غایب بزرگ چهلمین جشنواره فیلم فجر

در روزهای گذشته اعلام شد که فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» فرم حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است اما کمی بعد مسعود نقاش‌زاده اعلام کرد که این فیلم امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را نخواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، «قاتل و وحشی» سال گذشته درخواست حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را داشت که یک بار به دلیل مشکل مالکیت و بار دیگر مخالفت شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی، فیلم در اختیار جشنواره قرار نگرفت، در همین راستا  امسال حمید نعمت الله کارگردان صاحب سبک سینمای ایران از چند ماه قبل در تلاش بود  تا بار دیگر با فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» راهی مهمترین رویداد سینمایی کشور در دوره چهلم خود شود و  اعلام کرد که فرم حضور در جشنواره را پر کرده و قرار است نسخه نهایی فیلم را تحویل جشنواره دهد.

اما بعد از ارسال «قاتل و وحشی» به جشنواره، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام کرد بر اساس بند هفت آئین‌نامه جشنواره، فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» امکان حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر را ندارد. در بند هفت آیین‌نامه چهلمین جشنواره فیلم فجر آمده است: «به عنوان قاعده کلّی، جشنواره فیلم فجر، فقط فیلم‌هایی را که حداکثر در سالِ پیش از برگزاری جشنواره تولید شده و قبلاً به جشنواره ارائه نشده باشد، می‌پذیرد. بنابراین، کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های رقابتی، باید از سال ۱۳۹۹ به بعد تولید شده و در دوره‌های گذشته جشنواره نیز مورد بازبینی هیأت انتخاب قرار نگرفته باشند.» دبیرخانه جشنواره چهلم اعلام کرد: بر اساس مستندات موجود در دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، فیلم «قاتل و وحشی» ساخته آقای حمید نعمت‌الله، پیش از سال ۱۳۹۹ تولید شده، فرم شرکت در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده، مورد بازبینی هیأت‌انتخاب قرار گرفته و صورتجلسه آن به امضای هفت عضو هیات انتخاب دوره سی و هشتم رسیده است. لذا برخلاف فضاسازی رسانه‌ای صورت گرفته، با توجه به آیین‌نامه جشنواره، فیلم «قاتل و وحشی» از نظر قانونی امکان حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را نخواهد داشت.

اسعدیان: تکلیف «قاتل و وحشی» را روشن کنید

پس از این ماجرا، همایون اسعدیان که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عضو هیئت انتخاب بود گفت: «هیات انتخاب جشنواره فجر در سال ۹۸ فیلم «قاتل و وحشی» را دید، اما حدود نیم ساعت از فیلم آماده نبود و نسخه کامل را به ما ندادند. با این حال در همان اندازه‌ای که دیدیم هم فیلم بررسی نشد، چون آقای داروغه‌زاده، دبیر آن دوره از جشنواره اعلام کردند به دلیل اینکه بین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران فیلم اختلاف به وجود آمده و فیلم مشکل مالکیت دارد هیچ بررسی‌ صورت نگیرد، در نتیجه فیلم نه بررسی شد و نه نظری درباره آن ارائه شد.»او ادامه داد: «هیچ سند مکتوبی مبنی بر ارزیابی و نمره‌دهی به فیلم «قاتل و وحشی» با نام و امضای اعضای هیات انتخاب دوره سی‌وهشتم فیلم فجر وجود خارجی ندارد.»همایون اسعدیان همچنین  گفت: بهتر است مسئولان جشنواره به جای آنکه بحث آیین‌نامه و قوانین جشنواره را پیش بکشند که هر سال هم بنا به مصلحت‌هایی می‌توانند آن را تغییر دهند، از مسئولان وزارت ارشاد بخواهند خیلی صریح تکلیف فیلم «قاتل و وحشی» را روشن کنند، کاری که دولت قبل آن را انجام داد.

دبیرخانه هم برای رد صحبت‌های اسعدیان و اثبات اینکه فیلم را بازبینی کرده است اسناد و مدارکی را منتشر کرد. بیانیه‌ای نیز منتشر شد که در آن نوشته شده بود: «در ادامه این بیانیه آمده است: «در سال ۱۳۹۸، نسخه‌ای از فیلم «قاتل و وحشی» به مدت ۱۵۶ دقیقه‌ به دبیرخانه جشنواره ارائه شده که در سه دقیقه پایانی این نسخه، کارگردان رو به دوربین، نماهای پایانی فیلم را شرح می‌دهد. تمامی اعضای هیأت ‌انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، این نسخه را مورد بازبینی قرار داده و صورتجلسه بازبینی را امضا کرده‌اند. اما در نهایت، به خاطر مشکلاتی که این فیلم در مالکیت داشته، با تصمیم دبیر وقت جشنواره، کنار گذاشته شده است. این فیلم در سال ۱۳۹۹ نیز برای شرکت در جشنواره فجر ثبت نام کرده بود که به دلیل صادر نشدن پروانه نمایش فیلم با این درخواست موافقت نشد.»

مصطفی کیایی: «قاتل و وحشی» از نظر قانونی مشکلی برای حضور در جشنواره ندارد

 با این حال مصطفی کیایی، بازیگر که در کنار محمد احسانی، ساره بیات، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی و سیدجمال ساداتیان اعضای هیات داوری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر را تشکیل می‌داد، در پستی اینستاگرامی نسبت به حواشی پیش آمده برای فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» واکنش نشان داد. او در این پست اینستاگرامی نوشت: « «قاتل و وحشی» از نظر قانونی مشکلی برای حضور در جشنواره ندارد که اگر این‌طور بود دبیر سال گذشته تمام تلاشش را نمی‌کرد که فیلم را برای ما نمایش دهد اما موفق نشد چون مشکل پروانه نمایش داشت، ما تا روز آخر هم منتظر ماندیم ولی نشد. حداقل دبیر جشنواره که قواعد جشنواره را می‌داند.»

مشکل اساسی «قاتل و وحشی» چه بود؟

همچنین جواد طوسی منتقد سینما اعلام کرد که یکی از دلایل اصلی برای عدم پخش این فیلم سینمایی فقط ماجرای حق مالکیت نیست بلکه یکی از مشکلات نمایش موهای لیلا حاتمی است. او درباره پذیرفته نشدن ساخته حمید نعمت‌الله گفت: «فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هم پذیرفته نشد و مشکل اساسی آن هم مسئله موهای خانم لیلا حاتمی بود که به صورت تیغ زده مشخص است. یعنی تصمیمی که در حال حاضر درباره این فیلم اتخاذ شده از ابتدا مطرح شده بود و ارتباطی به این دولت ندارد. البته نمی‌خواهم بگویم که این کار درست است چون نمایشی از یک زنی است که نمی‌تواند اغواگرایانه باشد. در چنین شرایطی ما نباید یک جسارت از خودمان به خرج دهیم و از لحاظ روانشناسی بصری این فرض را برای خودمان قائل شویم که مخاطب این فیلم به تماشای یک اثری نشسته که شخصیت اصلی آن از یک وضعیت اولیه در موقعیت ثانویه به یک بزهکار تبدیل می‌شود و این نگاه آسیب‌شناسانه حمید نعمت‌الله است. من فکر می‌کنم بعد از ۴۳ سال، قابلیت سعه صدر و انعطاف‌پذیری را نسبت به این نوع نگاه و این فیلم‌ها داشته باشیم.» او در پایان گفت: «این موضوع فقط مربوط به دوره آقای رییسی نمی‌شود، در دوره آقای روحانی هم هیئت انتخاب این فیلم را رد کردند در صورتی که بسیاری از افرادی که این فیلم را دیده‌اند معتقدند، «قاتل و وحشی» بهترین فیلم حمید نعمت‌الله است.»

حالا که مشخص شد «قاتل و وحشی» به هیچ عنوان در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور نخواهد داشت، باید دید تکلیف اکران این فیلم به کجا می رسد. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: زیبا، در حال آماده شدن برای عروسی دختر خود است که به‌طور اتفاقی اسیر یک باند گانگستری مخوف می‌شود. او سعی می‌کند از این بند خود را رها کند. وقت زیادی ندارد، چون دخترش نیز بی‌خبر از همه‌چیز عازم همان‌جاست و این اتفاقی است که نباید بیفتد. زیبا، برای نجات خود و دخترش می‌جنگد. لیلا حاتمی، شهرام حقیقت دوست، ستاره اسکندری، عزت الله رمضانی فر، امین حیایی و سام نوری از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به ایفای نقش پرداخته اند.

کد خبر: 41414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =