بازی مینسک با کارت پناهجویان

تنش جدید میان بلاروس و لهستان آنهم با محوریت مهاجران را باید صرفاً یک موضوع روبنایی دانست، بلکه دعوای اصلی در پشت‌پرده میان آمریکا و روسیه است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اواخر اکتبر سال جاری میلادی گزارش شد که مقام‌های لهستان قصد دارند تا ۲۵۰۰ سرباز را برای کمک به گارد مرزی و حفاظت از مرز در مقابل مهاجران غیرقانونی مستقر کنند. لهستان تصمیم گرفت تا تیپ ۱۰ سواره نظام زرهی با تانک‌های لئوپارد را به شهر بایلا پودلاسکا در مرز با بلاروس بفرستد. همچنین تانک‌های آلمانی و آبرامز آمریکا نیز در رزمایشی در لیتوانی نزدیک مرزهای بلاروس حضور پیدا کردند.

باز شدن دروازه‌های مینسک

این در حالی است که بحران مهاجرتی در مرز بلاروس با لتونی، لیتوانی و لهستان به این دلیل به وجود آمده که مهاجران غیرقانونی به دنبال عبور از این کشورها برای ورود به قلمروی اتحادیه اروپا هستند و این بحران در هشتم نوامبر سال جاری میلادی شدت گرفت. چند هزار مهاجر از طریق بلاروس به مرز لهستان نزدیک شدند و از ترک آنجا امتناع کردند. علاوه براین برخی از آنها تلاش کردند تا با شکستن موانع و سیم خاردارها به قلمروی لهستان وارد شوند.

افزایش تنش در مرز بلاروس و لهستان واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت که در این میان میتوان به اظهارات رئیس جمهور بلاروس اشاره داشت. الکساندر لوکاشنکو با اتخاذ مواضعی تند نسبت به عملکرد لهستان اعلام کرد که اقدامات اخیر این کشور را در اعزام و استقرار تانک‌های ارتش در مرز با بلاروس که در پی افزایش بحران بین دو کشور کلید خورد محکوم و آن را نوعی باج‌گیری و اخاذی میداند.

در همین راستا مجله دفاع ملی روسیه در گفتگو با رئیس جمهور بلاروس به ابعاد مختلف این بحران اشاره داشت و در شماره روز گذشته خود اقدام به انتشار این مصاحبه کرد. به نوشته این مجله روسی، رئیس جمهور بلاروس در گفتگو با خبرنگار این مجله با انتقاد به واکنش لهستان عنوان کرد: «آیا نبرد با آوارگان و مهاجران، آن هم با تانک‌های کلاس لئوپارد جایز است؟ ما از لحاظ نظامی به خوبی آگاه هستیم و می‌دانیم که امروز جنگ با این مردم فقیر در مرز لهستان با بلاروس و پیشروی ستون‌های تانک به چه معناست. بدیهی است که این یا نوعی آموزش است، یا اخاذی و تهدید».

بر اساس گزارش منتشر شده در مجله دفاع ملی مسکو، لوکاشنکو با بیان اینکه هیچ یک از مقامات سیاسی اروپا تقابل مسلحانه با مهاجر را نمیپذیرد تصریح کرد که باید قبول کنید که در جهان امروز، دست بردن به اسلحه مساوی با مرگ یا خودکشی است. به خصوص اینجا، در قلب اروپا و حتی بیشتر در یک درگیری با بلاروس چنین اتفاقی می‌افتد. شما همیشه تمام جنگ‌ها را در این منطقه راه انداختید و همه چیز از اینجا شروع شد. از تاریخ عبرت نگرفتید؟

پس از انتشار مواضع رئیس جمهور بلاروس در رابطه با اقدام نظامی لهستان، وزیر خارجه این کشور نیز در گفتگو با اسپوتنیک واکنش نشان داد. از این رو خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت که ولادیمیر ماکه‌ئی، وزیر خارجه بلاروس پس از لوکاشنکو، دیگر مقام عالی رتبه بلاروس به شمار میرود که نسبت به اعزام یگان زرهی از سوی لهستان انتقاد کرد. وی با اشاره به اقدام غیر انسانی و خلاف قانون لهستان مطرح کرد که دولت ورشو در حال انتقال خودروهای نظامی و در واقع اتخاذ آرایش هجومی در مناطق مرزی با بلاروس است و بیش از ۲۰۰۰ تن از جمله زنان و کودکان در مرز بلاروس با لهستان گیر افتاده‌اند.

به نوشته اسپوتنیک وی همچنین لهستان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا را به نقض حقوق بشر در مرز متهم کرد و افزود: «چندین مورد نقض حقوق بشر و نقض توافق‌های بین‌المللی صورت گرفته است. تمامی اینها در مقابل چشم اتحادیه اروپا رخ داده که خودش را قهرمان حقوق بشر می‌داند و درباره آن سخنوری می‌کند. دولت مینسک آماده همکاری با کشورهای غربی در حل مساله مرزی است. ما بیش از یکبار آمادگی خود را برای گفتگو در مورد همه مسائل و مشکلات اعلام کرده‌ایم. طرف بلاروسی بارها از کشورهای اروپایی خواسته است که از تبعیض نسبت به پناهجویان به دلیل مسیری که انتخاب کرده‌اند، اجتناب کنند».

واکنش تندِ غرب

از سوی دیگر در مقابل اظهارات مقامات بلاروس، مقامات آمریکا، فرانسه و انگلستان، این کشور را به استفاده ابزاری از پناهجویان برای افزایش فشار بر اتحادیه اروپا متهم کرده‌اند. این در حالی است که روسیه، به عنوان اصلی‌ترین متحد دولت مینسک، این اتهامات را رد کرده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر هزاران پناهجو در جنگل و در سرمای زیر صفر، بدون آب و غذا در مرز بلاروس و لهستان در چادرها مستقر شده‌اند. اتحادیه اروپا می‌گوید الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، با تشویق پناهجویان برای ورود به اتحادیه اروپا، بحران کنونی را رقم زده است.

با وجود افزایش تنش در مرزهای لهستان و همچنین اتخاذ مواضعی تند از سوی دولت بلاروس، خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از برخی دیپلمات‌های اروپایی مدعی شد که اتحادیه اروپا در آستانه تصویب تحریم‌هایی علیه برخی افراد و نهادهای بلاروس از جمله وزیر خارجه این کشور است. به گزارش خبرگزاری رویترز، سه دیپلمات اتحادیه اروپا به این رسانه بریتانیایی اطلاع دادند که این اتحادیه در شرف اعمال تحریم علیه ۳۰ شخص و نهاد بلاروسی از جمله وزیر خارجه و هواپیمایی بلاویا است.

علاوه براین، اتحادیه اروپا و ناتو، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس را به ارسال مهاجران فراری از خاورمیانه به مینسک و سپس از آنجا به مرز لهستان و کشورهای حوزه بالتیک به منظور تحت فشار قرار دادن غرب متهم کرده‌اند. همچنین در بخش پایانی گزارش رویترز آمده است که اتحادیه اروپا امکان برگزاری جلسه فوق‌العاده به دلیل بحران مهاجران در مرزهای مشترک با بلاروس را بررسی می‌کند. در این میان ساعاتی پس از اعلام خبر احتمال افزایش تحریم‌ها علیه لوکاشنکو و بلاروس، رئیس جمهور این کشور تهدید کرده در صورتی که تحریم‌های جدیدی توسط اروپا علیه کشورش وضع شود، انتقال گاز به اروپا را قطع خواهد کرد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که برخی ناظران مسائل بین‌الملل بر این باورند که بحران مهاجران و تنش میان بلاروس و لهستان روبنای درگیری میان مسکو و واشنگتن به علاوه شرکاء اروپایی آمریکا است. به عبارت ساده‌تر طرف‌های اصلی این درگیری از یک سو روسیه و از سوی دیگر ایالات متحده و تروئیکای اروپا هستند و در واقع مهاجران درمانده در این منطقه به وجهه المصالحه این درگیری مبدل شده‌اند. بحرانی که در صورت عدم حل و فصل دیپلماتیک آن میتواند به تهدیدی انسانی در قاره سبز تبدیل و دامنه تنش در اروپا را گسترش دهد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 34622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =