشگاهی نسبت به میانگین نرخ بیکاری در کشور بالا است و دلایل مختلفی باعث شکل‌گیری این آمار شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بر اساس داده‌های جدیدترین طرح آمارگیری نیروی کار که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده، در بهار ۱۴۰۰ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۳ درصد عنوان شده است.

شایان ذکر است که سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است و بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که آمار این حوزه نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴.۳ درصد افزایش داشته است.

از دیدگاه کارشناسان و فعالان حوزه اشتغال و بازار کار دلایل متفاوتی مانند نیاز روز بازار کار، انتظارات افراد دارای تحصیلات دانشگاهی از نوع کار، جایگاه اجتماعی و میزان درآمدزایی آن و برخی موارد دیگر شکل‌دهنده شرایط اشتغال امروز فارغ‌التحصیل دانشگاهی و سهم عمده آنها از نرخ بیکاری در جامعه است.

انتظارات فارغ‌التحصیلان و نیاز روز بازارکار

علیرضا حیدری، عضو شورای عالی کار و فعال کارگری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین برخی از علت‌های اصلی نرخ بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور را برشمرد. به گفته وی، یکی از دلایل بالا بودن نرخ بیکاری در بین افراد فارغ‌التحصیل دانشگاهی این است که این بخش از جامعه به واسطه تحصیلات، انتظارات متفاوتی نسبت به شغل، جایگاه اجتماعی و میزان درآمد حاصل از کار دارند.

این کارشناس حوزه کار افزود: از دیگر دلایل اساسی بیکاری این بخش از جامعه به عنوان تحصیل‌کرده و دانشگاهی این است که نیاز روز جامعه و بازار کار با نوع تحصیلات و رشته‌ای که این افراد در آن تحصیلات خود را به اتمام رسانده‌اند، همخوانی ندارد و در واقع شرایط روز بازار کار نیاز به جذب افراد تحصیل‌کرده در رشته‌های مدنظر را ندارد.

وی ادامه داد: در واقع افراد باید در انتخاب رشته تحصیلی، نیاز روز جامعه و بازار کار و اشتغال را مورد سنجش قرار دهند تا در آینده با شرایط موجود، کمتری روبرو شوند.

بیشترین نرخ بیکاری در افراد ۱۵ تا ۳۵ سال

حیدری با اشاره به اینکه در طبقه‌بندی بیکاران به لحاظ جنسیتی، زنان بیشتر از مردان و به لحاظ سطح مهارت، افراد فاقد مهارت بیشتر در معرض تهدید بیکاری هستند، تصریح کرد: در خصوص هرم سنی نیز قابل ذکر است که افراد بین ۱۵ تا ۳۵ سال با بیشترین نرخ بیکاری مواجه هستند.

عضو شورای عالی کار بیان کرد: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیار بیشتر از نرخ بیکاری متوسط جامعه است و حتی فارغ‌التحصیلان زن نیز با بیکاری بیشتری نسبت به مردان مواجه هستند. بنابراین باید در نظر داشت که بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور در واقع یک روند ادامه‌دار در دهه‌های گذشته بوده است.

کد خبر: 22273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =