«انگ اجتماعی» راه را برای گسترش خدمات روانپزشکی سخت کرده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه مسئله انگ اجتماعی راه را برای گسترش ارائه خدمات در حوزه اختلالات روانپزشکی سخت کرده است، گفت: باید با اتخاذ راهبردهایی برای ارتقای آگاهی سلامت روان جامعه تلاش کنیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر کمال حیدری در اختتامیه جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: این جشنواره عمق جدیدی به موضوع سلامت روان داده است. بدون تردید یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه در هزاره سوم، ارتقای سلامت جامعه است و در این میان ارتقای سواد سلامت روان یکی از ضروری‌ترین شاخص‌های رشد و پویایی جامعه است.

وی افزود: آموزش و ارتقای توانمندی‌های سلامت روان و ترویج سبک زندگی سالم، یکی از مهمترین ماموریت‌های حوزه سلامت روان است که بدون شک با برنامه‌ریزی محقق می‌شود. از آنجایی که پیرامون موضوع سلامت روان هم‌سنگ سلامت جسم، آگاهی‌رسانی نشده است، مسئله انگ اجتماعی راه را برای گسترش ارائه خدمات در حوزه اختلالات روانپزشکی سخت کرده است و باید با اتخاذ راهبردهایی برای ارتقای آگاهی سلامت روان جامعه تلاش کنیم و حرکت‌هایی مشابه این جشنواره سطح تاثیرگذاری را افزایش می‌دهد.

وی افزود: گسترش یافتن این دغدغه در بستر جامعه و ارتقای موضوع سلامت روان، جامعه را برای پذیرش این اختلالات و کاستن انگ اجتماعی آماده می‌کند. با این نگاه می‌توان گفت در جشنواره فعلی با مشارکت بیش از ۸۰ کشور دنیا و حدود ۳۸۰۰ عکاس و ارائه ۳۰ هزار اثر نشان از اهمیت زبان هنر در انتقال مفاهیم سلامتی دارد. هنر محصول الهام و در آمیخته با معنای زمانه و تشبیهی از جهان است که درک عمیق‌تری بر روان انسان برجای می‌گذارد و به دنبال انتقال مفاهیم با معنای افزون‌تر است.

او ادامه داد: برای آگاه ساختن جامعه در زمینه پدیده‌های اجتماعی و روانشناختی از نگاه هنرمندانه یاری گرفتیم تا مسائل چالشی مورد دقت قرار گیرد و ساده از کنار آن عبور نکنیم. هر دریچه نگاه، دنیایی به روی ما باز می‌کند که با تعمیق در آن بیشتر به واقعیت می‌رسیم. بدون تردید در این اقدام بزرگ تلاش شده تا با زبان عکاسی نمادهای سلامت روان همچون امید و انگیزه، شادی و نشاط، غم ‌و اندوه، استرس و اضطراب و... بیان شود. تصاویری که با زبان زیبا، تخیلات و آرمان‌های انسان را بازگو می‌کند که به تعبیری این خود زندگی است. ثمره درآمیختن با این تصاویر جزوی از روان آدمی است.  

کمال حیدری در حاشیه جشنواره بین‌المللی عکس سلامت در جمع خبرنگاران، گفت: یکی از بحث‌های مهم جهان در حال حاضر موضوع کرونا است که بر مسائل اجتماعی، اقتصادی و روانی اثرگذار است. پیش از کرونا نیز این جشنواره هر دوسال یکبار با زحمات عزیزان دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار می‌شد. این پیام‌ها در حوزه سلامت روان وقتی با هنر آمیخته شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه سلامت روان بحث انگ زدایی است درحالی که اختلالات سلامت روان برای هر فردی می‌تواند رخ دهد. گاهی حرفی که یک عکس می‌زند شاید یک کتاب  نتواند بیان کند و با این جشنواره می‌توانیم به انگ زدایی از اختلالات سلامت روان کمک کنیم. جهانی بودن این جشنواره به ارتباط بین فرهنگ‌ها هم کمک می‌کند.

حیدری تاکید کرد: بحث سلامت روان یکی از اولیت‌های اصلی ما در وزارت بهداشت است. سلامت دارای ۴ بعد جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی است و همیشه می‌گویند: «کجا خوش است؟ آنجا که دل خوش است». این جمله نشان می‌دهد سلامت روانی که برقرار باشد قطعا سلامت جسمی هم برقرار می‌شود. موضوعی که مارا نگران می‌کند فضای مجازی و برنامه‌هایی است که تلاش می‌کند تاب آوری افراد را کاهش دهد و همدلی و نشاط جامعه را بکاهد. بنابراین باید بیشتر بر این اصل تمرکز کنیم.

کد خبر: 33240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =