بازیگرانی که روی صحنه تئاتر کارگردانی می‌کنند

این روزها و در هفته پایانی دی ماه، شاهد گرم‌تر شدن تب و تاب اجرای آثار نمایشی و حضور بیشتر مخاطبان در تماشاخانه‌ها هستیم.

به گزارش آتیه آنلاین، اگرچه در  دو سال گذشته سالنهای تئاتر  وضعیت ناامید کننده‌ای را پشت سر گذاشتند و در این میان حتی برخی سالنهای خصوصی نیز کارشان به تعطیلی کشید و هنرمندان بسیاری مجبور به ترک هنر و رجوع به مشاغل دیگر شدند، اما این روزها تماشاخانه‌های تهران میزبان  آثار متنوعی از هنرمندان تئاتر در سبک‌ها و ژانرهای متفاوت هستند. حضور برخی از بازیگران در مقام کارگردان هم قابل توجه است.

بازگشت امین زندگانی به تئاتر

«رویای شب نیمه تابستان» به کارگردانی امین زندگانی از دوشنبه ۱۳ دی در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفته است. «رویای شب نیمه تابستان» از جمله آثار کمدی ویلیام شکسپیر به شمار می‌رود که علاوه بر تعدد شخصیت‌ها، کیفیت خاص بازیگری طلب می‌کند. ریتم بالا در اجرا و حرکات فیزیکی کاراکترها، برای هر بازیگری چالش برانگیز است. نمایشنامه برای حدود ۲۱ شخصیت و تعداد زیادی سیاهی لشگر نوشته شده. بازیگران (به ترتیب حرف الفبا) : صدف اسدالهی، آرین آقاقلی‌زاده، آرزو امیری، شروین پناهی، مهدی پورجمال، محمد تاجیک، مهدی حکمتی، حمیدرضا راستجو، بیتا رحمانی، زهرا شفیعی، مهدی شعبانی، مهدی صمیمی، ماهان عبادتی، هیوا قصی‌وند، امیرحسین کی‌قباد، محمد مرادی، آیسان مشفق، سارا مهدوی، علیرضا وزیری، محمدرضا وزیری.

تماشاگران تئاتر امین زندگانی را با نمایش‌هایی چون «تانگوی تخم مرغ داغ» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی و هادی مرزبان (تالار وحدت ۱۳۹۳)، «جاده طولانی مارپیچ» نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی رضا گوران (تئاتر شهر۱۳۹۱) و «پایین گذر سقاخانه» کاری از هادی مرزبان (تالار وحدت ۱۳۸۵) به یاد می‌آورند.

سعید داخ و «اصوات سرگردان»

نمایش اصوات سرگردان به نویسندگی زهرا برزگر و کارگردانی سعید ‌داخ در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود. سعید داخ بازیگر و کارگردان تئاتر که پیش از این نمایش های «شک»، «سیندرلا»، «سونات اشباح» و …را کارگردانی کرده و به عنوان بازیگر در آثاری چون «ترور»، «سردار مهر و ماه»، «حماقت ایکاروس» و … به ایفای نقش پرداخته است در تجربه اخیر خود نمایش «اصوات سرگردان» را به عنوان کارگردان تا دهم بهمن در دیوار چهارم روی صحنه میبرد.

«احتمالات» علی شمس در تالار چهارسو

  «احتمالات» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار نمایشی تئاتر شهر است که از روز سه‌شنبه سی‌ام آذر به نویسندگی و کارگردانی علی شمس در تالار چهارسو این مجموعه اجرای خود را آغاز کرد. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «احتمال هم‌نشین شدن هرکسی با هرکسی یا هرکسی با هر چیزی یا هرچیزی با هر چیزی در هر حالتی ممکن است.»در این اثر نمایشی عزالدین توفیق، امیر باباشهابی، آرش اشاداد، محمد امین پازوکی، دانیال خیری خواه، نسرین درخشان زاده، فرزین محدث، بهاره افشاری، افسانه کمالی به عنوان بازیگر حضور دارند. تئاتر «احتمالات» هر روز غیر از شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت نمایش به سامانه «تیوال» مراجعه کنند.

سجاد افشاریان و «بک تو بلک» در پردیس شهرزاد

نمایش «بک تو بلک» با بازی، نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان از ۲ دی ماه اجراهای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد در ۲ سانس ۱۸ و ۲۰ آغاز کرد. گفتنی‌ است در این تئاتر که قصه مواجهه آدم‌ها با تنهایی و خلوت با درون خود است مهدی زندیه و نیکو بستانی به عنوان بازیگر حضور دارند. افشاریان پیش از دوران کرونا، نمایش «هرکسی یا روز می میرد یا شب من شبانه روز» را روی صحنه برد که در سال ۹۸ به مدت شش ماه روی صحنه بود. او این نمایش را هم در سالن شهرزاد اجرا کرد و حالا همین نمایش در ابتدای آذرماه امسال به مدت یک ماه در شبکه نمایش خانگی اکران آنلاین دارد.

نمایش تازه محمد حاتمی با بازی آشا محرابی

نمایش «ردایکال هفت ممیز هفت» از تاریخ ۲۶ دی ماه به مدت ۱۰ شب راس ساعت ۱۹ در سالن «تقاطع سینما تئاتر» جم سنتر روی صحنه می‌رود. این اثر نمایشی نوشته مریم تاجیک است که با  طراحی و کارگردانی محمد حاتمی و بازی آشا محرابی و حاتمی روی صحنه می‌رود. به‌گفته حاتمی «نمایش قصه‌ای جهانی و اجتماعی دارد و درباره مهاجرت‌های اجباری است.

«لیلیت» در تالار سایه

نمایش «لیلیت» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه مردی هم یکی از آثار نمایشی جدید مجموعه تئاتر شهر است که از روز اول دی ماه در تالار سایه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. این اثر نمایشی در ایام برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در بخش های نمایشنامه نویسی، کارگردانی و بازیگری و نمایش برگزیده به عنوان یکی از آثار موفق این رویداد معرفی شده است. در خلاصه نمایش «لیلیت» که با بازی منصور صوفی و مهناز رودساز به صحنه می رود، آمده است: بورا و لیندتا دلبسته و عاشق هم در یوگسلاوی بزرگ بودند. اما جنگ داخلی آن ها را در مسیر دیگری قرار داده است. تئاتر «لیلیت» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه مردی ساعت ۱۹:۱۵ به مدت زمان ۷۵ دقیقه در تالار سایه میزبان تماشاگران تئاتر است.

کد خبر: 43511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =