سهم اشتغال در بخش‌های سه‌گانه

جدیدترین گزارش مرتبط با طرح آمارگیری نیروی کار در فصل پاییز ۱۴۰۰، آخرین تحولات اشتغال در بخش‌های سه‌گانه کشاورزی، صنعت و خدمات را نشان می‌دهد و همچنین مقایسه آمار مربوط به بخش اشتغال این حوزه‌ها با فصل مشابه در سال گذشته و شرایط مقایسه‌ای اشتغال بین زنان و مردان و تغییرات مربوطه را در این گزارش می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، تازه‌ترین داده‌های آماری حوزه مشارکت اقتصادی و همچنین سهم اشتغال را در بخش‌های سه‌گانه صنعت، کشاورزی و خدمات در کشور و میزان سهم‌پذیری هرکدام از این فعالیت‌های اقتصادی در مقایسه با سال قبل می‌تواند عامل اثرگذار در سیاست‌های اشتغال و برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه تولید در کشور باشد.

ظرفیت، توانمندی و بسترسازی در زمینه فعالیت‌های بخش اقتصادی مانند تولید، اشتغال در بخش کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه و همچنین فعالیت در شغل‌های مرتبط با ارائه خدمات به نوعی در راستای خروجی آماری سهم اشتغال هرکدام از این حوزه‌ها و اثرگذاری اقتصادی در مسیر توسعه نقش مستقیمی دارد.

به هر میزان که بستر ایجاد شده در راستای اشتغال و نیز استعدادهای ذاتی و طبیعی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مختلف مهیا شود و برای توسعه در آن بخش جاذبه ایجاد کند، به همان نسبت ما نیز شاهد افزایش و یا برخلاف آن، شاهد کاهش سهم اشتغال در بخش مربوطه خواهیم بود. این موضوع امری عادی است که مناطقی با توانایی‌های انسانی و داشته‌های طبیعی خاص در حوزه‌های متفاوت، استعداد و توانمندی رشد در همان بخش را داشته باشند.

این میزان آماده بودن بسترهای فعالیت بر مبنای استعدادهای طبیعی و نیروی انسانی است که بر اساس منطق سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی باید مورد توجه دولت‌ها و کارفرینان قرار گرفته و با توجه به این شاخص‌های مهم، تلاش در شکوفایی قابلیت‌ها صورت گیرد.

کاهش اشتغال در بخش کشاورزی

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۴۰۰ نشان می دهد که بخش کشاورزی ۱۵.۴ درصد از سهم اشتغال کشور را در اختیار دارد و این در حالی است که آمار این شاخص در مقایسه با فصل مشابه در سال گذشته (پاییز ۱۳۹۹) که سهم ۱۶.۷ درصدی را شامل می‌شد، کاهش ۱.۳ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین گفتنی است که سهم مردان شاغل در این بخش در پاییز سال جاری ۱۵.۴ درصد اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۱.۲ درصد کاهش داشته است و همچنین سهم اشتغال زنان در این بخش در پاییز ۱۵.۴ درصد بوده که در فصل مشابه در سال گذشته ۱۷.۱ درصد را نشان داده است.

شاغلان صنعت بیشتر شدند

جدیدترین آمار تحولات حوزه اشتغال نشان می دهد که اشتغال بخش صنعت در پاییز سال ۱۳۹۹  سهم ۳۴.۳ درصدی داشته که در مقایسه با پاییز سال جاری با افزایش ۰.۴ درصدی به ۳۴.۷ درصدی رسیده است. گفتنی است که سهم اشتغال مردان در حوزه صنعت نیز در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه در سال قبل با رشد ۰.۷ درصدی به ۳۵.۳ درصد رسیده و همچنین سهم اشتغال زنان در بخش صنعت در پاییز سال جاری با روند نزولی از ۲۸.۹ درصد به ۲۶.۹ درصد تقلیل پیدا کرده است.

بر اساس اعلام نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، بیش از ۸ میلیون نفر در فصل گذشته در حوزه صنعت مشغول به کار بوده اند که نسبت به فصل پاییز در سال گذشته افزایش بیش از ۱۴۰ هزار نفر را نشان می دهد.

زنان فعال در اشتغال بخش خدمات

خروجی آماری اشتغال در حوزه خدمات نشان می دهد که اشتغال بخش خدمات در فصل پاییز ۱۴۰۰ با رشد ۰.۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل از ۴۹ درصد به ۴۹.۹ درصد ارتقا پیدا کرده است و این در حالی است که این شهم در بین مردان در حال حاضر ۴۸.۵ درصد و در بین زنان ۵۷.۶ درصد عنوان شده است.

گفتنی است که سهم اشتغال مردان در شغل های مرتبط با خدمات در فصل گذشته نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۰.۴ درصد و در بخش زنان ۳.۷ درصد افزایش را نشان می دهد.  

کد خبر: 43151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =