برنامه عربستان برای گرفتن بازار تجدیدپذیرها در منطقه

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: با نگاهی به برنامه عربستان در حوزه برق می‌بینیم این کشور برای ورود گسترده به حوزه تجدیدپذیرها و صدور آن به دیگر کشورها برنامه‌ریزی وسیعی انجام داده است.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: در ایران برای استفاده از توان صنعت برق باید به پتانسیل بخش خصوصی توجه جدی کرد. البته با نگاهی به برنامه‌های عربستان در حوزه برق، می‌بینیم که این کشور برای ورود گسترده در حوزه تجدیدپذیرها و صدور آن به دیگر کشورها برنامه‌ریزی وسیعی انجام داده است. با نگاه به این موضوع، اگر بتوانیم از مسیر صادرات تجدیدپذیرها درآمد ارزی حاصل کنیم، قطعا این بخش جان گرفته و توسعه می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر می‌توانیم کانال ۳۰۰ مگاواتی برای صادرات از مسیر تجدیدپذیرها به عراق باز کنیم، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. امیدوارم این مسئله محقق شود و گرنه باید بازار عراق را از دست رفته بدانیم.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: ایران تا کنون در زمینه تجدیدپذیرها پیشرفت خوبی نداشته‌ و این نشانه خوبی نیست، فقط یک درصد از تولید برق از تجدیدپذیرها است؛ حدود ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت و پتانسیل داریم و پیشرفت‌مان در توسعه تجدیدپذیرها خوب نبوده است.

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر توان ایران برای افزایش میزان صادرات برق حرارتی گفت: برای افزایش حجم صادرات نیاز است که بحث اقتصاد انرژی خود را اصلاح کنیم. چراکه در این صورت می‌توانیم کشور آفریننده در زمینه برق باشیم و از این طریق نقش خوبی در منطقه ایفا کنیم.

صالحی اعلام کرد: برای دستیابی به این هدف باید سیاست‌های کلان حوزه انرژی را اصلاح کنیم. آنچه باید مدنظر قرار گیرد، این است که مشکل صنعت برق ما صادرات برق نیست؛ زیرا ما توان صادرات برق را داریم، اما در حال حاضر به دلیل مشکلات حوزه اقتصاد انرژی، توانایی ما بالقوه شده است. باید بخش خصوصی را به عرصه برگردانیم و دولت تصدی‌گری را کنار بگذارد.

وی گفت: در شرایطی که به دلیل بروز مشکل در فروش نفت با مسایل ارزی روبرو شده‌ایم، از مسیر فروش برق می‌توانیم درآمد ارزی کشور را افزایش دهیم و مشکل اشتغال را نیز حل کنیم.

کد خبر: 28578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =