حرکت در مسیر توسعه با مهارت‌آموزی

درک شرایط مورد نیاز برای بسترسازی توسعه متوازن و حرکت در مسیر گسترش فعالیت‌های اقتصادی و همچنین در نظر داشتن شرایط روز بازار کار کشوری، منطقه‌ای و جهانی و ابزار لازم در راستای افزایش زمینه‌های موفقیت اقتصادی، نیازمند ابزاری بسیار مهم در بازار کار جهانی است که تحت عنوان مهارت شناخته می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه با دستیابی به تجربیات بسیار مهم در حوزه مهارت‌آموزی و اثرگذاری این مهم در اشتغال، اقتصاد، بازار کار، تولید و ارائه خدمات و نیز جهت‌دهی آموزش مهارت و تربیت نیروی کار ماهر به اقتصاد بازار، انقلاب مهارتی را شکل داده و موجب حرکت جهشی در مسیر پویایی تولید شده‌اند.

بهره‌گیری از دانش روز مهارت در حوزه‌های مختلف و بروزرسانی مهارت‌های فردی نیروی کار در بخش‌های مختلف بازار اشتغال، علاوه بر زمینه‌سازی در تسریع رشد اقتصاد تولید، بستر اشتغالزایی در بخش‌های مختلف را ایجاد کرده و در واقع، راه حلی بسیار اثرگذار در موضوعات رشد اقتصادی، رونق تولید، ایجاد اشتغال گسترده و کمک به نیروی کار برای یافتن شغل مناسب و تامین معیشت خانوار می‌شود.  

توسعه و بالندگی از مسیر مهارت‌آموزی

"غلامحسین حسینی نیا" رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هفته گذشته در جریان نشست خبری با اشاره به اینکه راه توسعه و بالندگی از مسیر توانمندسازی نیروی انسانی و مهارت‌آموزی بوده و راه افزایش رقابت‌پذیری جز مهارت‌افزایی در کشور نیست، بیان کرد: مهارت‌آموزی، امروز حلقه مهم در اقتصاد و توسعه کشور است و در این مسیر رسانه را به عنوان شریک در نظر می‌گیریم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اگر کشورهایی به جایگاه مهمی از توسعه رسیده‌اند جز از مسیر پرورش نیروی کار نبوده است، اظهار داشت: مهارت را باید در بعد مهارت‌های نرم مانند کارگری، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های بازار و مهارت‌های سخت بدانیم.

وی عنوان کرد: بر اساس برآوردهای سازمان جهانی کار تا ۲۰۳۰ حدود یک میلیارد نفر از افراد ماهر نیازمند آموزش‌های جدید و مهارت‌های تازه هستند و در غیراینصورت شاهد چالش بیکاری در بازار کار خواهیم بود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: باید کشور را برای آینده آماده کنیم و با راه‌حل‌های گذشته امکان حل مسائل آینده نیست و این در وا قع رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است و در وضعیت حاضر چاره‌ای جز حرکت در مسیر مهارت‌آموزی نداریم و امید است که برنامه‌های سازمان با همکاری دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت موفق پیشروی داشته باشد.

دانش‌آموختگان در قالب مهارت‌آموزان

حسینی نیا بیش از ۴۵ درصد فراگیران سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دانش‌آموختگان دانشگاهی دانست و افزود: این مسئله می‌تواند به عنوان یک تهدید باشد و نشان از نقصان اساسی در آموزش عالی است.

وی گفت: هر کارگاه تولیدی به عنوان یک کارگاه آموزشی را در برنامه‌های سازمان خواهیم داشت و افرادی که دارای مهارت فارغ از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هستند، می‌توانند در قالب آزمون‌های دوره‌ای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اقدام به کسب گواهینامه مهارت کنند.

فارغ‌التحصیلان ماهر، افراد موفق بازار کار

"ناصر چمنی" کارشناس و فعال حوزه بازار کار در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص ابزار لازم فارغ‌التحصیلان درخصوص جذب راحت در بازار کار گفت: افراد فارغ‌التحصیل دارای مهارت به مراتب شرایط بهتری در راستای جذب در ‌بازار کار نسبت به فارغ‌التحصیلانی دارند که مهارت‌آموزی را به داشته‌های تحصیلات دانشگاهی خود اضافه نکرده‌اند.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: باید به این موضوع اشاره داشت که قطعاً با نگاه پشت میزنشینی و تحصیلات آکادمیک ‌دانشگاهی بدون دخالت عمل‌گرایی و تجربیات آموزش عملی در کارگاه‌ها نمی‌توان به شرایط ایده‌آل در حوزه اشتغال و ‌مهارت دست یافت و با ادامه این روند و عدم تغییر نگاه سیاستگذاران و تصمیم‌سازان این حوزه، کماکان روند افزایش نرخ ‌بیکاری به طور خاص در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را شاهد خواهیم بود. ‌

مراکز آموزش جوارکارگاهی ‌

یکی از روش‌هایی که می‌تواند در راستای ارتقاء دانش فنی و گسترش چتر مهارت‌آموزی در بین نیروی کار اثرگذاری ‌فراوانی داشته باشد و ارتباط مستمر نیروی کار و آموزش به روز را برقرار کند، مراکز جوارکارگاهی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای است و این سازمان با ایجاد مراکز آموزش جوارکارگاهی در راستای افزایش گستره مهارت و تربیت نیروی کار ‌متخصص و همچنین تداوم آموزش روز جهانی در حوزه‌های فنی مختلف گام برداشته است. ‌ بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای تا پایان امسال مطابق با سیاستگذاری در این حوزه با افزایش مراکز ‌جوارکارگاهی، تعداد آنها به هزار و ۴۰۰ مرکز خواهد رسید و این برنامه‌ریزی توسعه‌محور، نشان از اهمیت وجود و فعالیت ‌مراکز در امر مهم مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر در مسیر تولید دارد. ‌

کد خبر: 32285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =