همراهی فرانسه و آلمان؛ تازه‌ترین مواضع اروپا در قبال اوکراین

دیدار روسای دولت فرانسه و آلمان و کنفرانس خبری پایانی آن که بیش از هر چیز به اوکراین اختصاص یافت، هر دو کشور را در جبهه‌ای مشترک قرار داد. جبهه‌ای که هم در آن سخن از پاسخ شدید در صورت اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین بود و هم تمایل به گفت‌وگو با مسکو برای حل و فصل مسالمت آمیز مساله.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، امانوئل مکرون و اولاف شولتس در برلین روز سه‌شنبه بر همبستگی خود با کی‌یف و عزم خود علیه مسکو تاکید کردند و امیدوار بودند که گفت‌وگو با روسیه بتواند به کاهش تنش کمک کند.

این دو از اصطلاحاتی مشابه در سخنان خود استفاده کردند. مکرون از «پاسخ متقابل» به روسیه در صورت «تهاجم» سخن گفت و شولتس تاکید کرد: هرگونه تهدید علیه تمامیت ارضی اوکراین «هزینه سنگینی برای روسیه خواهد داشت».

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری فرانسه دیروز در حالی از «جبهه متحد اروپا» در برابر روسیه سخن گفت که یک روز پیش از آن ابراز امیدواری کرد که «هنوز فضا برای اقدام دیپلماتیک» در مناقشه اوکراین وجود دارد و راه حلی برای «کاهش تنش» به  مسکو پیشنهاد خواهد داد.

صدراعظم آلمان نیز که تاکنون امتناع کشورش از ارسال سلاح به اوکراین، واکنش منفی کی‌یف و ناامیدی لهستان را در پی داشت، در نشست دیروز گفت: دولت آلمان در سال های اخیر همواره از ارسال سلاح اجتناب کرده است اما اقدامات متعددی در حمایت از اقتصاد و دمکراسی اوکراین صورت داده است.

تاکید بر راه حل دیپلماتیک

مکرون و شولتس با ابراز خرسندی از دیدارهای متعدد روزهای اخیر، بر «گفت‌وگو» با مسکو تاکید کردند. این در حالی است که امروز چهارشنبه مذاکراتی در چارچوب «نورماندی» و در سطح مشاوران سیاسی چهار کشور روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان به میزبانی پاریس برگزار می‌شود.

روز جمعه نیز مکرون در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین صحبت خواهد کرد.

صدراعظم آلمان دیروز در نشست خبری عنوان کرد: باید گفت‌وگو کرد. بحث می کنیم اما باید تلاش کنیم تا پیشرفتی حاصل شده و از این شرایط حساس خارج شویم.

وی افزود: بنابراین ما از روسیه انتظار داریم گام های روشنی برای کمک به کاهش تنش بردارد و همه موافقیم که تهاجم نظامی عواقب جدی خواهد داشت.

همزمان با افزایش تنش ها میان آمریکا و ناتو با روسیه بر سر اوکراین جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با انتقال تسلیحات نظامی به اوکراین و اعلام آماده باش هشت و هزار ۵۰۰ نیروی نظامی کشورش ادعا کرد هیچ نیروی آمریکایی وارد کی یف نخواهد شد.

وی پیشتر اعلام کرده بود که دیدار بسیار خوبی با رهبران اروپا درباره اوکراین و روسیه داشته است و با آنها اتفاق نظر کامل دارد.

همزمان با ادعاهای آمریکا و غرب مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که تقویت نیروهای ارتش اوکراین در خط تماس دونباس، نشانگر آمادگی آن برای حمله به این منطقه در شرق اوکراین است.

کشورهای غربی و کی‌یف به تازگی ادعاهایی درباره «تهاجم» احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. مسکو این ادعاها را "پوچ و بی‌اساس» خواند و از آن به عنوان ترفندی برای تشدید تنش‌ها یاد و اشاره کرد که روسیه هیچ‌ تهدیدی برای کسی ایجاد نکرده است.

کد خبر: 44917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =