مهیا نبودن شرایط جذب نیروی ماهر در بازار کار

یک کارشناس حوزه بازار کار با اشاره به اهمیت و ضرورت زمینه بهره‌مندی از مهارت در حوزه اشتغال و بازار کار گفت: مهارت، تنها کلیدی است که می تواند نیروی محرک اقتصاد و اشتغال هر کشوری در دستیابی به اقتصاد پویا باشد.

ناصر چمنی در گفت٬وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: وقتی از مهارت صحبت می‌کنیم باید به کشوری مانند ژاپن توجه کرد که بعد از جنگ جهانی دوم و مورد حمله نظامی و اتمی قرار گرفتن، بخش بسیار بزرگی از زیرساخت‌های این کشور از بین رفت و دولت این کشور با تکیه بر مهارت‌آموزی و دانش‌های مرتبط با مهارت، موفق شد که دوباره کشور را بر روی ریل موفقیت قرار دهد.

وی افزود: در ارتباط با بهره‌مندی از مهارت‌ در زمینه نجات اقتصادی کشورها می‌توان از کشور آلمان نیز نام برد که پس از جنگ جهانی دوم بیش از ۷۰ درصد اقتصاد این کشور از بین رفته بود و استفاده از مهارت‌آموزی را بر پایه اقتصاد مدنظر قرار داده و موجبات رشد و تعالی کشور را موجب شدند.

این کارشناس و فعال حوزه کارگری ادامه داد: بسیاری از کشورهایی که امروزه در شرایط اقتصادی و توسعه‌ای مناسبی بسر می‌برند و به نوعی در جمع کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می‌شوند، با تمایل به اجرای سیاست‌های مهارت‌آموزی، موفق به رسیدن در جایگاه امروزی شده‌اند.

چمنی با بیان اینکه کشور ما نیز از این قائده در توسعه استثناء نیست و به طور خاص نسل جوانی که تمایل به پیشرفت و اشتغال دارد باید از کسب مهارت غافل نشود، گفت: در کشور ما به صورت سنتی، امر مهارت‌آموزی در قالب‌هایی مانند «استاد شاگردی» مورد توجه بوده و در بهره‌مندی از این ظرفیت نیز می‌توان از این جنبه‌ها استفاده کرد.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: حتما به صورت سالانه شاهد آموزش‌های مهارتی ده‌ها هزار نفر در سطح کشور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مختلف مهارتی هستیم که با تاکید بر اثربخشی این حوزه در بحث آموزش مهارت در کشور، اما پس از موضوع مهم آموزش، زمینه‌های لازم برای جذب افراد ماهر در بازار کار به میزان متقاضیان جویای کار وجود ندارد.

وی بیان کرد: زمانی که افرادی با مراجعه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به بهترین شکل ممکن، مهارت مورد نظر را کسب می‌کنند، بازار کار، زمینه جذب این افراد را ندارد و همانگونه که در بین تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی، بسیاری به جمع بیکاران اضافه می‌شوند، بخشی از افراد آموزش دیده و دارای مهارت نیز باید مدت مدیدی به دنبال یافتن شغل باشند.

چمنی افزود: توجه به شرایط روز بازار کار و مهیا کردن زمینه جذب افراد ماهر در قالب تحصیل کرده دانشگاهی و یا بدون تحصیلات دارای مهارت، در واقع نکته اساسی و مشکل حال حاضر بازار کار کشور است و نیاز روز جامعه کار کشور در این زمینه کاملاً مشخص بوده و در این بخش سیاست‌گذاری‌های بلندمدت دولت‌ها کاملاً کارآمد خواهد بود.

کد خبر: 22877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =