سلمان هراتی، شاعر متعهد به انقلاب و جنگ

امروز درست ۳۵ سال از فقدان سلمان هراتی می‌گذرد. او هشتم آبان ۱۳۶۵ در راه رفتن به مدرسه‌ای که در آن درس می‌داد، تصادف کرد و جان باخت.

به گزارش آتیه آنلاین، هشتمین روز از آبان ماه برابر است با سالگرد زنده‌یاد سلمان هراتی، شاعر متعهد به انقلاب اسلامی. تخلص او در شعر آذرباد بود.

سلمان هراتی، با نام اصلی سلمان قنبر هراتی، در اولین روز از سال ۱۳۳۸ در روستای مزردشت تنکابن مازندران متولد شد. درس‌های ابتدایی تا پایان دوران متوسطه را در زادگاهش خواند. سپس در دانشسرای راهنمایی تحصیلی پذیرفته شد و پس از دو سال در رشته هنر، مدرک فوق دیپلم اخذ کرد. وی پس از پایان تحصیلات در یکی از مدارس روستاهای دور لنگرود مشغول تدریس شد.

ویژگی‌های شعر سلمان هراتی

خواننده شعرهای سلمان هراتی، در وهله نخست بیش از هر چیز با ایدئولوژی شاعر مواجه می‌شود. بیشتر اشعار سلمان، مستقیم یا غیرمستقیم به بازگویی اعتقادات و برداشت‌های اجتماعی و سیاسی او می‌پردازد. سلمان هراتی شعر را برای ادای تعهد اجتماعی و حتی گاه سیاسی خود می‌داند. به نوشته کامران شرفشاهی «بعضی از سروده‌های او همانند شعرهای سپید مربوط به دوران دفاع مقدس، حال و هوای شعرهای پر التهاب عصر مشروطیت را دارد.» او از سهراب سپهری و فروغ فرخزاد تأثیر گرفته بود. شاعرانی که فضای شعری سلمان هراتی و سبک اعتراضی او را ادامه و گسترش دادند می‌توان به علی رضا قزوه و علی محمد مؤدب اشاره کرد. سلمان هراتی، جزو ۱۵ شاعر برگزیده ۲۰ سال شعر جنگ است که در سال ۱۳۷۹ معرفی شد. در شعر او جنگ عنصری ضدبشر و منفی نیست، بلکه زیبا و واجب است. نگاه هراتی به دنیای امروز، نگاهی است آمیخته به نکوهش مدرنیته و تمدن غرب و علاقه مندی به باورهای دینی.

سلمان هراتی، شاعر متعهد به انقلاب و جنگ

از راست، سیدحسن حسینی، سلمان هراتی و قیصر امین‌پور

مرگ

او در نهم آبان ۱۳۶۵ هنگام عزیمت به لنگرود برای رفتن به مدرسه‌ و درس دادن، در یک سانحه رانندگی درگذشت. در غرب شهر تهران، میدانی به نام این شاعر نامیده شده‌است. آرامگاه وی در حوالی شهر تنکابن واقع شده‌است. بر سنگ مزارش، این بیت نوشته شده‌است: «آه از پاییز سرد، ای کاش من / از تو باغی در بهاران داشتم».

آثار سلمان هراتی

سلمان هراتی در جوانی درگذشت و بنابراین آثار زیادی از او بر جای نمانده‌است: آسمان سبز چاپ شده در سال ۱۳۶۴، و دری به خانه خورشید چاپ شده در سال ۱۳۶۷، پس از مرگ او، کتاب‌های دربردارنده شعرهای ویژه بزرگسالان سلمان است. مجموعه دیگر او از این ستاره تا آن ستاره در حوزه شعر نوجوان است.

کتاب‌شناسی

از آسمان سبز (مجوعه شعر_۱۳۶۵)

دری به خانه خورشید (مجوعه شعر_۱۳۶۸)

از این ستاره تا آن ستاره (شعر برای کودکان_۱۳۶۷)

گزیده ادبیات معاصر ۲ (مجموعه شعر_۱۳۷۸)

مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی، ۱۳۸۰

مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی، ۱۳۸۶

نمونه شعر

این نمونه‌ای از شعر زنده‌یاد سلمان هراتی است:

من از ابتدای تو فهمیده بودم

که یک روز خورشید را خواهی آورد

دریغا تو رفتی!

هراسی ندارم

مهم نیست ای دوست

خدا دستهای تو را

منتشر کرد...

کد خبر: 33199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =