راه‌های مقابله با کاهش نرخ سرمایه در کشور

یکی از مشکلات اقتصاد ایران در سال‌های اخیر، کاهش نرخ رشد سرمایه‌گذاری در کشور و به تبع آن افت میزان ایجاد اشتغال است. نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران بازسازی امید و اعتماد در میان کارآفرینان و اقشار مرتبط و استفاده از ظرفیت‌های موجود را عاملی برای حل مشکل کاهش نرخ رشد سرمایه معرفی می‌کند.

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره دلایل کاهش نرخ سرمایه‌گذاری در کشور بیان کرد: تصور من این است که در سال‌های اخیر به خاطر تحریم‌ها و بخشی هم به خاطر سوء مدیریت‌ها در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور، مجموعه اتفاقاتی افتاده است که نوعی یاس، سرخوردگی و بی‌اعتمادی در میان کارآفرینان، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

وی افزود: همه اینها، به کاهش نرخ تشکیل سرمایه در کشور و نهایتا پایین آمدن نرخ رشد اقتصادی در ایران منجر شده است.

به باور سلاح‌ورزی باید از سمت دولت و حاکمیت قدم‌هایی برداشته شود و اقداماتی مطابق آنچه در برنامه‌های دولت سیزدهم و صحبت‌های روسای سه قوه بوده، در راستای بازسازی امید و اعتماد بین کارآفرینان و فعالان اقتصادی انجام شود.

وی افزود: حتما باید در جهت تقویت حاکمیت قانون، ضمانت اجرای قراردادها و از همه مهم‌تر محترم شمردن حقوق مالکیت خصوصی، قدم‌های جدی برداشته شود.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران گفت: من فکر می‌کنم که در مرحله بعد و بعد از بازسازی اعتماد درونی در داخل کشور و جذب کارآفرینان و سرمایه‌گذاران داخلی، در قدم بعدی طیف گسترده‌ای از نخبگان دور از وطن که صاحب دانش و سرمایه هستند، وجود دارند که می‌توان از پتانسیل آنها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: خیلی‌ها عشق و علاقه به کشور دارند. می‌توان از طریق یک نظم شبکه‌ای این هموطنان و نخبگان دور از وطن را شناسایی و جذب کرد و سرمایه انسانی و سرمایه مالی آنها را در راستای سازندگی و بهبود شرایط کشور به کار گرفت.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان یک فعال اقتصادی از حکمرانان اقتصادی و سیاستگزاران به‌ویژه رئیس جمهور انتظار دارد که بدون تحت تاثیر شعارهای فانتزی قرار گرفتن، واقعیت‌های امروز اقتصاد دنیا را مد نظر قرار داده و ظرفیت‌های موجود اقتصاد ایران را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت‌های فکری و تجاربی که می‌تواند به عبور از این شرایط نابسامان کمک کند، شرایط موجود را بهبود بخشید.

سلاح‌ورزی گفت: با استفاه از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی به عنوان نهاد پرقدمت قانونی، می‌توانیم شاهد گذر از این شرایط و بهبود وضعیت رشد اقتصادی کشور باشیم.

کد خبر: 38173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =