ویروس کرونا بسیاری از مشاغل را دچار صدمه کرده است

استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های خراسان در شرق ایران،که از لحاظ مساحتی سومین استان بزرگ کشور است. قریب به ۵۰ درصد جمعیت این استان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و این مسئولیت های سنگینی در حوزه اجتماعی و حمایتی به دوش سازمان گذاشته شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، علیرضا محمدی مدیرکل تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی، با تاکید بر همکاری با کارفرمایان و بیمه شدگان تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی در استان گفت: اعطای تسهیلات و تقسیط بدهی به مشاغل آسیب دیده از کرونا در استان اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته اداره‌کل تامین اجتماعی استان است.

ویروس کرونا بسیاری از مشاغل را دچار صدمه کرده است

مدیرکل تامین اجتماعی  خراسان جنوبی در گفت‌و گوبا آتیه‌آنلاین گفت: هم مانند سایر استانها، ویروس کرونا بسیاری از مشاغل را دچار صدمه کرده است که با اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته سعی شده است تا نهایت همکاری با کارفرمایان و بیمه‌شدگان در ارائه خدمات داده شود که از آن جمله می توان به افزایش مهلت های مربوط به فرآیند انعقاد قرارداد بیمه‌شدگان خاص و توافقی، همکاری کامل با کارفرمایان و بیمه‌شدگان با درخواست تقسیط بدهی بوجود آمده از شرایط جدید به علت عدم توانایی جهت پرداخت آن، حمایت و احراز اشتغال بیمه شدگان دورکار کارگاه های مشمول و پرداخت بیمه بیکاری تاپایان آبان ماه و پرداخت استراحت های پزشکی دوران کرونای بیمهشدگان و جلوگیری از ترددهای غیر ضرور بیماران کرونایی در سطح شعب به جهت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا اشاره کرد.

بیمه شدگان اصلی و تبعی استان

تعداد بیمه‌شدگانی که تحت پوشش حمایت‌ها و خدمات سازمان قرار دارند به تعداد ۱۱۹ هزارو ۸۱۱  نفر بیمه شده اصلی که شامل تعداد ۸۱ هزار و ۸۰۱ نفر بیمه شده اجباری و تعداد ۳۵ هزارو ۹۳۲ بیمه شده گروه‌های خاص و تعداد یک هزار و ۱۷۷  نفر بیمه‌شده توافقی وتعداد بیمه بیکاری ۹۰۱ نفر  هستند که افراد تبعی آنان نیز به تعداد ۲۱۴ هزار و ۷۱۲ نفر در سطح استان هستند و در مجموع افراد تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی دراستان با احتساب بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی جمعیتی بیش از ۳۷۷ هزار و ۲۲۰  نفراست که ۴۸ درصد جمعیت استان را در بر می گیرد

شعب اصلی، اقماری و ...

در راستای نظام خدمت رسانی به محرومین و اقشار کار آفرین و زحمتکش و هماهنگ با اهداف سازمانی و نظام جامع تأمین اجتماعی، اداره کل استان خراسان جنوبی هم اکنون با ۹ شعبه اصلی در سطح استان درحال خدمت رسانی است

ضریب پشتیبانی ۵/۶ است

 علیرضا محمدی در گفت و گو آتیه‌آنلاین گفت: ضریب پشتیبانی در استان خراسان جنوبی ۵/۶ است که تقریبا نسبت به سایر استان ها در حال حاضر وضعیت بهتر است کما اینکه روند و سرعت بازنشستگی به خصوص در مشاغل سخت وزیان آور در این استان رو به افزایش است.

استقبال کارفرمایان باز طرح بخشودگی جرایم

۱.۰۵۲ میلیارد ریال میزان مطالبات معوق این استان است و بابت بدهی های جاری نیز رقمی بالغ بر ۴۹۰ میلیارد ریال وجود دارد که در جهت وصول آنان اقدامات خوبی صورت گرفته است از جمله  توجه ویژه به بدهی های کلان و ارسال گزارش هفتگی شعب، رایزنی و مذاکره با بعضی از بدهکاران که بدهی کلانی دارند تا درجهت پرداخت یا تقسیط آن اقدام کنند که خوشبختانه با اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه ای کارفرمایان بدهکار استقبال خوبی از این طرح داشتند.

مهم ترین خواسته بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان

با عنایت به توضیحاتی که در خصوص وضعیت استان از لحاظ اقتصادی داده شد و از آنجایی که بیشتر کارگاه ها و مشاغل در این استان صنفی هستند لذا بیمه شدگان خواستار استمرار بیمه های خاص کمک دولت مانند  باربران –خادمین مساجد- قالیبافان و... هستند.

درخواست پیگیری در خصوص  قرار گرفتن مشاغل کارگران ساختمانی در زمره مشاغل سخت و زیان آور و استفاده از بیمه بیکاری برای این طیف از جامعه نیز از خواسته های بیمه شدگان و متقاضیان بیمه تأمین اجتماعی در این استان می باشد.

از دیگر درخواست های  بیمه شدگان و مستمری بگیران و به خصوص مقامات محلی ایجاد شعب اصلی در برخی شهرستان های استان و عقد قرارداد با موسسات تشخیصی و درمانی جهت ارائه خدمات درمانی رایگان به جهت عدم وجود و یا ایجاد مراکز درمانی ملکی در شهرستان هاست

یکی از مهم ترین درخواست های بیمه شدگان و مستمری بگیران افزایش تعداد پزشکان متخصص با وجود امکانات و تجهیزات خوب بیمارستان ها و مراکز درمانی ملکی دراستان و همچنین افزایش کمیسیون های پزشکی با وجود داشتن پزشک متخصص در استان و کاهش هزینه ها و تردد به استان های دیگر با وجود بحران شدید کرونا را می توان برشمرد.

نقاط قوت و نقاط ضعف 

از نقاط قوت کار درسازمان می توان به پاسخگویی به موقع به مراجع نظارتی و قضائی و آراء دیوان، ارائه پاسخ به مراجعان و حذف فرآیندهای تکراری جهت کاهش مراجعات غیر ضرور از طریق میز خدمت در ایام بیماری کرونا، اطلاع رسانی و شفاف سازی انجام خدمات غیرحضوری سازمان همچنین تلاش و پیگیریهای لازم برای وصول بدهی های معوق و پیگیری ماده ۵۰(ق. ت.ا)، پایداری و جذب بیمه شدگان جدید به خصوص بیمه شدگان فاقد کمک دولت، مشاغل آزاد و اختیاری، انجام به موقع، مستمر و صحیح بازرسی دفاتر قانونی کارفرمایان، شناسایی و رفع همپوشانی های بیمه ای، کنترل و جلوگیری از پرداخت های من غیرحق مستمری ها و بیمه بیکاری را در کنار تلاش و کوشش مستمر و مجاهدانه کارکنان در ارائه خدمت خالصانه و صادقانه به بیمه شدگان و کارفرمایان و مستمری بگیران را می توان نام برد.

افزایش خدمات الکترونیکی

سازمان تأمین‌اجتماعی جزو برترین سازمان های پیشگام در حوزه IT است یکی از اقدامات موثر این طرح  در راستای تسهیل امور کارفرمایان با جدیت در این استان پیگیری شد و سبب  مباهات اداره کل خراسان جنوبی را در ابتدای کار فراهم ساخت طرح دریافت لیست حق‌بیمه به صورت اینترنتی بود همچنین تجهیز، راه‌اندازی، توسعه کمی و کیفی امکانات  الکترونیکی وارتقای سخت افزار های شعب به ویژه شعب اقماری به منظور ارائه خدمات نوین الکترونیکی بیمه ای از اهم اقدامات حوزه  IT اداره کل این استان بوده است.

افزایش ۴/۲ درصدی بیمه شدگان اصلی استان

افزایش ۴/۲ درصدی بیمه‌شدگان اصلی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان دهنده تلاش برای پوشش حداکثری آحاد جامعه در این استان است. برای دستیابی به این مهم بازاریابی و اطلاع رسانی بیمه های مشاغل آزاد، دانشجویان و زنان خانه دار از طریق  مراکز مشاوره در شعب و حضور کارشناسان در مدارس و دانشگاه ها و برگزاری نشست های تخصصی در مجامع مختلف و همچنین افزایش سطح آگاهی و معرفی خدمات بیمه تأمین اجتماعی از طرق مختلف و آگاهی بخشی به جامعه در دستور کار این اداره کل است.

گفت‌وگو: مهین داوری

کد خبر: 3180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =