مردم کم و بد مطالعه می‌کنند

انیسه ملکان گفت: این روزها کتاب هایی که تنها با رانت و تبلیغات مشهور شده و در بین عوام دست به دست می شوند در سطح فیلم های هندی دهه شصت هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، نویسنده کتاب «کسی در میان شما» در خصوص معضلات این روزهای کتابخوانی در کشور اظهار کرد: متاسفانه مردم ما بیشتر از کتاب، رمان نمیخوانند. حتی طبقه ای که خود را روشنفکر می دانند اهل مطالعه رمان نیستند و این روزها بیشتر گرایش ها به سمت کتاب های روانشناسی و کتاب هایی زرد با محتوا چگونه پولدار شویم، چگونه موفق شویم و ...  است که خواندن آن ها در یک برهه زمانی با توجه به تبلیغات زیاد مد شده و ظرف مدت کوتاهی هم پرفروش می‌شوند.

ملکان عنوان کرد: از نظر خیلی از افراد مردم ایران کم مطالعه میکنند اما از نظر من مردم کتاب بد مطالعه می کنند. متاسفانه آنها با پژوهش و آگاهی اقدام به تهیه کتاب نمی‌کنند  و تحت تاثیر تبلیغات انتخاب خود را انجام می دهند به همین خاطر است که در بیشتر موارد از خریدن کتاب پشیمان شده اند. در واقع جامعه امروز ما در کتاب خوانی در این حد نزول پیدا کرده است که در خصوص تماشای  فیلم  به شما فیلم هندی را پیشنهاد بدهند، کتاب هایی که این روزها با رانت و تبلیغات به فروش بالایی می رسند در حد همان  فیلمهای هندی دهه ۶۰ هستند.

وی  معتقد است: ترویج دادن کتاب خوب بین مردم نیاز به تبلیغات رسانه‌ای دارد، صداوسیما و نهادهای فرهنگی می‌توانند ذائقه مردم را تغییر دهند. چیزی که این روزها مردم به آن احتیاج دارند این است که چه  کتاب هایی را بخوانید؛ نه اینکه مدام برای خالی نبودن عریضه  بگوییم مردم کتاب بخوانید.

این نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه گروه دیگری نیز در جامعه ما حضور دارند که کتاب های خوب  میخرند، اما آنها را مطالعه نمی کنند. در واقع معضل دیگر این روزهای کتاب خوانی  را می توان این موضوع دانست که امروزه کتاب به جزیی از ویترین خانه ها تبدیل شده است و عده ای تصور میکنند اگر کتابخانه پرباری در منزل خود داشته باشند که شامل کتاب های رنگی قطور و خوش منظره باشد نشان دهنده این است که آنها به جامعه روشنفکر تعلق دارند.

انیسه ملکان نویسنده کتاب "پیراهن آبی ترزا" همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا تمایل مردم بیشتر به رمان های خارجی است تا داخلی گفت: وقتی در ایران سه تا چهار عنوان کتاب نویسندگان مشهور مطالعه می شود، دیگر برای خرید سایر کتاب های داخلی اشتیاقی باقی نمی‌ماند و فرد اشباع می شود. ریشه این موضوع در این است که دیدگاه ها، موضوعات و محتوای کتاب ها در  ادبیات ما بسیار بهم شبیه اند و از تنوع کمتری به نسبت کتاب های ترجمه شده برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه رمان های امروزی کشش و موضوع مناسبی ندارند افزود:در ایران هیچ وقت کسی منتظر اثر بعدی نویسنده ایرانی نیست اما در ترجمه این اتفاق می افتد. اگر روزی این اتفاق در کشور رقم بخورد یعنی شکوفایی ادبیات و این یعنی مردم کتاب می خوانند اما متاسفانه این اتفاق تا به امروز نیوفتاده است.

وی درباره جوایز ادبی و تاثیر آن‌ها بر ادبیات داستانی‌مان نیز گفت: متاسفانه در اندک مواردی پیش می آید افرادی که پشت این جوایز ادبی هستند از علم  بالایی در ادبیات برخوردار باشند  در صورتی که  اگر این داروان هیچ وجهه ای نداشته باشند چگونه می توانند  به کتاب ها اعتبار ببخشند. افرادی قادر به اینکار هستند که تجربه سی چهل ساله  در زمینه ادبیات و نوشتن داشته باشند و حداقل چهار تا پنج کتاب از آنها منتشر شده باشد تا بتوان  آن ها را برای داوری اصلح دانست؛ اما این روزها میبینیم در پشت  این جوایز ادبی کسانی هستند که خودشان تازه در شروع کار و آزمون و خطاهستند و به دلیل نداشتن  علم کافی در این حوزه با  سلیقه شخصی داوری میکنند.

ملکان همچنین در پاسخ به این پرسش که بزرگترین دغدغه این روزهای کتاب و نشر را چه میداند پاسخ داد:مهمترین دغدغه این روزهای ادبیات باند بازی است، افرادی در حوزه ما وجود دارند که همیشه بودجه،  امکانات و ارتباطات پشت پرده ای دارند که میتوانند در سال تعداد زیادی کتاب چاپ کنند و کتاب فروشی های متعدد داشته باشند و  روزنامه ها و روزنامه نگاران را در دست بگیرند آنها میتوانند در فضای مجازی هزینه کنند و برای کتاب هایشان تبلیغ انجام بدهند و یا فیلم بسازند. به همین خاطر است که میبینیم یک کتاب در طی یکی الی دوسال  به چاپ سی ام  و چهل ام هم می رسد اما در دوسال آینده هیچ حرفی از آن  کتاب و نویسنده اش وجود ندارد  و در این مواقع این سوال مطرح می شود که در آن برهه چه مسئله ای باعث شده بود که این کتاب با آن قدرت دیده بشود و فروش بالا داشته باشد؛ و پاسخی حاصل نمی  شود جز تبلیغات باد بازی و ارتباطات.

او با بیان اینکه در مسیر نوشتن میان بر وجود ندارد خاطر نشان کرد:  این مردم هستند که تعیین میکنند یک اثری می ماند یا خیر، افرادی که کتابهایشان امروز ماندگار شده و به دست ما رسیده است مسیر بسیار سختی را پیموده اند و به اصطلاح پوستشان در این عرصه  کنده شده  و در نهایت در سن ۵۰ - ۶۰ سالگی مهر تایید به آن ها به عنوان نویسنده ای ارزشمند  زده شده است. کتاب های غلامحسین ساعدی بیشتر کتاب هایی کم حجم هستند اما هنوز هم با  گذشت چندین سال در مورد این کتاب ها نقد نوشته می شود در صورتی که در آن زمان نه فضای مجازی بوده و نه تابلو و بروشور و رونمایی و کتاب به تنهایی مسیر خود را پیدا کرده است.

کد خبر: 3701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =