تلاش در جهت توسعه‌بخشی محله‌های کم‌برخوردار

«طرح توسعه و تحول اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار» چند ماهی است در 2020 محله حاشیه‌ای کشور با همکاری هلال‌احمر، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری تهران، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و چند مجموعه دولتی و خصوصی دیگر کلید خورده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ماموریت این نهادها و سازمان برآمده از نگرانی و دغدغه‌های ناشی از افزایش آسیب‌های اجتماعی در این محلات است که آنها را ترغیب کرده است جزم‌شان را جزم کنند و در حد توان خویش سایه فقر، بیکاری، اعتیاد، مشکلات فرهنگی، آموزشی و درمانی و ... را از سر محله‌های حاشیه‌ای کم کنند.

اجرای پایلوت طرح در دروازه غار تهران

طرح پایلوت در محله دروازه‌غارتهران اجرایی شد و حاصل آزمون و خطاهای اجرای آن رونمایی از دو سامانه و طرح جوانان پیشگام بود.

مروری بر طرح «جوانان پیشگام پیشرفت و توسعه محلات»

این طرح با کمک اعضای جوانان هلال‌احمر راه‌اندازی شده تا بتوان با کادرسازی در بین  جوانان و نوجوانان هر محله، افرادی برای قبول مسوولیت در آینده همان محله شناسایی شوند. هدف از اجرای این طرح این است که انجام کار مضاعف با همکاری و ظرفیت مردم انجام شود و به پشتوانه 80 جلسه برگزارشده، مسایل این محله ساختارسازی شده است.

طرح 2020

مخاطب اجرای طرح 2020 محله کم‌برخوردار، بیش از  15 تا 16 میلیون نفر ساکنان در این محلات هستند. ستاد اجرایی فرمان امام، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی و هلال‌احمر همگی در طرح ۲۰۲۰ محله محروم سراسر کشور ورود کردند. در این طرح مردم و به ویژه جوانان فعالیت برای احیای محله را با توجه به الگوی مدون آغاز کرده‌اند و راه اندازی سامانه ملی توت، توسعه و تحول محلات نیز در همین راستا است.

راه اندازی سامانه ملی بانک زمان

نام سامانه‌ای است که با الگوبرداری از نمونه‌های بین‌المللی و موفق آن بومی‌سازی شده و قرار است فعالیت‌های داوطلبانه در 2020 محله حاشیه‌ای را مدیریت کند. فلسفه وجودی این سامانه بر این واقعیت استوار است که زمان دارایی همه انسان‌ها در نظر گرفته شده است و اعتقاد تدوین کنندگان بر این اصل مهم پایدار است‌که تبدیل زمان برای ساخت تمدن می‌تواند منشأ تحول باشد.

در سامانه ملی بانک زمان، هرکسی می‌تواند با وقت و مهارتی که دارد به دیگران کمک کند. هر فردی به اندازه زمانی که برای کار داوطلبانه و کمک به دیگران اختصاص می‌دهد، در این بانک زمان پس‌انداز می‌کند و می‌تواند از توانایی و مهارت‌های دیگران نیز استفاده کند.

کلام مسوولانه و کارشناسانه

پیشتر رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در بیان اهمیت راه اندازی اجرای این طرح ها در محلات کم برخوردار گفته بود که «در محلات حاشیه‌ای و پرمخاطره، با وجود مشکلات فراوان، جوانان و نوجوانانی در حال زندگی و رشد هستندکه نیاز به برنامه جدی دارند. این افراد باید ساخته شوند برای اینکه بتوانند محله خود را توسعه دهند. سامانه‌ها و طرحی که از آن رونمایی شده به ما در اجرای این اهداف کمک می‌کند.»

علی قائدنیای جهرمی نیز در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اهمیت مشارکت اجتماعی مردم در مدیریت شهری اظهار کرد: مردم باید نسبت به آینده خود تعلق خاطر داشته باشند و خود را در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محله، شهر و کشور خود سهیم بدانند و در این صورت است که دغدغه‌مندانه برای بهبود اوضاع کشور تلاش می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه هر محله دارای ارزش‌های تاریخی، اجتماعی و کالبدی و در عین حال نقاط قوت و ضعف خاصی است بنابراین تصمیم‌گیری حاکمیتی و یکسان برای همه کارآمد نیست.

این مدیرعامل یک موسسه فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: هویت محله‌ای زمینه مناسبی برای ارتقای وابستگی، تعهد و مشارکت افراد در محله است و می‌تواند با تقویت وابستگی، تعهد و مشارکت، احساس کنترل و نظارت اجتماعی را در محله بالا ببرد و مانع گرایش به رفتارهای ناهنجار در سطح محله شود.

قائدنیای جهرمی با تاکید بر اثربخشی جلب نظرات مردم محلات در مدیریت شهری ادامه داد: اگر فردی از منزل خود خارج شود و متوجه شود که سطل زباله کوچه آن‌ها دچار مشکل شده است و از شهرداری مطالبه کند و یا مثلا با رصد دقیق محله متوجه توزیع مواد مخدر در محله شود و بخواهد در این زمینه اقدامی کند نشانه احساس مسوولیت اهالی محله بوده و بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته‌هایی از اهالی محلات در هر محله، گفت: اگر افراد دغدغه‌مند محلی بتوانند کمیته‌هایی تشکیل دهند و در صورت مصمم و پیگیر بودن از فرمانداری‌ها نیز حکم دریافت کنند نه تنها می‌توانند از جنبه‌های مختلف برای حل آسیب‌ها و ارتقاء سطح سلامت اجتماعی محله خود گامی موثر بردارند بلکه با این جنس از احساس مسوولیت به یاریگران دغدغه‌مند برای سیاستگذاران و مسوولان در مدیریت شهری تبدیل خواهند شد.

کد خبر: 33018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =