بازار داغ تئاتر در روزهای پایانی پاییز

تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی هفته پایانی پاییز را با استقبال گروه‌های تئاتری و نمایش های متنوع آغاز کرده اند.

به گزارش آتیه آنلاین، اواخر تابستان  بود که پس از چندماه توقف ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر اجازه فعالیت گروه‌های شغلی دو را صادر کرد و در همین بازه زمانی کوتاه بار دیگر هنرمندان تئاتر و گروه‌های متقاضی اجرا، خود را مهیای میزبانی از مخاطبان هنر تئاتر کردند و حالا با گذشت قریب به دو ماه از اجازه فعالیت دوباره تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش این روزها سالن‌های دولتی و خصوصی تئاتر دوباره شاهد اجرای گروه‌های نمایشی هستند که بعد از مدتی رکود به دلیل آغاز پیک پنجم کرونا دوباره به صحنه برگشته‌اند. به گونه ای که اکنون در آخرین روزهای پاییز و در آستانه شب یلدا و ایام فاطیمه (س)  شاهد گرم‌تر شدن تب و تاب اجرای آثار نمایشی و حضور بیشتر مخاطبان در تماشاخانه‌ها هستیم. در ادامه آثار نمایشی مهمان تالارهای نمایشی پایتخت را مرور می‌کنیم.

نمایش «تا اشکستان» در تالار اصلی تئاترشهر

«تا اشکستان» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی حمید حرا و همراهی «گروه هنری سایه» است که از روز چهارشنبه اول دی‌ماه همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تالار اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان خواهد بود. در خلاصه این نمایش مناسبتی آمده: پدر یوحنا کشیش روشن ضمیری است که صومعه او در نزدیکی مدینه واقع شده است. او با مطالعه منابع اصیل عیسوی به ظهور پیامبر خاتم پی برده. اما برای حفظ صومعه خود دغدغه فراوانی دارد. تحیر و سرگردانی او موجب می‌شود سرانجام اسعد فرزند خوانده گوژپشت خود را راهی مدینه کند. اسعد در مدینه درگیر ماجراهای پر فراز و نشیبی می‌شود و... (به ترتیب ورود صحنه) محمدجواد حبیبی، محمدامین نیک پنجه، علیرضا عمرانی، سید علی زاهدی، مسعود اصغری، پیمان خراسانی، محمدمهدی هاشمی دانا، محمدرضا جمال، امیر صادقی، مهدی بیابانی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

ایوب آقاخانی با سه‌گانه پاریسی در ایرانشهر

ایوب آقاخانی که یکی از نمایشنامه‌نویسان و کارگردان‌های پرکار تئاتر به شمار می‌رود، نمایش «سه‌گانه پاریسی» را از روز چهارم در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده است. او در خصوص این نمایش گفته است: نمایش «سه‌گانه پاریسی» یک نمایش معاصر اجتماعی است که وقایع آن نیمه شب سرد کریسمس در پاریس رخ می‌دهد؛ خیلی دوست داشتم این نمایش در ایام کریسمس روی صحنه برود، اما چنین امکانی در این مقطع زمانی فراهم نبود. این نمایش بیست و سومین تجربه ایوب آقاخانی درمقام نمایشنامه نویس و کارگردان است و در آن بهنام تشکرو فریدون محرابی ایفای نقش می‌کنند.

نمایش "باب بارا" با نوید محمدزاده در سالن استاد سمندریان

نمایش "باب بارا" به نویسندگی و کارگردانی «نیما ایمان زاده» و تهیه کنندگی نوید محمدزاده در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد سمندریان به روی صحنه است.

در خلاصه این نمایش می خوانیم ما رنگیم، تلویزیون ایم، توریم، کمدیم، ما به هرچی بخوایم می تونیم تبدیل بشیم، اینجا باب باراست. بازیگران این نمایش عبارتند از: (به ترتیب حروف الفبا) ژینا احمدی، آیدا احمدی، کیان امانی، نیما ایمان زاده، الناز پولادی، سارینا تورانی، هیژا حیدری، مصطفی دولتیاری، معید رحمانی، آشیل رحیمی، مهنا زارع، ماردین زمانی، شیرزاد ساعدی، نگاه سلیمان پور، هونیا صادق ایوبی، سحر فاتحی، نونا فاطمی، کیانوش فرزین، آذین کنعانیان، شاداب کوکبی، اسرا گلمرادی، هانی لاهورپور، تارا محمدنژاد، متین محمدی، بهراد مرادی، روژینا ملک، سمیه یوسفی

«تصویر مصور مظفری» در ایرانشهر

نمایش «تصویر مصور مظفری» از روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه ساعت ۲۰:۳۰ اجرای عمومی خود را در سالن دکتر ناظر زاده کرمانی آغاز کرده است.

این نمایش ایرانی بخشی از زندگی مظفرالدین شاه را روایت می‌کند که سینماتوگراف را وارد ایران کرده و دلمشغولی او شده و همین امر باعث می‌شود اوضاع مملکت از دست او خارج و به دست تاجرالملوک و اتابک بیفتد. در این نمایش مجید ‌رحمتی، سعید ‌ابک، پانته‌آ مرزبانیان، امیرحسین ‌انصافی، سامان ‌شکیبا، مرتضی ‌دلداده، مرجان رضایی، مریم روح‌بخش، ساره گندمی، سارا ‌رضایی، علی ‌نجاریان، محمدحسین دلیر، محمد ‌رضایی، سجاد احمدی نیا به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک» در تئاتر شهر

نمایش تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک به نویسندگی و کارگردانی تینو صالحی که شامگاه سه شنبه دوم آذر ماه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کرد هر روز ساعت ۱۸:۳۰ با مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان روی صحنه می رود. در این اثر نمایشی که با نگاهی به زندگی جهان پهلوان تختی پهلوان نام آور کشتی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است (به ترتیب ورود) رضا بهرامی، مجید رحمتی، سهیل ملکی، سامان کرمی، نجلا نظریان، حسین خجسته، آروین فلاح، کهبد تاراج، مسعود حکمت آرا به عنوان بازیگر حضور دارند.

خانه هنرمندان میزبان نمایش «آسانسور نداره»

نمایش «آسانسور نداره» به نویسندگی «سباستین تیری» ترجمه «هومن حسین‌زاده» و کارگردانی لبخند بدیعی از نهم آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۵ اجراهای خود را در تالار استاد انتظامی مجموعه خانه هنرمندان آغاز کرده است. در نمایش کمدی «آسانسور نداره» که به شیوه «بورلسک» بر روی صحنه است، ارسطو ‌خوش ‌رزم، علی ‌عامل هاشمی و شیما ملکی به ایفای نقش می پردازند. پیش از این نمایش «آسانسور نداره»   آذر ماه ۱۳۹۸ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته بود ومورد استقبال مخاطبان تئاتر قرار گرفته بود.

نمایش «خلوت بی همایون»در ایرانشهر

  نمایش «خلوت بی همایون» نوشته مهدی معبودی به تهیه کنندگی و کارگردانی علی ژکان از ۱۵ آذرماه ۱۴۰۰ در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است. افشین زارعی، ژاکلین آواره، علی برجی، محمد پویا، شاپور کلهر، حسن همتی، مریم قنبری بازیگران این نمایش هستند. اجرای این نمایش تا ۱۲ دیماه، ساعت ۱۸:۳۰ در سالن استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی تماشخانه ایرانشهر ادامه دارد.

برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی در خانه نمایش مهرگان

نمایش پایین سمت چپ به نویسندگی و کارگردانی هادی محرابی با مدت ۶۵ دقیقه، همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در سالن شماره ۱ خانه نمایش مهرگان به صحنه می‌رود. «پایین سمت چپ» پیش از این موفق به دریافت عناوین و جوایزی از جمله دیپلم افتخار، تندیس و جایزه بهترین نمایش، دیپلم افتخار، تندیس و جایزه بهترین کارگردانی، دیپلم افتخار، تندیس و جایزه بهترین طراحی صحنه و دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی طراحی نور در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی بخش مناطق شده است، همچنین این اثر در جشنواره مهرواله به عنوان اثر برگزیده انتخاب و جایزه بهترین کارگردانی، جایزه بهترین نمایشنامه، جایزه بهترین طراحی صحنه این جشنواره را دریافت کرده است

خدای کشتار در تماشاخانه مهرگان

نمایش «خدای کشتار»   به کارگردانی سیده سحر طباطبایی‌نیا از چهارشنبه ۱۷ آذر ماه جاری در محل تماشاخانه مهرگان در ساعت ۱۸:۳۰ اجرا می‌شود.

کارگردان جوان نمایش که دانش‌آموخته رشته‌های تئاتر و روانشناسی است، رویکردی متفاوت و روانشناختی به متن معروف خداش کشتار اثر یاسمینا رضا نویسنده فرانسوی دارد. در خلاصه نمایش خدای کشتار آمده است: «فردیناند یازده ساله با چماق زده است دو دندان همکلاسی خود یعنی برونو را شکسته. والدین فردیناند برای دلجویی به دیدار والدین برونو می‌آیند. در آغاز روابط بسیار متمدنانه است اما کم کم خشونت موجود در روابط وحشی‌گری نامتمدنانه‌شان بروز می‌کند و وضعیتی بسیار کمیک و در عین حال تاسف‌بار به وجود می‌آورد...»

چشم‌ها چه را می‌بییند؟ در تماشاخانه اهورا

نمایش چشم‌ها چه را می‌بینند؟ به نویسندگی، طراحی و کارگردان سلمان سامنی در تماشاخانه اهورا به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود. این نمایش اثری است با مضامین فلسفی و روان شناختی که مساله هنر و تفکر را در هم آمیخته و در تلاش است به شکلی دراماتیک روایت را پیش ببرد. این داستان روایتگر زندگی یک نویسنده و کارگردان اهل فلسفه در حوزه تئاتر است که خیال می‌کند با نگاه نافذش یکی از بازیگران سلبریتی خود را کشته است.

نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» در ایرانشهر

نمایش فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷ نوشته احمدرضا احمدی نویسنده و شاعر شناخته شده برای اولین بار به گارگردانی کوروش سلیمانی از ساعت ۲۰ با مدت زمان ۸۰ دقیقه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

رضا بهبودی، فریبا کامران، کامبیز امینی، محمدرضا آزادفرد، محمد طیب طاهر، سیامک ادیب، علی باروتی، مطهره ابراهیمیان و با صدای کوروش سلیمانی بازیگران نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» هستند. در خلاصه داستان «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» آمده است: شاعری در شبی بارانی و سرد مشغول کار در اتاق خود است که به یکباره با رویدادی عجیب مواجه شده و در پیِ آن مجبور به ترکِ خانه اش می شود تا در ادامه و در مکان هایی غریب ماجراهای دیگری را از سر بگذراند و ...

کد خبر: 39740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =