نگاهی به سوابق رییس جدید سازمان سینمایی

سرانجام با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی به‌عنوان رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منصوب شد.

‌به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی نیز با رای اعتماد نمایندگان مجلس به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. از همان روز تا کنون یکی از سؤالاتی که  ذهن سینماگران را به‌خود مشغول کرد، این بود که بالاخره چه‌کسی عهده‌دار مسئولیت سازمان سینمایی کشور می‌شود و گمانه‌زنی‌های زیادی در میان اهالی سینما و رسانه صورت گرفت.

در این میان از محمد خزاعی، سیدمحمود رضوی، شهاب اسفندیاری و جواد رمضان‌نژاد به‌عنوان گزینه‌های اصلی برای ریاست سازمان سینمایی نام برده می‌شد. اما نهایتا پس از چند هفته گمانه‌رنی درباره انتصاب رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی به عنوان رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منصوب شد.

در حکم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به محمد خزاعی تاکید شده است که «ضمن تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت صنوف سینما و جامعه ارجمند هنری و دستگاه‌های مرتبط در جهت تحکیم ارزش‌های اصیل فرهنگ اسلامی ایرانی، قرین توفیق و تأیید باشید؛ بنابراین، با امعان نظر به اهداف و مأموریت‌های سازمان، شایسته است نکات زیر مورد اهتمام وافر قرار گیرد: ۱. برنامه‌ریزی جهت حفظ و انتقال معارف، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق آثار سینمایی و مستند در سطح جهان ۲.برنامه‌ریزی برای صدور مجوز، هدایت، حمایت و نظارت در خصوص تأسیس و فعالیت کانون‌ها، انجمن‌ها و مؤسسات و آموزشگاه‌های سینمایی ۳. تعیین ضوابط صدور پروانه تولید و نظارت بر اعمال آن در ساخت آثار سینمایی و سمعی و بصری ۴. تعیین ضوابط و نظارت بر برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی سینمایی و مستند در کشور ۵. تعیین ضوابط شرایط شرکت در جشنواره‌های سینمایی خارج از کشور ۶. تعیین ضوابط خرید و پخش آثار سینمایی و مستند خارجی ۷. تربیت نسل جوان هنرمند باورمند به کشور و انقلاب با استفاده از ظرفیت آموزشی و حمایتی مؤسسات وابسته به سازمان مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان ایران و... ۸. برنامه‌ریزی جهت حمایت از ساخت آثار سینمایی فاخر مبتنی بر فرهنگ و تاریخ غنی کشور و رخدادهای انقلاب و دفاع مقدس ۹. حمایت هدفمند از تولیدات سینمایی با استفاده از ظرفیت بنیاد فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوان ایران ۱۰. تعامل و حمایت از مجموعه‌های صنفی حوزه سینما و مجموعه‌های برگزار کنندۀ جشنواره‌های سینمایی در کشور ۱۱. افزایش سرانه سالن‌های سینمایی در کشور از طریق تعامل و تفاهم با مجموعه‌های مرتبط بخش خصوصی جهت ساخت و نوسازی سالن‌های سینمایی ۱۲. سازماندهی وضعیت نمایش خانگی. انتظار می‌رود گزارش پیشرفت کارها در هر یک از بندها مستمراً به این‌جانب ارائه شود.»

محمد خزاعی متولد ۱۳۵۵ و از مدیران نام آشنای فرهنگی، فارغ التحصیل رشته هنرهای تجسمی و دارای نشان درجه یک هنری و عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی است. از جمله سوابق محمد خزاعی در عرصه سینما می‌توان به دبیری جشنواره ملی فیلم فجر، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و تهیه‌کنندگی چندین اثر سینمایی اشاره کرد. او همچنین در کارنامه کاری خود تهیه‌کننده فیلم‌های به وقت شام، امپراتور جهنم، پشت دیوار سکوت، قلاده‌های طلا، برخورد خیلی نزدیک، احضار شدگان، جعبه موسیقی، پشت پرده مه و پیک‌نیک در میدان جنگ و نیز سریال دادِستان به کارگردانی مسعود ده‌نمکی را دارد.

محمد خزاعی: نیازمند بازسازی انقلابی در عرصه سینما هستیم

محمد خزاعی که صبح روز پنج‌شنبه ۸ مهر با حضور در جمع معاونان و مدیران سازمان سینمایی، به‌طور رسمی، فعالیت خود را به عنوان رییس سازمان سینمایی آغاز کرد در این جلسه با بیان اینکه باید سینما را در گام دوم انقلاب تحول بخشید و به بازسازی انقلابی سینما توجه کرد گفت:  فرصت تغییر و تحول در سینما با بارقه های امید بوجود آمده در بین هنرمندان و رسانه ها و مسئولان فرهنگی ارشد کشور برای ما عوامل اجرایی بسیار اندک است. گاهشمار سازمان سینمایی از امروز آغاز شده و تا ۴۳ ماه آینده به پایان خواهد رسید. اعتماد اهالی فرهنگ و هنر و خانواده سینما به مسئولین فرهنگی کشور بهترین پشتوانه برای خدمت و سر و سامان دادن به چالش های جدید حوزه سینما است.

خزاعی سینمای ایران را غنی و ارزشمند معرفی کرد و گفت : «سینمای ایران، غنی و ارزشمند است و بعد از انقلاب اسلامی، این سینما با تغییر رویکرد و افق‌ها، جهش‌ها و دستاوردهای خوبی داشته است ولی این به هیچ وجه به معنای نزدیک شدن به اهداف و ایده‌آل‌ها نیست. در گام دوم انقلاب، به تحول ساختارها، مدل‌ها و استراتژی و کالبدشکافی و درون‌درمانیِ سینما نیاز داریم و برای ایجاد این تحول به تعبیر رهبری، نیازمند بازسازی انقلابی هستیم.» خزاعی ادامه داد: «به رغم رهنمودهای رهبری انقلاب در خصوص اهمیت سینما، این حوزه مهم، هنوز مرجع، پویا و شکوفا نشده و مانند بسیاری از بخش‌های دیگر، در حوزه سینما هم مطالبات ایشان بر زمین مانده است.»

کد خبر: 29877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =