بازار کار کوچک؛ دلیل بیکاری فارغ‌التحصیلان

یک کارشناس حوزه اشتغال در خصوص دلایل اصلی بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: علت اصلی این مشکل که بخش بزرگی از جمعیت بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند این است که بازار کار در کشور کوچک است.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: در گذشته ظرفیت‌سازی مناسبی در کشور در خصوص جذب نیروی کار فارغ‌التحصیل دانشگاهی صورت نگرفته است و شاید دلیل اساسی نبود شغل مناسب برای جوانان تحصیلکرده، کاهش یا نبود ظرفیت‌ها و فرصت‌های اشتغال در کشور است.

وی افزود: مادامی که بخش خصوصی واقعی در کشور شکل نگیرد و بازار کار را بر مبنا و محوریت بخش خصوصی توسعه ندهیم، همواره با نرخ بیکاری بالا مواجه خواهیم بود و در همه بخش‌های اشتغال بخصوص در جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مشکل خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: بر خلاف برخی از صاحبنظران حوزه کار که فارغ‌التحصیلان را فاقد مهارت کافی می‌دانند، اعتقاد من بر این است که صرفاً این عامل نمی‌تواند مشکل اساسی این مهم باشد و همانگونه که گفته شد، نبود زمینه‌سازی و ظرفیت‌سازی کافی در حوزه اشتغال، مشکلات عدم جذب نیروی کار را فراهم آورده است.

تربیت نیرو در دانشگاه‌ها متناسب با بازار کار باشد

این فعال حوزه کار بیان کرد: تربیت نیروی انسانی و مهارت‌آموزی آنها متناسب با بازار کار امر درستی است و دانشگاه‌ها باید متناسب با ظرفیت مورد نیاز بازار کار اقدام به جذب و تربیت نیروی انسانی را در دستور کار داشته باشند که البته در همین ارتباط، دانشگاه‌های علمی کاربردی با نگاه کاملاً تخصصی در راستای تربیت نیروی کار ماهر برای سازمان‌ها تعریف شدند و مراکز فنی و حرفه‌ای نیز در این خصوص فعال هستند و شرایط، عنوان کننده این است که کفایت لازم در این مورد وجود نداشته است.

نیاز کشور به بانک اطلاعات جامع بازار کار /عدم توازن نیروی کار و بازار اشتغال

وی با بیان اینکه پایش درستی در خصوص بازار کار در کشور وجود ندارد که شاید یکی از علل آن نداشتن یک بانک جامع اطلاعاتی خوب در این خصوص است، اظهار کرد: مادامی که شاهد شکل‌گیری این بانک اطلاعاتی نباشیم، مشکلات موجود، عاملی در مسیر عدم دسترسی به شرایط مناسب پایدار خواهند بود.

وی افزود: می‌توان گفت که عدم توازن بین نیروی انسانی و بازار کار کشور محصول، نبود بانک اطلاعات جامع نیروی کار و بازار کار، عدم سیاست‌گذاری درست در حوطه تربیت نیروی انسانی از طریق دانشگاه و ظرفیت‌سازی نکردن در حوزه بهره‌مندی از نیروی کار در راستای اشتغال است.

عوامل موثر در بیکاری فارغ‌التحصیلان

حاج اسماعیلی با بیان اینکه نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالا است، این نکته نیز حائز اهمیت است که این افراد بدنبال شغل‌های مدنظر خود بوده و هر شغلی را نمی‌پسندند و این موضوع تشدید کننده شرایط بیکاری در بین این بخش از جامعه است.

وی تصریح کرد: عدم رعایت حقوق کار در خصوص بیمه و پرداخت کامل حقوق و مزایا و مصوبات شورای عالی کار از جمله عواملی دیگری هستند که باعث عدم جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار می‌شود و افرادی جای آنها را می‌گیرند که بخشی از حقوق آنها توسط برخی از کارفرمایان سودجو نادیده گرفته می‌شود و این بخش از کارفرمایان که معمولا به صورت زیرزمینی مشغول به فعالیت هستند، سعی در جذب این دسته از افراد دارند و بدنبال جذب افراد تحصیلکرده دانشگاهی نیستند.

کد خبر: 22517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =