چرا مزد کارگران در پایان سال تعیین می‌شود؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره علت تعیین دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال توضیحاتی داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مراسم امضای تفاهم نامه بین صندوق بازنشستگی کشوری و مپنا که روز گذشته برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کمیته دستمزد شورای عالی کار به طور مستمر جلساتی را در خصوص بررسی مزد موضوعی و مزد منطقه‌ای برگزار کرده است، اما تصمیم گیری در مورد دستمزد سال آینده در روزهای پایانی سال انجام می‌پذیرد.

وی افزود: این طور نیست که جلسات دستمزد را از سر تفنن به آخر سال موکول کنیم، بلکه با توجه به آن که هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم شاخص کالا و خدمات واقعی‌تر می‌شود، طبعاً جلسات دستمزد باید در روزهای پایانی سال تشکیل شود.

آخرین اخبار از پرداخت بیمه بیکاری کرونا از زبان وزیر کار
شریعتمداری درباره علت عدم پرداخت بیمه بیکاری کرونا، گفت: روند پرداخت بیمه بیکاری روند خاصی بود، اما با شیوع کرونا و بیکاری جمعیت زیادی از افراد سامانه‌ای را طراحی کردیم تا بدون طی کردن روند قانونی، بیمه بیکاری به افراد پرداخت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر قرار بود بر اساس روند همیشگی بیمه بیکاری به افراد پرداخت شود، حالا حالاها این اقدام صورت نمی‌گرفت و با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا بدون رعایت چارچوب‌های قبلی بیمه بیکاری به افراد پرداخت شد.

نحوه پرداخت بیمه بیکاری در شرایط کرونایی
شریعتمداری افزود: به هر حال پرداخت به کارگران بیکار شده کرونا انجام شد و همه تلاش ما این است که بدون مراجعه حضوری کارگران این کارها انجام شود و جمع زیادی از کارگران خدماتی بیکار شده بودند.

۴۰ درصد از افراد بیکار شده از کرونا اشتغال مجدد پیدا کردند

وزیر کار درباره آخرین آمار بیکاری گفت: مرکز آمار ایران به عنوان مرجع آمار، نرخ بیکاری را اعلام می‌کند؛ البته به دلیل شرایط کرونا در کشور، فشار زیادی بر نیروی کار به ویژه بر بخش خدمات وارد شد و ما سعی کردیم این فشارها به حداقل کاهش پیدا کند و در این زمینه سامانه‌ای برای افراد بیکارشده از کرونا طراحی کردیم، البته ۴۰ درصد از افراد بیکار شده از کرونا، اشتغال مجدد پیدا کردند.

تمدید مهلت پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایان از سه ماه به ۶ ماه

وی درباره حق بیمه خویش‌فرما که برای دارندگان مشاغل بدون کارفرما سنگین است، تصریح کرد: ما مجری قانون و تابع تصمیمات قانونی هستیم، از طرفی باید صندوق بازنشستگی با پایداری منابع همراه باشد. ما با محدودیت منابع همراه هستیم و از طرفی انتظار داریم خدمات به بیمه‌شدگان را گسترش دهیم، در حالی که بسیاری از کارگاه‌ها به ویژه کارگاه‌های خدماتی در شرایط کرونا با مشکل مواجه شده‌اند و همچنین در بخش اشتغال زنان با مشکلات اشتغال مواجه شدیم، سعی می‌کنیم با تمهیداتی این فشارها به نیروی کار را کمتر کنیم.

شریعتمداری ادامه داد: امهال دریافت حق بیمه کارفرما در کارگاه‌هایی که از کرونا لطمه خورده‌اند، از سه ماه به ۶ ماه تمدید شد.

چرایی عدم حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی

وزیر کار درباره مصوبه مجلس مبنی بر حذف یارانه پردرآمدها بیان کرد: مصوبه مجلس در سالی صادر شد که قابلیت حذف یکجای سه دهک پردرآمد وجود داشت، اما الان شرایط جامعه به خاطر کرونا به گونه‌ای شده است که نمی‌توانیم سه دهک جامعه را از یارانه محروم کنیم و هر چه جلوتر رفتیم سطح عمومی قیمت‌ها و استاندارد خط فقر، وضعیت درآمد جامعه به گونه‌ای شد که امکان حذف سه‌دهک جامعه از یارانه وجود نداشت، چون نارضایتی ایجاد می‌کرد و به زیان جامعه بود.

وی افزود: البته دولت تلاش کرد با تقویت پرداخت‌ها به دهک‌های کم‌درآمد جامعه، به جبران هزینه‌ها بپردازد، در این زمینه به ۳ میلیون خانوار کم‌درآمد ماهانه ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض پرداخت شد.

وزیر کار با اشاره به اینکه برای جبران هزینه اقشار آسیب‌دیده با توزیع یارانه معیشتی بین ۵۸ میلیون خانوار سعی در کمک به جامعه شد، ادامه داد: در شرایطی که ۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر یارانه نقدی ماهانه دریافت می‌کردند؛ بنابراین دولت تلاش می‌کند با تقویت پرداخت‌ها به طبقات پایین جامعه، قدرت خرید آن‌ها را تقویت کند. از طرفی با جلوگیری از حذف یارانه افراد، از نارضایتی جامعه هم جلوگیری کرده است.

پاسخ وزیر کار به گلایه‌های بازنشستگان تامین اجتماعی

شریعتمداری درباره گلایه بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی نسبت به بازنشستگان کشوری، تصریح کرد: این حرف حق و صحیح بازنشستگان تأمین اجتماعی است، البته در جلساتی که با کانون بازنشستگان برگزار شد، قرار شد در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور، کارفرمایان ۱.۵ برابر کارگران معمولی حق بیمه بپردازند و بنابراین حق کارفرمایی مشاغل سخت و زیان‌آور ۴ تا ۸ درصد سهم کارفرما پرداخت می‌شود، از طرفی باید سازمان تأمین اجتماعی هم خدمات به بازنشستگان را بیشتر کند.

اخبار جدید از وام یک میلیونی و بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی

وزیر کار گفت: وام معیشتی کرونایی هم برای کارگران پرداخت شد و قرار شد کسانی که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند، غیر از آن‌هایی که درآمد ثابت دارند، وام یک‌میلیون‌تومانی جدید کرونایی هم دریافت کنند.

وی درباره بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی، بیان کرد: در مورد سبد معیشتی بلاعوض به خانوارها قرار شد سازمان برنامه و بودجه الگو به ما معرفی کند. مذاکرات با مجلس و سازمان برنامه و بودجه در جریان است و اگر دولت ابلاغ کند، به زودی کمک معیشتی به خانوارها پرداخت می‌شود و ممکن است حتی به آخر ماه جاری هم برسد. باید این موارد را از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کنید.

کد خبر: 3755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =