پژوهش می‌تواند زیربنای توسعه خدمات بیمه‌ای باشد

بیت اله برقراری در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش گفت: آموزه های دینی ما نیز بر مسئله پروژهش تاکید دارد و در روایت قلم علما افضل‌تر از خون شهدا بیان شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در صندوق بیمه اجتماعی با حضور سرپرست مؤسسه کار و تامین اجتماعی و مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی برگزار شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی ادامه داد: زیربنای حرکتی که مبتنی بر علم نباشد محکم و استوار نخواهد بود، لذا ما باید این مسئله را سرلوحه فعالیت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار دهیم بنابراین پژوهش می‌تواند زیربنای توسعه خدمات بیمه‌ای در میان روستاها و کشاورزان و عشایر باشد.

وی با اشاره به اینکه بیانی که متکی بر مطالعات و پژوهش باشد قاطعیت دارد و قابل پذیرش است، گفت: اهمیت تولید علم و پژوهش مورد تأکید نظام جمهوری اسلامی ایران است و نظام صندوق بیمه اجتماعی باید متکی بر پژوهش باشد زیرا اگر علمی نباشد اثربخشی نخواهد داشت بنابراین نیازمند آموزشی پژوهش محور هستیم.

وی ادامه داد: ما ظرفیت‌های پژوهشی فراوانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم، اما باید توجه داشت که اگر پژوهشی صورت می‌گیرد باید درنهایت عملیاتی شود تا آن زمان اثر بخشی آن را ببینیم.

برقراری افزود: ما نیازمند محاسبات بیمه‌ای هستیم تا بر این اساس مسیر صندوق پیموده شود، لذا باید در این حوزه تحقیق و پژوهش صورت گیرد تا از دچار شدن به مشکلات رایج و یا موجود در صندوق‌های دیگر پیشگیری کنیم. این مسئله از این جهت که میتواند مانع اضافه شدن بار مالی به صندوق شود نیز دارای اهمیت است. بنابراین حوزه‌های برنامه‌ریزی و پژوهشی صندوق نیازمند پژوهش پیشبردی است تا به موفقیت بینجامد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه صندوق‌ها به برکت تحقیق و پژوهش‌های متعدد و متفاوت به بحران‌های خود مطلع هستند، اما متأسفانه از این پژوهش‌ها بهره‌مندی لازم را ندارند، گفت: باید نگاهمان مبتنی بر علم و واقعیت باشد نه شعار، به تعبیری باید با اقدام و عمل موانع را برطرف نمود.

فعالیت پژوهش محور صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان

در ابتدای این نشست که به میزبانی اداره آموزش صندوق بیمه اجتماعی برگزار شد، محمودی‌درخش مدیر کل آموزش که میزبان این نشست بود گفت: امید داریم با توجه اهمیت پژوهش برای مدیر عامل صندوق، بتوانیم مجموعه فعالیتهای صندوق در سال آینده پژوهش محورتر حرکت کنیم.

وی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر «نوآوری، ابتکار، شجاعت علمی، اعتماد به نفس شخصی و ملی و کار متراکم و انبوه علاج کار پیشرفت علمی ما است، گفت: وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال ۷۹ آخرین هفته آذرماه هرسال را به نام هفته پژوهش نام گذاری کرد زیرا معتقد است که پژوهشگران نگاه نقادانه و موشکافانه به مسائل دارند و راهکارهای علمی مبتنی بر اطلاعات موثق دراختیار متولیان امر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: مبتنی بر این مسئله ما میتوانیم با قدرت و اطمینان بیشتری فعالیتهای اجرایی خودمان را پایه گذاری و پیگیری کنیم.

نقش مهم صندوق در پایداری روستاها

در ادامه این مراسم رضا شریعت سرپرست مؤسسه کار و تامین اجتماعی، ضمن برگزاری وبینار بیناد توسعه کارآفرینی پایدار در روستا، گفت: براساس فرمایشات قرآن عالمان دارای درجاتی والا هستند، بنابراین دین ما بسیار به علم، آگاهی و پژوهش تاکید دارد.

وی با اشاره به شعار «من یک روستایی قهرمان ایرانم» موجود در سایت، گفت: این صندوق نقش مهمی در پایداری در اشتغال کشور به‌ویژه در روستاها دارد، یکی از نکات مهم این است که از اول انقلاب سرمایه‌گذاری زیادی برای آبادانی روستاها انجام دادیم که این سرمایه‌گذاری‌ها به‌منظور تامین امنیت غذایی کشور صورت گرفته است، اما متأسفانه نتوانستیم پاسخ و اثر بخشی درست از آن دریافت کنیم.

شریعت تغییر اقلیم را یکی از دلایل اصلی مهاجرت در روستاها بیان کرد و گفت: عدم مدیریت صحیح یکی از دلایل مهم برخی مشکلات و بحران‌های موجود در کشور ازجمله بی‌آبی است. بنابراین خوب است که مشکلات اهم گردآوری‌شده و ابتدا به آن‌ها پرداخته شود.  

سرپرست مؤسسه کار و تامین اجتماعی در سخنان خود با توصیه به مدیرعامل جدید صندوق بیمه اجتماعی مبنی‌بر گردآوری و ارزیابی سیاست‌های صندوق از مدت تاسیس تاکنون، گفت: این مسئله نیاز به یک اقدام پژوهشی دارد که امیدواریم انجام پذیرد، چراکه این صندوق می‌تواند در پایداری اشتغال روستایی کمک‌کننده باشد، زیرا حمایت دوبرابری دولت در پرداخت حق بیمه روستاییان و عشایر و کشاورزان کشور را دارد.

وی یکی از مسائل مهم مدیریتی را پاسخ‌گویی مدیران نام برد و گفت: از نشانه‌های حکمرانی خوب شفافیت در کار است، بنابراین مدیران باید سیاست‌ها و استراتژی‌های خود را بازگو کرده و سپس از مدیران زیرمجموعه خود نیز گزارشات برنامه‌های عملیاتی را بخواهند.

شریعت افزود: سال‌هاست تلاش کردیم که اقتصاد روستا را تغییر و ارتقاء دهیم، درصورتی‌که از تاریخ و فرهنگ و اجتماعی روستا غافل بودیم، درصورتی میتوانیم در روستا نگاه کارآفرینی پایدار داشته باشیم که به سه ضلع اقتصادی یعنی خلق ثروت در روستاها، حفظ محیط‌زیست و فرهنگ روستا توجه داشته باشیم.

سرپرست مؤسسه کار و تامین اجتماعی بروکراسی و نظام اداری را یکی از مشکلات رایج در کشور دانست و گفت: باید گلوگاه‌های موجود شناسایی و مشکلات رفع شود و شناسایی و رفع آن‌ها فقط با پژوهش و مطالعه امکان پذیر است.

دلایل اصلی توجه به بحرانهای صندوقهای بازنشستگی کشور

در ادامه این جلسه شهریار محمودزاده سرپرست معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی صندوق بیمه اجتماعی، در پاسخ به این سوال که چرا بحران صندوق‌ها اهمیت دارد، گفت: یکی از این دلایل مهم، جمعیت تحت پوشش صندوق‌ها است،   چرا که حدود ۷۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشور هستند، در نتیجه ایجاد بحران در صندوق‌ها پیامدهای مخربی بر زندگی بیش‌از نیمی از جامعه خواهد داشت. از طرف دیگر صندوق‌های بازنشستگی حدود ۳۰ درصد سهم اقتصاد کشور را از طریق بنگاه‌های اقتصادی دارند درنتیجه وجود بحران در آن‌ها  نیز می‌تواند زمینه‌ساز بحران در اقتصاد کشور شود.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: براساس مطالعات بانک جهانی در سال ۲۰۰۳ که درخصوص بحران‌های صندوق‌های بازنشستگی در ایران، صورت گرفت: ایران باید وضعیت صندوق‌های خود را تا سال ۲۰۳۰ تغییر دهد، براساس این مطالعه وخامت اوضاع زمانی بیشتر است که جمعیت ایران هنوز به مرحله سالمندی نرسیده‌است.

از نظر وی وضعیت فعلی صندوق‌های بازنشستگی محصول عمل جمعی و مداخلات دولتی است، و این موضوع عدم احترام به صندوق‌های بازنشستگی کشور دانست، و گفت: این‌موضوعی است که در تمام دنیا وجود دارد.

وی استفاده از وجوه متعلق به بیمه‌شدگان در دستیابی به اهداف اجتماعی به‌جای تلاش برای تحقق وعده تامین معیشت در دوران مستمری‌بگیری و عملکرد ضعیف صندوق‌ها در اعطای وام مستقیم را از دلایل اصلی نیاز به توجه به بحران‌های موجود در صندوق‌ها بیان کرد.

محمودزاده راه‌حل اصلاح این مسائل را مشخص شدن ذی‌نفعان اعم از جمعیت مشارکت‌کنندگان یا بیمه‌شدگان، دولت‌ها و مالیات‌دهندگان مانند ذی‌نفعان صندوق‌های بازنشستگی عنوان کرد که نیاز است در راهبرد صندوق لحاظ شوند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی پیامد حکمرانی دولتی در مدیریت سبد دارایی صندوق‌های بازنشستگی کشور را افزایش سهم مطالبات از دولت در این سبدها، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی زیان‌ده به صندوق‌های بازنشستگی عمومی کشور، انتصاب مدیران سیاسی و فاقد شایستگی‌های لازم، سرمایه‌گذاری فاقد توجیه فنی و اقتصادی، غفلت تاریخی از مقوله سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، کاهش توان سرمایه‌گذاری‌های جدید و فروش دارایی‌ها و استقراض از بانک نام برد که می‌تواند موجب کاهش نرخ بازده دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی شود.

کد خبر: 39077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =