۱۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف غذا، اوج اسیدی شدن دندان

تحقیقات انجام شده در زمینه پوسیدگی دندان نشان داده است، بعد از خوردن غذا و رسیدن مواد قندی به میکروب‌های روی دندان، ۲ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد تا اسید ایجاد شود و بعد از ۱۰ دقیقه میزان اسید به حداکثر مقدار خود می‌رسد. سپس ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در همان حال باقی می‌ماند و بعد از آن به تدریج به حالت عادی برمی‌گردد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، میکروب‌های موجود بر روی دندان، باقیمانده‌های مواد غذایی را به اسید تبدیل می‌کنند. این اسید مینای دندان را به مرور حل کرده و پوسیدگی ایجاد می‌شود. پوسیدگی دندانی می‌تواند از یک دندان به سایر دندان‌ها سرایت کند.

بنابر اعلام کارشناسان وزارت بهداشت، علل مختلفی برای ایجاد پوسیدگی مطرح شده است؛ اما به طور کلی می‌توان گفت، چهار عامل اصلی در ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارند؛

میکروب‌ها: در دهان هر فرد به طور طبیعی انواع و اقسام میکروب‌ها وجود دارند ولی همه میکروب‌های موجود در دهان ایجاد پوسیدگی دندان نمی‌کنند. درواقع انواع خاصی از میکروب‌ها می‌توانند پوسیدگی را به وجود آورند.

مواد قندی: مواد قندی باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. شکل و قوام ماده غذایی، تعداد دفعات مصرف و انوع قند در ایجاد پوسیدگی نقش دارد.

مقاومت شخص و دندان: عوامل زیادی مانند وضعیت بزاق دهان، شکل و فرم دندان‌ها، طرز قرار گیری دندان، میزان مقاومت دندان نسبت به اسید تولید شده توسط میکروب‌ها، نوع میکروب‌های موجود در حفره دهان و سلامت عمومی فرد بر میزان ایجاد پوسیدگی تاثیر دارند.

زمان و سرعت ایجاد پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان در یک لحظه و یک روز انجام نمی شود، بلکه مدت زمانی لازم است تا مینای دندان حل شده و بافت مینا از بین برود. تحقیقات نشان داده است که بعد از خوردن غذا و رسیدن مواد قندی به میکروب‌های روی دندان، ۲ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد تا اسید ایجاد شود و بعد از ۱۰ دقیقه میزان اسید به حداکثر مقدار خود می‌رسد. سپس ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در همان حال باقی می‌ماند و بعد از آن به تدریج به حالت عادی برمی‌گردد. با هر بار خوردن غذای حاوی مواد قندی، محیط دهان اسیدی می‌شود و تا این محیط اسیدی به حالت عادی بازگردد، با خوردن مجدد آن، محیط دهان دوباره اسیدی می‌شود. به این ترتیب، دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.

نشانه‌های پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان، علایم مختلفی دارد که تغییر رنگ مینای دندان و تبدیل آن به رنگ قهوه‌ای یا سیاه از جمله این علایم است. اما باید توجه داشت، هر تغییر رنگی در سطح دندان به معنی پوسیدگی نیست. سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی از دیگر عوارض است؛ گاهی میزان این تخریب کم است و فقط با معیانه دقیق مشخص می‌شود و گاهی مقدار زیادی از دندان از بین می‌رود، به طوری که شخص فکر می‌کند، دندان او شکسته است.

همچنین حساس بودن یا درد گرفتن دندان نیز دلالت بر پوسیدگی دندان دارد؛ هنگام خوردن غذاهای سرد، گرم، ترش و شیرین این اتفاق رخ می‌دهد. حساس بودن یا درد گرفتن دندان، در مواقعی که دندان‌ها را روی هم فشار می‌دهیم، نشانه دیگری از پوسیدگی دندان به شمار می‌رود و بوی بد دهان نیز می‌تواند ناشی از پوسیدگی دندان باشد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

رعایت رعایت اصول بهداشتی و تمیز کردن دهان و دندان برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها ضروری بوده و می‌تواند مانع ایجاد پوسیدگی شود. مسواک زدن دندان‌ها توسط مسواک مناسب با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید و با روش صحیح در مدت زمان مناسب و به صورت منظم، استفاده از نخ دندان و دهان شویه‌هایی که توسط دندانپزشک تجویز می‌شود و داشتن تغذیه مناسب از جمله اقدامات ضروری برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به شمار می‌رود. همچنین استفاده از فلوراید موضعی، پوشاندن شیارهای سطح دندان (فیشورسیلنت) برای پیشگیری از ایجاد پوسیدی در سطوح جونده دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی وضعیت دهان و دندان از دیگر توصیه‌های بهداشتی برای سلامت دهان و دندان است.

کد خبر: 38999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =