با اضطراب حساب نکنید!

وقتی قرار است مبلغی را برای کسی واریز کنید، چقدر استرس دارید؟ چندبار صفرهای رقم را کنترل می‌کنید؟ چندبار اسم صاحب کارت یا حساب را؟ چندبار شک می‌کنید که رقم ارسالی درست بوده یا نه؟ اگرچه کارمندان بانک از تسلط کافی به این کارها برخوردار هستند، اما این موضوع یکی از اضطراب‌هایی است که آنان هر لحظه با آن درگیر هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از زمان شیوع کرونا، خطر کار در فضای سربسته بانک نیز به همه استرس‌ها و مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند، اضافه شده است؛ اما با این حال آنان از ارائه خدمات به مردم لحظه‌ای فروگذار نکردند. به همین دلیل، به پاس همه همراهی و خدمت آنها در طول این دوره‌ خاص کرونایی، این بار می‌خواهیم با مواردی که به سلامت جسم و روان آنها آسیب وارد می‌کند، آشنا شده و راهکارهایی برای برطرف کردن آن ارائه کنیم.

نشستن، نخستین مسأله‌ای است که می‌تواند سلامت کارمندان بانک را تهدید کند. این شکل بدنی، چه آسیب‌هایی را به دنبال دارد؟

۱- کمر به بالا: نشستن طولانی‌مدت باعث آسیب به کمر، ستون فقرات و گردن می‌شود.

۲- شکم برآمده: چاقی ناحیه شکم عارضه‌ای بسیار خطرناک و زمینه‌ساز سکته قلبی است. در افرادی که تحرک بدنی کمی دارند، چاقی شکمی عارضه‌ شایعی است.

۳- بواسیر: احتمال آسیب به دستگاه گوارش و بروز بواسیر یا شقاق، از دیگر مشکلات نشستن طولانی‌مدت است؛ به‌ویژه اگر صندلی‌ای که روی آن می‌نشینید از شرایط مناسبی برخوردار نبوده و نشیمن شما سفت باشد.

۴- واریس پا: معمولاً در اثر نشستن طولانی‌مدت- به‌ویژه اگر پا آویزان بماند- خطر بروز واریس پا افزایش می‌یابد. این عارضه معمولاً با روند کندی آغاز شده و به ‌تدریج با تکرار شرایط نامناسب قرار گرفتن پا، واریس گسترش می‌یابد.

۵- اختلال در گوارش: یبوست، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و کند شدن روند هضم و جذب موادغذایی و به هم خوردن تعادل تغذیه و گوارش از دیگر آسیب‌هاست.

مراقبت‌ها به شما کمک می‌کنند

۱- از جا حرکت کنید: به ازای هر یک تا یک ساعت و نیم نشستن- در شرایط عادی اگر عارضه خاصی ندارید- از پشت میز بلند شده و به مدت پنج دقیقه راه بروید. اگر امکان انجام چند حرکت ساده را دارید، حرکت‌های کششی انجام دهید تا ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و اعصاب از حالت قبلی کاملاً خارج شده و گردش خون به‌خوبی جریان یابد.

۲- نشیمن مناسب: حتماً از بالش روی صندلی استفاده کنید. در واقع نشیمن شما باید کاملاً نرم باشد. این کار خطر ابتلا به بواسیر را کاهش می‌دهد.

۳- راه بروید: یکی از راهکارهای جلوگیری از ابتلا به یبوست و اختلال در هضم و جذب موادغذایی، تحرک بدنی است. راهکار خوب تحرک بدنی نیز پیاده‌روی پیش یا پس از کار است. بنابراین سعی کنید از هر فرصتی برای پیاده‌روی استفاده کنید تا مشکلات گوارشی برطرف شوند.

۴- پاها را به زمین بکوبید: کف پا باید با زمین یا زیرپایی در تماس باشد. در واقع پا نباید آویزان باشد. به این دلیل که آویزان ماندن پا، در روند جریان خون سیاهرگی پا اختلال ایجاد می‌کند. علاوه بر اینکه به ازای هر یک ساعت کار، از پشت میز بلند شده و راه بروید. اگر امکان دراز کشیدن وجود دارد، روی زمین دراز کشیده و پاها را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. به این ترتیب روند گردش خون در سیاهرگ تسریع می‌شود. علاوه بر اینکه باید از کفش راحت استفاده کنید تا هیچ فشاری به پا وارد نشود.

چشم‌ها باید آرام باشند

ساعت‌ها کار با رایانه، به چشم‌ها آسیب می‌رساند. دلیل آن هم نور منتشر شده از مانیتور است. از سوی دیگر نگاه کردن به صفحه مانیتور به مدت طولانی، باعث خستگی، خشک شدن سطح چشم، سرخی و تورم آن می‌شود.

مراقبت‌ها به شما کمک می‌کنند

۱- محافظ: بهتر است از محافظ مانیتور استفاده کنید. به این ترتیب خطر نور منتشر شده از رایانه کاهش می‌یابد.

۲- نقطه دور: هرازگاهی به نقطه دور فیزیکی- یک تا ۵/۱- نگاه کنید. این کار باعث رفع خستگی عضلات چشم می‌شود.

۳- ورزش: چشم‌ها هم ورزش مربوط به خود را دارند. کافی است گشتی در اینترنت بزنید و چند ورزش چشم مناسب را پیدا کنید. در ساعت‌هایی که مراجع کمتری در بانک حضور دارد یا وقت ناهار، این حرکت‌ها را انجام دهید. پس از اتمام زمان کار نیز در منزل این ورزش‌ها برای رفع خستگی چشم مناسب هستند.

۴- تأمین رطوبت: از اشک مصنوعی استفاده کنید. اگر دچار سرخی و تورم چشم هستید، از قطره استریل چشم - طبق دستور نوشته شده روی بسته- استفاده کنید.

دست‌ها نباید خسته باشند

تایپ کردن، از عوامل آسیب‌رسان به دست است. بنابراین یکی از عوارض دیگر کارمندان بانک، آسیب به مچ، انگشتان و گردن است. البته این عارضه به شکل خفیف و تدریجی بروز می‌کند به این دلیل که کار تایپ در کارمندان بانک، مداوم نیست.

مراقبت‌ها به شما کمک می‌کنند

۱- مچ‌بند: حتماً از مچ‌بند استفاده کنید. این کار مچ دست را محکم نگه ‌داشته و خطر ابتلا به سندرم تونل کارپ دست را کاهش می‌دهد.

۲- استراحت و ورزش: به انگشتان دست استراحت داده و ورزش‌های مناسب دست انجام دهید. استفاده از حلقه ورزش یکی از بهترین ورزش‌هاست. این نکته را درباره گردن نیز رعایت کنید. از بالش محافظ گردن استفاده کنید تا به گردن آسیب وارد نشده و دچار آرتروز گردن نشوید.

۳- تنظیم: شرایط نشستن شما پشت میز باید مناسب بوده و به دست و گردن فشار وارد نشود. بنابراین باید در حین کار به میز، صفحه کلید رایانه و مانیتور تسلط کافی داشته باشد.

اضطراب را مدیریت کنید

کارهای بانکی، مسئولیت بالایی دارند. به همین دلیل کارمندان بانک همواره در سطحی از استرس قرار دارند. این استرس و اضطراب می‌تواند زمینه‌ساز فرسودگی جسمی و روانی باشد.

مراقبت‌ها به شما کمک می‌کنند

اگر دچار استرس و اضطراب بالایی هستید، حتماً تغییراتی در وضعیت شغلی خود ایجاد کنید. سعی کنید بعد از کار، ورزش یا تفریح لازم را داشته باشید تا اضطراب شما کاسته شود. اگر نمی‌توانید اضطراب خود را مدیریت کنید، حتماً از درمانگر کمک بگیرید.

نویسنده: پژمان سلطانی روزنامه‌نگار و مترجم

کد خبر: 35028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =