مصرف چای قندپهلو ممنوع!

براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت کمتر از ۱۰ درصد انرژی روزانه باید از قندهای ساده تامین شود و در حال حاضر به علت افزایش روزافزون بیماری دیابت، اضافه وزن و چاقی، به تامین کمتر از ۵ درصد انرژی روزانه از قندهای ساده تاکید شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین مصرف زیاد قندو شکر، شربت‌ها و نوشیدنی‌های شیرین باعث سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، اضافه‌وزن، ‌ چاقی، دیابت، پوسیدگی دندان و ... می‌شود. در ایران شیوع دیابت در حدود ۱۰ درصد (از هر ۱۱ نفر ۱ نفر) گزارش شده است و پیش‌بینی می‌شود که ۴ میلیون نفر از ابتلای خود به دیابت بی‌خبرند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر ساله حدود نیمی از افرادی که به علت قندخون بالا فوت می‌کنند، کمتر از ۷۰ سال سن داشته‌اند. همچنین بزرگسالان مبتلا به دیابت ۲ تا ۳ برابر بیشتر در معرض سکته قلبی و مغزی قرار دارند.

این درحالی است که بسیاری از مواد غذایی که مصرف می‌شوند دارای شکر افزوده هستند. این نوع شکر برای افزایش طعم به محصولاتی که در کارخانه‌ها یا در خانه تولید می‌شوند، افزوده می‌شود. مهمترین منابع شکر افزوده، ‌ نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آب‌میوه‌های صنعتی، شیرکاکائو، بستنی، انواع بیسکویت، کیک و شیرینی و شکلات‌ها هستند.

میزان مصرف مناسب قندها

براساس نظر متخصصان، زنان در روز نباید بیش از ۱۰۰ کالری (۶ قاشق چای‌خوری) و مردان نباید بیش از ۱۵۰ کالری (۹ قاشق چای‌خوری) قند و شکر مصرف کنند. این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مانند عسل، مربا، بستنی، نوشابه، آب‌میوه، شیرینی و شکلات هم می‌شود. مقدار قند پنهان در بعضی از مواد غذایی در زیر شرح داده شده است.

- یک قاشق غذاخوری سس گوجه‌فرنگی دارای حدود ۴ گرم شکر (حدود یک قاشق چای‌خوری)

- یک قوطی نوشابه شیرین شده با شکر دارای ۳۰ گرم شکر (معادل ۱۰ قاشق چای‌خوری)

دو قاشق غذاخوری شکلات، دارای حدود ۲۱ گرم شکر (معادل ۷ قاشق چای‌خوری)

شیوه‌های کاهش مصرف مواد قندی

توجه داشته باشیم، عادت کردن ذائقه به مواد شیرین به طور معمول از دوران کودکی شروع می‌شود و از این‌رو بهتر است ذائقه کودکان خود را از اوان رشد، کمتر به مصرف مواد قندی عادت دهیم. همچنین برای کاهش مصرف مواد قندی راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:  

- مواد غذایی دارای قندهای ساده (شیرینی، شکلات، آب‌نبات، مربا، ‌انواع شربت‌ها، نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی) را کاهش دهید.

- به جای مصرف نوشابه‌های شیرین، آب‌میوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار از آب، دوغ، کفیر، آب‌میوه طبیعی و ... استفاده کنید.

- برای آگاهی از میزان قند و شکر در مواد غذایی آماده، به برچسب روی بسته‌بندی آن‌ها توجه کنید و محصولاتی که حاوی کمترین مقدار قند افزوده هستند را انتخاب کنید.

- هنگام پخت و تهیه غذا، مقدار شکر را کاهش دهید.

- در میان وعده‌ها از میوه‌های تازه یا بیسکویت‌های سبوس‌دار به جای کیک‌ها و شیرین‌های تر که پرچرب و شیرین هستند، استفاده کنید.

- هنگام تهیه کیک‌ها و شیرین‌های ساده خانگی به جای شکر از میوه‌های تازه، بخارپز یا پخته شده استفاده کنید.

- همراه چای از چند دانه توت خشک، ‌ انجیر خشک، کشمش یا سایر خشکبارها به جای قند و شکر استفاده کیند.

- بهترین راه کم کردن مصرف شیرینی‌ها نخریدن یا کمتر خریدن آن‌ها است. سعی کنید خرید انواع شیرینی، کلوچه، شکلات، کیک و مواد قندی را محدود و منحصر به مناسبت‌های خاص کنید و از انبار کردن مواد قندی ذکر شده در کابینت آشپزخانه جدا بپرهیزید.

کد خبر: 33613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =