هتل‌های خلوت و بیکاری پرسنل

علیرغم تصورها، واکسیناسیون سراسری کرونا در بسیاری از کشورهای جهان نتوانست صنعت هتلداری را جان تازه‌ای ببخشد و هر روز شاهد تعطیل شدن هتل‌ها و تعدیل کارمندان هستیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از فروکش کردن همه‌گیری، صنعت هتلداری اکنون در حال جان گرفتن است. طی روزها و ماه‌هایی که این ویروس جهان را فراگرفت، اکثر مشاغل در جهان از جمله صنعت گردشگری به شدت از این مسأله متضرر شد. آمارها نشان می‌دهد صنعت گردشگری دست‌کم ۱۰ درصد از درآمد ناخالص جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

‌با تعطیلی صنعت گردشگری در جهان و تعطیلی اکثر هتل‌ها در میانه همه‌گیری ‌کرونا، حدود ۳۱۹ میلیون شغل مرتبط به این حوزه در جهان با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم کردن کردند. آمار شورای جهانی گردشگری و سفر حاکی از آن است که دست‌کم ۵۰ میلیون شغل مربوط به صنعت گردشگری در سرتاسر جهان به دلیل شیوع کرونا در معرض خطر قرار گرفته است. در بین کشورهای اروپایی، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با بیشترین آسیب اقتصادی ناشی از افت شدید تعداد گردشگر روبه‌رو می‌شوند. تا اواسط ماه فوریه درآمد هتل‌ها در آمریکا در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۴۶ میلیارد دلار کاهش یافته و صنعت هتلداری در آمریکا با کاهش ۵۰ درصدی روبه‌رو شد.

واکسیناسیون سراسری

با این همه، واکسیناسیون سراسری در جهت بهبود این وضعیت پیش رفت. ترکیه در این زمینه نمونه بسیار خوبی است. به‌ دنبال گسترش کمپین واکسیناسیون کرونا و کاهش آمار ابتلا به این ویروس هم در ترکیه و هم در بسیاری از کشورها، بخش گردشگری کشور نیز رونق یافته است. بنا به گزارش‌ها، ترکیه امسال نیز مانند سال‌های قبل محبوب‌ترین مقصد برای گردشگران روسی محسوب می‌شود. «سروری چوراباتیر»، رئیس فدراسیون هتلداران ترکیه در گفت‌وگو با آناتولی اظهار داشت: «بخش گردشگری کشور با ورود اتباع روسیه به ترکیه احیا می‌شود. علاوه بر روسیه، اتباع کشورهایی نظیر آلمان، لهستان، رومانی، جمهوری چک و بلغارستان نیز برای گذراندن تعطیلات، ترکیه را ترجیح می‌دهند.» 

وی تصریح کرد: «ترکیه برای روس‌ها یک مقصد مهم گردشگری است. ما به‌ عنوان نمایندگان بخش گردشگری منتظر لغو محدودیت پروازها بین دو کشور بودیم. در حال حاضر اکثر گردشگران روس در ترکیه را افرادی تشکیل می‌دهند که قبلاً هتل‌های ترکیه را رزرو کرده، اما به ‌دلیل محدودیت‌های کرونایی نتوانستند به این کشور بیایند.» با این تفاسیر، همه ‌چیز در جهت رضایتمندی پیش نمی‌رود. کارگران بخش گردشگری نگرانند کاهش مشاغل طی این همه‌گیری ‌باعث شود تا بسیاری شغل خود را از دست داده و از سوی دیگر میزان کاری که افراد باقی‌مانده برای بقای خود باید انجام دهند، افزایش بی‌سابقه‌ای یابد.

تعدیل در هتل‌ها

شمار زیادی از هتل‌های زنجیره‌ای در آمریکا، شیوه‌های کاری گوناگونی را برای پرسنل خود ایجاد کرده‌اند؛ شیوه‌هایی که به گفته اتحادیه‌های کارگری می‌تواند تأثیری بسیار منفی بر حیات این افراد بگذارد. به عنوان مثال «نوریس وراس مرلس»، نظافتچی در هتل هیلتون واقع در سیاتل، اخیراً به کار فراخوانده شده، اما برنامه شغلی او صرفاً شامل یک یا دو روز کار در هفته می‌شود؛ چراکه در پی کاهش مسافران، هتل‌ها سرویس‌ نظافت اتاق‌ها را کاهش داده‌اند. نوریس نگران است که مبادا شغل‌اش را از دست بدهد. چندین شرکت هتلداری بزرگ در آمریکا نیز پیشنهاد کرده‌اند که به ‌عنوان بخشی از اقدام‌های لازم در راستای بهبود صنعت هتلداری، نظافتچی‌ها و برخی پرسنل هتل‌ها از چرخه کار حذف شوند.

در ماه نوامبر، مدیر اجرایی هتل‌های زنجیره‌ای «هاست اند ریستور» خاطرنشان کرد که این مجموعه برای کاهش هزینه‌ها بناست نظافتکاری را بدل به بخش فرعی و دلبخواهی از سرویس مشتریان کند. این کاهش‌ها منجر به از دست دادن دستمزد ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری کارگران در صنایعی می‌شود که بیشتر اعضای آن زنان رنگین‌پوست هستند. براساس آمار شرکت «یونایت هیر»، حدود ۶۵ درصد از ۳۰۰ هزار عضو اتحادیه‌های کارگری در آمریکا و کانادا به‌رغم بهبود اوضاع همه‌گیری، همچنان بیکار هستند. «جولی گابوت» بیش از ۳۰ سال به ‌عنوان نظافتچی در هتل شرایتون مشغول به کار بوده است.

او در ماه نوامبر به کار فراخوانده شد، اما به گفته او بسیاری از همکارانش هنوز این بخت را پیدا نکرده‌اند که به مشاغل خود بازگردند و دلیل این امر هم تلاش هتل‌ها برای کاهش هزینه‌هاست. این بدان معناست که گابوت اکنون باید کاری را انجام دهد که پیش‌تر برای تعداد بیشتری نظافتچی تعیین شده بود، اما وی در عین حال از اینکه نسبت به این وضعیت اعتراض کرده هراس دارد؛ چراکه با توجه به اوضاع فعلی کار در زمینه هتلداری، امکان جایگزینی سریع او با دیگر مشتاقان بازگشت به بازار کار بسیار آسان است.

او می‌گوید که کار زیاد باعث درد در شانه و کمر او شده است و عجله بسیار برای رسیدن به تمامی‌ وظایف جدید باعث شده تا بدن‌درد بسیار بدی داشته باشد. او گفت که اکثراً از وقت ناهار خود می‌زند تا بتواند کارها را سر زمان تعیین‌شده به انجام رساند. این زن افزود: «پس از پایان کار است که می‌توانید درد را در بدن خود احساس کنید.» به هر ترتیب بسیاری از کارکنان این صنعت با مشکل مشابهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آن‌ها معمولاً به کارهای خود در خانه، از جمله پخت‌وپز و رسیدگی به فرزندان خود نمی‌رسند و در عوض تلاش می‌کنند با قرص و مسکن درد کار زیاد را در میانه این تغییرات تسکین دهند.

گزارش: فرشاد گلزاری

کد خبر: 22582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =