کابل در مسیر اشغال

علیرغم گمانه‌زنی‌های بسیار، بامداد شب گذشته مزارشریف به دست طالبان سقوط کرد و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که طالبان مسیری چندان زیادی تا فتح کابل در پیش ندارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، همزمان با پیشروی‌های طالبان در شمال و شرق افغانستان، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان روز گذشته  با شماری از سیاستمداران با محوریت ایجاد دولت موقت دیدار کرد. خبرگزاری طلوع نیوز در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت: «این نشست به مدت چند ساعت پشت درهای بسته برگزار شد و شرکت‌کنندگان این نشست روی اوضاع افغانستان، برقراری آتش‌بس و احتمال ایجاد حکومت موقت بحث کردند».

رایزنی برای خلق چارچوب جدید

بر اساس گزارش منتشر شده درطلوع نیوز حامد کرزای، محمد کریم خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، محمد محقق، میر رحمان رحمانی، یونس قانونی، سید منصور نادری، حاجی دین محمد، بابر فرهمند و حنیف اتمر شخصیت‌های تشکیل دهنده این نشست بودند که در این جلسه حضور داشتند.

این در حالی است که دفتر عبدالله عبدالله اما تاکنون درباره این نشست جزئیات ارائه نکرده است و سیاستمدارانی که در این نشست حضور داشتند نیز درباره این نشست چیزی نگفتند. اما شهروندان افغانستان می‌گویند که امیدوارند سیاسیون طرحی را عملی کنند که بیش از این مردم به خاک و خون کشیده نشود و جنگ در کشور خاتمه یابد.

از سوی دیگر یلدا نصری استاد دانشگاه کابل در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به وضعیت اسفبار داخل افغانستان عنوان می‌کند که ما تحصیل کردیم و هیچ‌گاه ناامید نمی‌شویم و هیچ‌گاه فرار از وطن را نمی‌خواهیم. می‌خواهیم نتایج زحماتی را که در این راه کشیده‌ایم ببینیم. در بخش دیگری از گزارش اسپوتنیکی دَری به اظهارات یکی از شهروندان افغانستان در کابل اشاره شده و آمده است که ضیاالدین، از ساکنان کابل با اشاره به شرایط بحرانی حاکم بر پایتخت می‌گوید که ما منتظر هستیم ببینیم که آنها (مقامات) چه می‌کنند و در اوضاع کنونی چه طرحی دارند.

در همین حال، اعضای دفتر احمد مسعود می‌گوید که پاکستان برای میزبانی یک نشست میان سیاستمداران افغان و سیاستمداران این کشور از او و شمار دیگری از سیاستمداران دعوت کرده‌ است اما تاکنون زمان دقیق این نشست روشن نیست. این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شوند که وضعیت در افغانستان در حالت نگران کننده‌ای قرار گرفته‌است؛ به گونه‌ای که طالبان بیش از ۲۰ ولایت را تصرف کرده‌ و جنگ در بخش‌هایی از کشور ادامه دارد.

علاوه بر این، روز گذشته (شنبه) رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در یک پیام تاکید کرد که نیروهای امنیتی دوباره انسجام خواهند یافت و او به‌ عنوان رئیس‌جمهوری افغانستان نمی‌گذارد بی‌ثباتی بیشتر شود. اظهارات اشرف غنی در حالی به تیتر یک رسانه‌های داخلی این کشور تبدیل شد که شبکه خبری سی.ان.ان درگزارشی با اشاره به پیشروی‌های برق‌آسای طالبان در سراسر افغانستان از دستور سفارت ایالات متحده به کارکنان خود در کابل مبنی بر انهدام وسایل و اطلاعات محرمانه خبر داد.

در همین راستا خبرگزاری یورونیوز هم با اشاره به دستور سفارت آمریکا در کابل نوشت: «این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که یک مقام دیپلماتیک ایالات متحده می‌گوید که براساس برآوردهای یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی، این احتمال وجود دارد که کابل در ۷ روز و یا حتی ۷۲ ساعت آینده کاملا محاصره شود». لازم به ذکر است که با نزدیک شدن طالبان به کابل و تنگ کردن حلقه محاصره پایتخت و تسلط بر مناطق اطراف آن روز گذشته برق کابل را نیز قطع کردند.

به گزارش سی‌ان‌ان، کارکنان سفارت ایالات متحده همچنین موظف شده‌اند تا وسایلی که ممکن است برای اهداف تبلیغاتی مورد سوءاستفاده قرار گیرند، از جمله پرچم‌های ایالات متحده و نشان‌های دولتی و نظامی این کشور را نابود کنند. همچنین ایالات متحده با وجود اعزام نیروی نظامی بیشتر به افغانستان برای خارج کردن شهروندان این کشور و تضمین ادامه فعالیت دیپلماتیک، بسیاری از کارکنان سفارت خود را هم از پایتخت این کشور جنگ‌زده خارج می‌کند.

ساندی تایمز نیز در گزارشی با بیان اینکه مراکز ولایت‌های افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف طالبان در می‌آید مدعی شد که در آخرین تحولات، اعلام شده است که علاوه بر مراکز ولایات پکتیکا، پکتیا و مزارشریف که شب گذشته سقوط کردند، طبق اعلام رسانه‌ها کنترل شهرهای لشکرگاه در مرکز ولایت هلمند و فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز به دست طالبان افتاد. مقامات افغانستان گفتند که نیروهای طالبان روز شنبه دو مرکز دیگر ولایت‌های این کشور را در لوگر تصرف کردند و به حومه پایتخت نزدیک شدند.

چند قدم تا سقوط کابل

هدی احمدی، نماینده پارلمان از ولایت لوگر در گفتگو با خبرنگار ساندی تایمز تاکید کرد که طالبان تمام بخش‌های این ولایت در جنوب پایتخت را تصرف و مقامات محلی را بازداشت کردند. وی افزود که طالبان به شهرستان چهار آسیاب در ۱۱ کیلومتری جنوب کابل رسیده‌اند. از طرفی خالد اسد، نماینده پارلمان نیز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد که طالبان مرکز ولایت پکتیکا که هم مرز با پاکستان است در را اختیار گرفتند.

به نوشته آسوشیتدپرس طالبان در حال حاضر کنترل ۲۳ مرکز ولایت از ۳۴ ولایت را در اختیار دارند. بر اساس گزارش این خبرگزاری نیروهای طالبان در یک هفته اخیر به سرعت توانستند بیش از ۱۵ مرکز ولایت‌های افغانستان را به تصرف خود درآوردند. این اقدامات در حالی صورت گرفته که قرار است تا دو هفته دیگر نیروهای نظامی خارجی به طور کامل از افغانستان خارج شوند. در حالی که کابل هنوز به طور مستقیم تهدید نشده است اما ترس از سقوط پایتخت بیش از پیش در بین شهروندان این شهر دیده می‌شود. با این حال طبق آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا، کابل ممکن است در مدت ۳۰ روز آینده و حتی کمتر، تحت فشار نیروهای طالبان قرار گیرد و اگر روندهای کنونی ادامه یابد این نیروها می‌توانند در چند ماه آینده کنترل کامل افغانستان را به دست بگیرند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، تخمین زده می‌شود که طالبان اکنون بیش از دو سوم کشور را در اختیار داشته باشد. هزاران نفر از ساکنان شهرهای تصرف شده افغانستان خانه‌های خود را ترک کرده و دست به فرار زده‌اند. در این میان مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، به عنوان سنگر جدید دولت و نیروهای مردمی به رهبری عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور انتخاب شد.

این دو چهره شناخته شده و رقیب دیرینه، روز جمعه تعهد کردند در ایستادگی در برابر طالبان اختلافاتشان را کنار می‌گذارند و هماهنگ می‌شوند تا تاریخ آنان را سرزنش نکند و اگر اتحاد شکستند خائنان ملی معرفی شوند. دوستم و نور به همراه شماری از دیگر چهره‌های شناخته شده افغانستان، مرکز فرماندهی را دفتر والی بلخ برگزیدند و تصمیم گرفته شد سپاه ۲۰۹ شاهین تجهیزات لازم را در اختیار نیروهای مردمی قرار دهد. قرار شد رهبری نیروهای مردمی بر عهده عطامحمد نور باشد و ژنرال دوستم بر عملیات‌ها نظارت کند و مشورت بدهد. حاضران در نشست تعهد سپردند که در دفاع از دروازه افغانستان یعنی بلخ، در برابر طالبان تا پای جان می‌جنگند اما بامداد امروز (یکشنبه) ناگهان خبر آمد که مزارشریف هم سقوط کرد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که هر روز در افغانستان شرایط وخیم تر می‌شود و دامنه بحرانِ به وجود آمده تقریباً همه ولایات این کشور را درمینوردد. بحرانی که می‌تواند همچون وقایع شامات باز هم کشورهای منطقه و جهان را درگیر کند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 25098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =