خط‌کشی قوانین رفاه و تامین در بانکوک

نظام تامین اجتماعی تایلند با وجود آنکه یک ساختار مشارکتی به حساب می‌آید اما در مواردی مانند پوشش بیمه، آن دسته از مشاغل دولتی و غیردولتی که درآمد بالایی دارند، مشمول دریافت این بیمه نمی‌شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سیستم تأمین‌اجتماعی تایلند از طریق کمک‌های کارگران یا بیمه‌شدگان، کارفرمایان و کمک‌های اضافی دولت تأمین می‌شود. کارفرمایان یا شرکت‌هایی که یک یا چندین کارمند از ۱۵ تا ۶۰ سال سن دارند، باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ شروع به کار وی، درخواست صندوق تأمین‌اجتماعی کارکنان خود را ثبت کرده و به سیستم تأمین‌اجتماعی تایلند ارسال کنند.

مشمولان تأمین‌اجتماعی در تایلند

شرکت‌ها در این کشور موظفند هرگونه تغییر در وضعیت استخدامی ‌را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد از تغییر به اداره تأمین‌اجتماعی گزارش دهند. یک فرد تایلندی می‌تواند با پرداخت ۹ درصد از درآمد خود تا سقف ۴ هزار و ۸۰۰ بات تایلند (هر بات نزدیک به ۹۰۰ تومان است) در هر ماه مشارکت داوطلبانه داشته باشد. کارمندانی که کمتر از هزار و ۶۵۰ بات تایلند حقوق دریافت می‌کنند، نیاز به مشارکت در خدمات تأمین‌اجتماعی ندارند.

خارجیانی که به طور قانونی در تایلند کار می‌کنند نیز باید در اداره تأمین‌اجتماعی ثبت‌نام کنند. خارجی‌های ثبت‌نام‌شده از مزایایی مشابه با اتباع تایلندی بیمه‌شده برخوردار خواهند بود.

پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی در تایلند شامل موارد زیر نمی‌شود:

۱- کارمندان دولت در حوزه‌های منطقه‌ای، محلی و خارجی

۲- اتباع تایلند شاغل در یک کشور خارجی

۳- معلمان یا مدیران مدارس خصوصی

۴- دانشجویان یا کارآموزان دوره کارشناسی شاغل در مدارس، دانشگاه‌ها یا بیمارستان‌ها

۵- قضات

۶- کارمندان دولت

۷- کارکنان شرکت‌های دولتی

یک کارمند می‌تواند ظرف دو سال از آغاز کار، درخواست شمولیت تحت خدمات تأمین‌اجتماعی تایلند را ارائه کند. افسر اجرایی تأمین‌اجتماعی این اختیار را دارد که بسته به هر مورد در مورد مطالبات تصمیم‌گیری کند. در صورتی که پس از ارسال اخطاریه دریافت وجوه، ظرف مدت دو سال کسی مطالبه وجوه نداشته باشد، مبالغ اختصاص‌داده شده برای بیمه در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد.

کارمند بیمه‌شده باید در ۱۵ ماه ابتدایی حداقل سه ماه حق بیمه داشته باشد. یک کارمند بیمار می‌تواند از مراقبت‌های پزشکی رایگان در بیمارستان‌های ثبت‌شده بهره ببرد و خدمات مذکور همچنین هزینه داروهای تجویز ‌شده در این بیمارستان‌های مشخص را نیز پرداخت می‌کند. فرد همچنین می‌تواند برای حداکثر ۱۸۰ روز در سال و حداکثر ۳۶۵ روز برای بیماری مزمن، ۵۰ درصد نرخ دستمزد متوسط روزانه را که از ۹۰ روز تجاوز نمی‌کند، مطالبه کند.

در زمینه خدمات زایمان نیز سازوکار تأمین‌اجتماعی تایلند قوانین مخصوص به خود را دارد. فرد متقاضی باید حداقل پنج ماه پرداختی در ۱۵ ماه گذشته داشته باشد تا از مزایای زایمان استفاده کند. این مزایا شامل مراقبت‌های پزشکی به مبلغ ۱۳ هزار بات تایلند و مزایای نقدی محاسبه‌شده با ۵۰ درصد میانگین نرخ روزانه در طول مرخصی زایمان به مدت ۹۰ روز است.
در زمینه ازکارافتادگی نیز در صورتی که کارمند قادر به انجام کار نباشد، به شرطی که در ۱۵ ماه گذشته حداقل سه ماه حق بیمه داشته باشد، می‌تواند کمک‌های دولتی را مطالبه کند. کارمند باید طبق رأی کمیته پزشکی بازپرداخت مراقبت‌های پزشکی و مزایای نقدی محاسبه شده به میزان ۵۰ درصد متوسط دستمزد برای تمام عمر دریافت کند.

انتقال مزایای فوت شده به اقوام درجه ۲!

تأمین‌اجتماعی تایلند در زمینه فوت فرد بیمه‌شده و ارائه بیمه عمر نیز مقررات مشخصی دارد. کارمند بیمه‌شده باید حداقل شش ماه قبل از فوت حق بیمه یک ماهه داشته باشد. در صورتی که بیمه‌شده بیش از ۳۶ ماه و کمتر از ۱۲۰ ماه مشارکت در پرداخت حق بیمه داشته باشد، دریافت‌کننده یا همان بازماندگان متوفی می‌توانند طبق قانون ۵۰ درصد دستمزد ضرب‌ در چهار را دریافت کنند. در صورتی که بیمه‌شده بیش از ۱۲۰ ماه سهم مشارکت داشته باشد، طبق قانون، ۵۰ درصد مزدی را که در ۱۲ ضرب شده باشد، به ‌عنوان حق بیمه عمر دریافت می‌شود. علاوه بر این، بازماندگان کمک هزینه تشییع جنازه به مبلغ ۴۰ هزار بات تایلند دریافت خواهند کرد.

برای حق اولاد، یک خانوار می‌تواند برای حداکثر سه فرزند (از یک ماهه تا ۱۵ ساله) کمک‌هزینه دریافت کند. هر کودک در صورت ثبت‌نام در سیستم تأمین‌اجتماعی می‌تواند ماهانه ۴۰۰ بات تایلند از طریق صندوق خدمات دولتی و تأمین‌اجتماعی دریافت کند، اما خانواده مذکور باید در ۳۶ ماه گذشته حداقل ۱۲ ماه مشارکت در پرداخت حق بیمه داشته باشند.

بازنشستگی سالمندان نیز از دیگر نکات جالب ‌توجه در نظام رفاه و تأمین‌اجتماعی تایلند است. فرد باید در وضعیت بازنشستگی حداقل ۵۵ سال با بیش از ۱۸۰ ماه حق بیمه باشد. متقاضی دریافت حق بیمه بازنشستگی می‌تواند از مزایای نقدی یا مستمری معادل ۲۰ درصد متوسط دستمزد خود در ۶۰ ماه گذشته و یک‌ونیم درصد به ازای هر ۱۲ ماه حق بیمه اضافی بالای ۱۸۰ ماه بهره‌مند شود.

 برای مستمری‌بگیران با بیش از ۱۲ ماه اما کمتر از ۱۸۰ ماه حق بیمه (بنا به قوانین) می‌توانند مبلغی معادل سهم کارمند و کارفرمای او به اضافه بهره دریافت کنند. برای کسانی که کمتر از ۱۲ ماه حق بیمه دارند، ‌مبلغی معادل سهم کارمند در نظر گرفته شده است.

در صورتی که کارمند بیمه‌شده قبل از دریافت مزایای سالمندی فوت کند و والدین، فرزندان و همسر وی فوت کرده باشند، مزایا به سایر بستگان بازماندگان تعلق می‌گیرد و نحوه محاسبه آن نیز مشابه روندی است که پیشتر به آن اشاره شد.

کد خبر: 42436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =