کسوف تعقل در قاره‌ سبز

تظاهرات در آلمان و فرانسه علیه واکسیناسیون عمومی به جایی کشیده شده که معترضان وارد فاز تقابل سخت با پلیس شده‌اند و حالا این تعقل است که مورد تهدید علنی قرار گفته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، خیابان‌های آلمان و فرانسه این روزها شاهد حضور گسترده معترضان است، اما این‌بار بحث نه بر سر سیاست‌های اقتصادی دولت است و نه بالا رفتن نرخ حامل‌های سوختی و نه حتی سرنگونی نظام سرمایه‌داری. اعتراض‌ها معطوف به وضعیتی است که طی یک سال و نیم گذشته کل جهان را درگیر خود کرده است: همه‌گیری کرونا!

گواهی بهداشت دردسرساز

هزاران نفر روز شنبه و یکشنبه برای چهارمین هفته پیاپی در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه علیه اجباری شدن ارائه «گواهی بهداشتی» برای ورود به اماکن عمومی تظاهرات کردند. به گزارش راشاتودی، در شهر دیژون فرانسه اعتراضات علیه اجباری شدن گواهی بهداشتی به درگیری بین معترضان و پلیس منجر شد. حدود هزار تن علیه ارائه گواهی بهداشتی و واکسیناسیون اجباری در خیابان‌های دیژون تظاهرات کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که پلیس از گاز اشک‌آور در خیابان فوش و مقابل مترو این شهر استفاده کرد.

از سوی دیگر، یورونیوز گزارش داد که شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعارهایی علیه «محدودیت آزادی‌های فردی» سر دادند. تظاهرات روز شنبه در حالی برگزار شد که شورای قانون اساسی فرانسه دو روز پیش اکثر مفاد مصوبه جدید پارلمان این کشور برای مقابله با شیوع بیماری همه‌گیر ‌کووید-۱۹ را تائید کرده بود.

تصمیم شورای قانون اساسی فرانسه به این معنا است که شهروندان این کشور از امروز (‌دوشنبه) برای ورود به کافه‌ها، رستوران‌ها و در برخی موارد بیمارستان‌ها باید «گواهی بهداشتی» معتبر ارائه کنند. بسیاری از معترضان به اجباری شدن ارائه «گواهی بهداشتی» برای ورود به اماکن عمومی بر این باور هستند که دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه در عمل با این تصمیم واکسیناسیون در برابر بیماری ‌کووید-۱۹‌ را اجباری کرده است.

از سوی دیگر بنا به مصوبه پارلمان فرانسه، واکسیناسیون در برابر پاندمی ویروس کرونا برای کادر بهداشتی و درمانی این کشور اجباری شده است. تصمیمی که اعتراض بسیاری از کارکنان این بخش را برانگیخته است.

با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اکثر شهروندان فرانسه از ارائه «گواهی بهداشتی» معتبر برای ورود به اماکن عمومی حمایت می‌کنند. مقامات دولت فرانسه طی هفته‌های اخیر تاکید کرده‌اند که تنها راه جلوگیری از وضع مجدد محدودیت‌ها مانند منع رفت‌وآمد شبانه یا قرنطینه سراسری در این کشور استفاده از «گواهی بهداشتی» معتبر از سوی شهروندان است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان با کمبود واکسن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تاکنون بیش از ۳۶ میلیون نفر از فرانسوی‌ها (معادل ۵۴ درصد کل جمعیت) به طور کامل در برابر بیماری کووید-۱۹‌ واکسینه شده‌اند و آمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه سیر نزولی پیدا کرده است.

اوضاع اما به تظاهرات صرف ختم نشد. در پی اعتراض‌ها نسبت به وضع قوانین سختگیرانه برای کنترل ویروس کرونا در فرانسه، دو مرکز واکسیناسیون مورد حمله قرار گرفت و تخریب شد. به گفته مقامات، یک مرکز واکسیناسیون در جنوب شرقی فرانسه مورد حمله قرار گرفته و تمامی تجهیزات آن تخریب شد و با استفاده از شیلنگ‌های آتش‌نشانی همه سطح آن پر از آب شده است. براساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، یک کلینیک هم در جنوب غربی این کشور بر اثر آتش‌سوزی عمدی تا حدی تخریب شد.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که بیش از ۲۳۰ هزار نفر در این کشور در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی روز شنبه به خیابان‌ها آمدند. شبکه تلویزیونی بی.‌اف‌.ام تی‌وی به نقل از وزارت کشور فرانسه گزارش داد که ۲۳۷ هزار تن در پاریس و دیگر شهرهای این کشور به محدودیت‌های جدید کرونایی اعتراض کرده و دست به تظاهرات زدند که از این تعداد ۱۷ هزار تن در پاریس قرار دارند.  در تظاهرات روز گذشته، جلیقه‌زردهای فرانسوی نیز حضور داشتند.

ویروس اعتراض یا حماقت؟

تظاهرات علیه مقررات کرونایی صرفا به فرانسه محدود نبود. هزاران نفر در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی در آلمان نیز به خیابان‌ها آمدند. پلیس برلین با برگزاری این تظاهرات مخالفت کرده بود. گفته می‌شود ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای مشارکت در این تظاهرات ثبت نام کرده بودند. پلیس برلین علت مخالفت خود با برگزاری این تظاهرات را عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شرکت‌کنندگان اعلام کرده بود. پلیس از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که اکثرا بدون ماسک و بدون رعایت فاصله اجتماعی گرد هم آمده بودند، درخواست کرده بود متفرق شوند. پس از بی‌توجهی معترضان به این درخواست، پلیس با ماشین‌های آب‌پاش تلاش کرد به این تظاهرات پایان دهد. تظاهرکنندگان با حمل پلاکاردهایی شعارهای «به دیکتاتوری کرونا پایان دهید»، «اگر تستی در کار نباشد، از شیوع هم خبری نیست» و «صلح، آزادی و دموکراسی» علیه سیاست دولت در رابطه با ایجاد محدودیت برای کسانی که حاضر به تزریق واکسن کرونا نمی‌شوند، اعتراض کردند.

گفته می‌شود ۵۰۰ نفر از معترضان توسط نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند. از سوی دیگر گفته می‌شود که دو هزار و ۲۰۰ مامور پلیس برای کنترل و همچنین متفرق کردن این دسته از معترضان به محل اعزام شدند. این در حالی است که موارد جدید ابتلا به کرونا در آلمان به نسبت تابستان سال گذشته با سرعت بیشتری در حال افزایش است. بر پایه گزارش موسسه روبرت کُخ این روند افزایشی بیشتر در میان افراد ۱۰ تا ۳۴ ساله ثبت شده است.

در واکنش به تظاهرات در فرانسه، ماکرون از هموطنان خود خواست تا قسمت سوم شعار ملی فرانسوی‌ها یعنی «برادری» را به خاطر داشته باشند و از آن‌ها خواست تا «این قوانین دسته جمعی را قبول کنند و واکسینه شوند.» وی بیان داشت: «مسئله درباره شهروندی است. آزادی تنها زمانی وجود دارد که آزادی همه محافظت شود. این بی ارزش است اگر که ما با اعمال حق‌مان برای آزادی برادرمان، همسایه و دوستمان، والدینمان یا کسی که در مراسم با او برخورد داشته‌ایم را آلوده سازیم. پس از آن آزادی تبدیل به بی‌مسئولیتی می‌شود.»

اما استدلال این مخالفان چیست؟ بسیاری از شرکت‌کنندگان در اعتراض‌های اخیر دلیل حضور خود در خیابان‌ها را «دفاع از آزادی‌های فردی» بیان کرده بودند. «سلین اوژن»، یکی از این معترضان است که به عنوان منشی مطب یک پزشک فعالیت می‌کند. وی در این رابطه به یورو نیوز گفت: «تا روز ۱۵ سپتامبر اگر واکسن نزنم شغلم را از دست خواهم داد. من تهدید به اخراج از کار شده‌ام. امروز به اینجا آمده‌ام تا از آزادی فردی برای انتخاب بین واکسن زدن یا نزدن دفاع کنم.»

گروهی دیگر از شرکت‌کنندگان در این اعتراض‌ها از عوارض احتمالی واکسن‌های کرونا ابراز نگرانی می‌کنند. آن‌ها بر این باور هستند که آثار میان‌مدت و درازمدت تزریق این واکسن‌ها هنوز مشخص نشده است.

از سوی دیگر شماری از شرکت‌کنندگان در تظاهرات علیه گواهی سلامت در فرانسه، سیاست‌های دولت در این زمینه را با جنایات آلمان نازی مقایسه کردند. گروهی از آن‌ها به عنوان مثال ستاره زرد به سینه زدند تا به این ترتیب سیاست دولت امانوئل ماکرون در قبال افراد واکسینه نشده را با رفتار حکومت آدولف هیتلر با یهودیان مقایسه کنند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که جنجال‌ها بر سر واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کشورهای اروپایی بدل به امری معمول شده و باید انتظار داشت که تنش‌ها در این زمینه ادامه داشته باشد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 24551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =