ابتلای بیش از ۵۳۰ میلیون نفر به دیابت در دنیا

رئیس هیات‌مدیره انجمن دیابت گابریک، با اعلام اینکه درحال حاضر بیش از ۵۳۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند، اظهار کرد: در کشور ما نیز براساس آخرین آمار، ۵ میلیون نفر مبتلا به این بیماری هستند که این رقم رو به افزایش است و درحال حاضر می‌توان تخمین زد که بیش از ۶ میلیون نفر فرد دیابتیک در کشور وجود دارد.

دکتر علیرضا استقامتی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه بیماری دیابت دارای دو نوع یک و دو است، افزود: دیابت نوع یک، بیماری خودایمنی است که امکان مداخلات درمانی ندارد. اما دیابت نوع ۲ دراثر عوامل ژنتیک و نیز شیوه زندگی افراد ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ بنابراین آنچه که برای پیشگیری از بیماری دیابت توصیه می‌شود، رعایت شیوه زندگی سالم مانند رعایت رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت ورزشی است؛ اما انجام این دو اقدام متاسفانه به سادگی قابل اجرا نیست؛ اینکه گفته می‌شود «شیوه زندگی سالم»، نکته مثبتی است، اما اجرای آن نیازمند برخورداری از امکانات مناسب است. تغذیه سالم یا شرکت در کلاس‌های تخصصی ورزشی، ورزشی مستلزم صرف هزینه یا صرف زمان است که با شرایط اقتصادی بسیاری از افراد جامعه، تطابق ندارد.

فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم، گفت:‌ اما به هرروی توصیه ما این است که برای پیشگیری از ابتلای به دیابت، سبک زندگی اصلاح شود؛ به ویژه اینکه درگیر شدن با این بیماری ارتباطی با سن‌وسال افراد ندارد و همه سنین را می‌تواند درگیر کند. بنابراین اگر امکان انجام فعالیت‌های ورزشی در شرایط مطلوب وجود ندارد، ‌ می‌توان با انجام پیاده‌روی آن را جبران کرد؛ همچنین با کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین، می‌توان قدم‌های مثبتی را در این مسیر طی کرد و در مجموع می‌توان گفت، هر فردی به اندازه وسع و توانایی خود باید تلاش کند تا شیوه زندگی سالم را آغاز کند تا در آینده دچار این بیماری نشود.

مهم‌ترین چالش بیماران دیابتی

استقامتی یکی از مهمترین مسائل مربوط به بیماران دیابتی را ضرورت برخورداری از آموزش صحیح عنوان کرد و افزود: بسیاری از افراد دارای دیابت، دسترسی به آموزش‌های لازم را برای مراقبت از خود ندارند. بسیاری هنوز نمی‌دانند که چگونه تغذیه سالمی داشته باشند.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت، بیماری دیابت از نوع مزمن و بیماری پیش‌رونده دارای عوارض است که با علم پزشکی کنونی، تا آخر عمر، افراد را درگیر می‌کند؛ از این‌رو بیماران باید از آموزش‌های لازم در زمینه ابعاد مختلف بیماری مانند تغذیه، داشتن تحرک، عوارض بیماری، افت قندخون، داروها یا نحوه تزریق انسولین، برخوردار باشند.

رئیس بخش غدد و متابولیسم بیمارستان امام خمینی‌(ره)، با بیان اینکه اخیرا نیز دسترسی به برخی داروهای دیابتیک، مسئله‌ساز شده است، گفت: پیش‌ از این بیماران دیابتی به داروها و درمانی‌های روز دنیا دسترسی داشتند، اما در یکی دو سال گذشته به دلیل کمبودهای ارزی، تامین برخی از این داروها به سختی میسر می‌شود. این درحالی است که برخی از داروهای خوراکی تولید داخل نیز از پوشش بیمه برخوردار نیستند و تهیه این داروها برای بیماران صرفه اقتصادی ندارد.

استقامتی تصریح کرد:‌ همچنین انسولین‌هایی که قبلا در دسترس بیماران قرار داشت، به دلیل مسائل ارزی دچار چالش شد و بیماران در مواردی به طور نامنظم دسترسی به انسولین دارند در مواردی نیز این داروها از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

وی یکی دیگر از مسائل پیش‌روی بیماران دیابتی را عدم پوشش بیمه «نوارهای کنترل قندخون» عنوان کرد و افزود: تهیه این اقلام به قیمت آزاد برای برخی از بیماران میسر نیست و سبب شده است تا این بیماران امکان اندازه‌گیری قندخون را در منزل نداشته باشند.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، با اشاره به مطرح شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: چنانچه این اتفاق رخ دهد، قیمت‌ داروها و اقلام مربوط به بیماری دیابت، ۴ تا ۵ برابر می‌شود و قطعا بیمه‌ها نیز نمی‌توانند این مبالغ را پوشش دهند.

کد خبر: 35075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =