۸۰ درصد خاویار جهان در معرض خطر آلودگی نفتی

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور گفت: در حال حاضر در دریای خزر شاهد آلودگی نفتی هستیم. در صورت برداشت از ذخایر نفت و گاز این دریاچه، حدود ۸۰ درصد خاویار جهان در معرض خطر جدی ناشی از آلودگی نفتی قرار می‌گیرد.

احسان عابدی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: در اعماق ۵۰۰ تا ۸۰۰ متری جنوب دریاچه خزر ذخایری حدود ۵۰ میلیارد بشکه نفت و گاز وجود دارد. محققان با انجام مطالعات وسیع ژئوفیزیکی، زمین شناسی و مهندسی نفت در اعماق، به این تخمین دست یافته‌اند.

وی افزود: اصولا در کشور ما عمده فعالیت‌های اکتشاف و استحصال در اعماق کم، آن هم در خلیج فارس اتفاق افتاده است و تجربه زیادی در اکتشاف و برداشت نفت و گاز در اعماق بالا آن هم در دریاچه خزر نداریم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور یادآور شد: کار در اعماق بالا تجربه و تجهیزات خاص خود را احتیاج دارد تا نشت ترکیبات نفتی و آلودگی ناشی از نشت این نوع ترکیبات کمترین آسیب ممکن را به محیط زیست دریایی وارد کند.

عابدی با اشاره به گزارش‌هایی درباره آلودگی ناشی از نقل و انتقال نفت و گاز در سراسر دنیا، ادامه داد: این مسئله نگرانی‌ها را درباره محیط زیست دریای خزر پس از برداشت نفت تشدید می‌کند. در حال حاضر تراز آب دریاچه کاهشی شده، خلیج‌ها و تالاب‌های خزر در حال خشک شدن هستند.

وی ادامه داد:، کاهش بارندگی و کاهش ورود آب ناشی از تغییر اقلیم و گرمایش جهانی نفس دریاچه خزر را گرفته، فعالیت‌های انسانی در حاشیه دریاچه خزر چندین برابر شده، آلودگی‌های پلاستیکی و ورود میکروپلاستیک‌ها به دریاچه خزر روند افزایشی داشته، شکوفایی و ازدیاد غیر طبیعی جلبک‌ها معضل دیگری برای دریاچه است.  اضافه شدن یک آلودگی دیگر به تهدیدهای دریای خزر، مشکلات این اکوسیستم را چندین برابر می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور برداشت نفت را تهدیدی برای زیستمندان دریای خزر و اکوسیستم‌های وابسته به آن دانست.

عابدی اعلام کرد: در حال حاضر ما شاهد آلودگی نفتی در دریای خزر هستیم و با ادامه روند آلودگی نفتی، ماهیان خاویاری دچار آسیب جدی شده و حدود ۸۰ درصد خاویار جهان در معرض خطر جدی ناشی از آلودگی نفتی قرار می‌گیرد.

کد خبر: 27696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =