ادعاهای بلینکن، عامل تشدید تنش میان واشنگتن و مسکو

ادعاهای جدید آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره نقش روسیه در قزاقستان و متقابلا واکنش تند وزارت خارجه روسیه به این ادعاها باعث شده تا تنش میان واشنگتن و مسکو تشدید شود.

به گزارش  آتیه آنلاین به نقل از ایرنا،  بلینکن روز جمعه بدون اشاره به نقش مخرب و مداخله جویانه کشورش که باعث ناآرامی و بی ثباتی در بسیاری از مناطق جهان شده، خطاب به خبرنگاران درباره وقایع اخیر در قزاقستان ادعا کرده بود  «اگر روس ها در خانه شما باشند گاهی بسیار دشوار می توان آن ها را وادار به ترک خانه کرد».

بلینکن که کشورش در شرایط دشوار اختلاف و تنش با روسیه بر سر مسائل مختلف قرار گرفته و سعی دارد از هر فرصتی، برای تحت فشار قرار دادن روسیه بهره برداری کند،  ادعا کرد: عوامل خاصی مسئول اتفاقات کنونی قزاقستان هستند. آنچه که در این کشور اتفاق می افتد متفاوت از اتفاقات کنونی در مرزهای اوکراین است. من فکر می کنم یکی از درس هایی که در تاریخ معاصر می توان گرفت این است که وقتی روس ها در خانه شما هستند دشوار می توان آنها را وادار به ترک آن کرد.

هیل نوشت: اظهارات بلینکن طعنه به روسیه بود و به دنبال اقدام سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از پنج متحد سابق اتحادیه جماهیر شوروی سابق و روسیه در اعزام نیرو به قزاقستان همزمان  با ناآرامی سیاسی در این کشور مطرح شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزارت خارجه روسیه نیز در پیامی در تلگرام به این اظهارات بلینکن واکنش نشان داد و نوشت: اگر آنتونی بلینکن واقعا علاقه مند به درس های تاریخی است باید این موضوع را نیز مورد توجه قرار دهد که وقتی آمریکایی ها در خانه شما هستند دشوار می توان زنده ماند و از تجاوز و سرقت در امان بود.

این وزارتخانه افزود: این درسی است که نه در تاریخ معاصر آمریکا بلکه در همه ۳۰۰ سال گذشته از زمان استقلال این کشور مطرح بوده است.

تارنمای هیل نوشت: این رسانه خواستار اظهارنظر وزارت خارجه آمریکا درباره این اظهارات و واکنش ها در این زمینه شده است.

وزارت خارجه آمریکا  به کارکنان غیر ضروری دولتی این کشور  و خانواده های همه کارکنان آمریکا در کنسولگری این کشور در آلماتی اجازه داده در صورت تمایل خاک قزاقستان را ترک کنند.

"قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان گفت که رویدادهای روزهای اخیر در این کشور را اقدامات خصمانه خارجی می‌داند که از پیش برنامه ریزی و تامین مالی شده است.

رئیس جمهوری قزاقستان از تصمیم خود برای درخواست کمک از پیمان امنیت جمعی برای کمک به قزاقستان خبر داد.

کد خبر: 42882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =