دی ماه گرم تئاتری ها

تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی هفته سوم  زمستان را با استقبال گروه‌های تئاتری و نمایش های متنوع آغاز کرده اند.

به گزارش آتیه آنلاین، اواخر تابستان  بود که پس از چند ماه توقف ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر اجازه فعالیت گروه‌های شغلی دو را صادر کرد و در همین بازه زمانی کوتاه بار دیگر هنرمندان تئاتر و گروه‌های متقاضی اجرا، خود را مهیای میزبانی از مخاطبان هنر تئاتر کردند و حالا با گذشت قریب به چهار ماه از اجازه فعالیت دوباره تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش این روزها سالن‌های دولتی و خصوصی تئاتر دوباره شاهد اجرای گروه‌های نمایشی هستند که بعد از مدتی رکود به دلیل آغاز پیک پنجم کرونا دوباره به صحنه برگشته‌اند. به گونه ای که اکنون در نیمه دی ماه  شاهد گرم‌تر شدن تب و تاب اجرای آثار نمایشی و حضور بیشتر مخاطبان در تماشاخانه‌ها هستیم. در ادامه آثار نمایشی مهمان تالارهای نمایشی پایتخت را مرور می‌کنیم.

«دُن‌ کیشوت» این بار در ایرانشهر

نمایش «دُن کیشوت» بر اساس نمایشنامه میخائیل بولکاگف با طراحی و کارگردانی جواد مولانیا بعد از یک دوره اجرای موفق در عمارت نوفل‌ لوشاتو به تماشاخانه ایرانشهر می‌رود. این نمایشنامه اولین بار سال ۱۹۳۵ به چاپ رسید، این اثر که اقتباسی نمایشی از رمان دن کیشوت به قلم نویسنده‌ اسپانیایی دن میگل د سروانتس ساودر است، به نقد حکومت استالین می‌پردازد. نمایش «دُن‌کیشوت» به ترجمه عارفه قیدی، بازنویسی و کارگردانی جواد مولانیا، تولید عمارت نوفل‌لوشاتو با تغییر در بازیگران از ۲۰ دی‌ماه در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود.

نمایش «تملیخا» در کارگاه نمایش تئاتر شهر

«تملیخا» عنوان یکی از تازه ترین برنامه های تئاتر شهر است که با کارگردانی بابک پرهام از روز پنجشنبه ۹ دی ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «جنی به دلیل گناهی که کرده محکوم شده است تا در برزخ داستان زندگی‌ش را هر بار از ابتدا تا انتها بازگو کند و مورد لعن و نفرین جهنمیان و بهشتیان قرار گیرد

«پنگوئن‌های افسرده» در تالار قشقایی

«پنگوئن‌های افسرده» از آثار نمایشی جدید تئاتر شهر از روز سه‌شنبه هفتم دی به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلی اکبری اجرای خود را در تالار قشقایی این مجموعه به روی صحنه برد. در تئاتر «پنگوئن‌های افسرده» (به ترتیب ورود صحنه) حسین کشفی‌ اصل، هومن سلطانی، انوش معظمی، گیلدا حمیدی، افسون یدملت، رویا بختیاری، کامیار محبی، سینا فرجام، زری کریمی، محمد ارفعی، حسام حسینی، امیررضا باباولیان، امیر عدل‌پرور، همایون حیدرزاده، کیمیا جواهری، شایان طرقه به عنوان بازیگر حضور دارند. نمایش «پنگوئن‌های افسرده» از تاریخ یاد شده تا روز یازدهم بهمن ساعت ۱۹ با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان در تالار قشقایی تئاتر شهر پذیران مخاطبان تئاتر است.

نمایش «خون خانه زنان» در تماشاخانه ایرانشهر تهران

نمایش خون خانه زنان به طراحی، دراماتورژی و کارگردانی فرشاد یاری در تماشاخانه ایرانشهر تهران اجرا می شود. این نمایش، که بر اساس سه گانه فدریکو گارسیا لورکا است با بازی و همکاری تینو صالحی، کهبد تاراج، نجلا نظریان، مسعود حکمت آرا، مجتبی کریمی، آزاده بهمنش، فاطمه عباسی، خاطره عابدی، سپیده پروانه، فائزه خزایی، بوژان کریمپوریان، فاطمه توشمالی، آرزو احسانی، نیلوفر وثوقی، ماتیسا مروتی، سحر نقدی پور، شیما ملکی، شگیلا علی پناهی، شیرین عزیز زاده، آرمیتا آذین و حسین قدیانلو به روی صحنه می رود. نمایش خون خانه زنان از تاریخ ۱۳ دی الی ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ در ساعت ۱۸ با مدت زمان ۶۵ دقیقه در تماشاخانه ایرانشهر تهران به روی صحنه می رود.

«لیلیت» در تالار سایه

نمایش «لیلیت» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه مردی هم یکی از آثار نمایشی جدید مجموعه تئاتر شهر است که از روز اول دی ماه در تالار سایه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. این اثر نمایشی در ایام برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در بخش های نمایشنامه نویسی، کارگردانی و بازیگری و نمایش برگزیده به عنوان یکی از آثار موفق این رویداد معرفی شده است. در خلاصه نمایش «لیلیت» که با بازی منصور صوفی و مهناز رودساز به صحنه می رود، آمده است: بورا و لیندتا دلبسته و عاشق هم در یوگسلاوی بزرگ بودند. اما جنگ داخلی آن ها را در مسیر دیگری قرار داده است. تئاتر «لیلیت» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه مردی ساعت ۱۹:۱۵ به مدت زمان ۷۵ دقیقه در تالار سایه میزبان تماشاگران تئاتر است.

«احتمالات» علی شمس در در تالار چهارسو

  «احتمالات» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار نمایشی تئاتر شهر است که از روز سه‌شنبه سی‌ام آذر به نویسندگی و کارگردانی علی شمس در تالار چهارسو این مجموعه اجرای خود را آغاز کرد. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «احتمال هم‌نشین شدن هرکسی با هرکسی یا هرکسی با هر چیزی یا هرچیزی با هر چیزی در هر حالتی ممکن است.»در این اثر نمایشی عزالدین توفیق، امیر باباشهابی، آرش اشاداد، محمد امین پازوکی، دانیال خیری خواه، نسرین درخشان زاده، فرزین محدث، بهاره افشاری، افسانه کمالی به عنوان بازیگر حضور دارند. تئاتر «احتمالات» هر روز غیر از شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت نمایش به سامانه «تیوال» مراجعه کنند.

«رویای شب نیمه تابستان» در ایرانشهر

«رویای شب نیمه تابستان» به کارگردانی امین زندگانی از دوشنبه ۱۳ دی در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفته است. «رویای شب نیمه تابستان» از آثار کمدی ویلیام شکسپیر است که علاوه بر تعدد شخصیت‌ها، کیفیت خاص بازیگری طلب می‌کند. ریتم بالا در اجرا و حرکات فیزیکی کاراکترها، برای هر بازیگری چالش برانگیز است. نمایشنامه برای حدود۲۱شخصیت و تعداد زیادی سیاهی لشگر نوشته شده است. بازیگران (به ترتیب حرف الفبا) : صدف اسدالهی، آرین آقاقلی‌زاده، آرزو امیری، شروین پناهی، مهدی پورجمال، محمد تاجیک، مهدی حکمتی، حمیدرضا راستجو، بیتا رحمانی، زهرا شفیعی، مهدی شعبانی، مهدی صمیمی، ماهان عبادتی، هیوا قصی‌وند، امیرحسین کی‌قباد، محمد مرادی، آیسان مشفق، سارا مهدوی، علیرضا وزیری، محمدرضا وزیری. الیکا عبدالرزاق در این تجربه مشاور کارگردان است.

«آخرین قطره از نیمه‌ پر لیوان» در تماشاخانه انتظامی

نمایش «آخرین قطره از نیمه‌ پر لیوان» به نویسندگی و کارگردانی آرش واحدی از ۲۰ دی‌ ماه در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه خواهد رفت. محمد معتضدی و سمن قناد دو بازیگر نمایش «آخرین قطره از نیمه‌ پر لیوان» به نویسندگی و کارگردانی آرش واحدی و تهیه‌کنندگی هدیه محقق هستند که از ۲۰ دی ‌ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه‌ استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه خواهد رفت. در خلاصه نمایش از زبان نویسنده این طور آمده است: «هر زمان حرف از آینده‌ دور به زبان می‌آید تمام افکار به سوی پیشرفت هدایت می‌شود، ولی شاید در دنیای فتوریستی که تصور می‌کنیم معنی واژه‌های ساده‌ امروز با گذر زمان و اتفاقات پیش رو تغییر کند. با این پیش‌فرض شاید تراژدی‌های امروز، طنزهای ساکنین ٣٠٠ سال بعد باشند و شاید برعکس!

کد خبر: 42787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =