یارانه دستمزد؛ طرحی جذاب برای کارگر و کارفرما

قابلیت تحقق همزمان ایجاد و خلق فرصت‌های شغلی موردنظر دولت در قالب سیاست‌های اشتغال، نیروی کار مورد نیاز کارفرما و شغل مورد انتظار نیروی کار، موضوعی است که در قالب طرح‌هایی در چارچوب مشوق‌های بازار کسب و کار و اشتغال تعریف می‌شود و یارانه دستمزد به عنوان طرحی که دارای این ظرفیت‌ها است، در خصوص تسهیل شرایط اشتغال، عملکرد مناسبی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، یارانه دستمزد عنوان طرحی در راستای ایجاد انگیزه به کارگیری نیروی کار است که در آن کارفرمایان با درنظر گرفتن شرایط خاص، مشمول کمک های پرداختی دولت در قالب دستمزد نیروی کار استخدام شده خواهد شد و به عبارتی، ارتباط سودمند "برد برد" و چندجانبه دولت، کارفرمایان و نیروی کار در راستای اجرای این طرح تعریف شده است.

طرح یارانه دستمزد به عنوان یکی از طرح‌های مؤثر در زمینه توسعه اشتغال، در سالهای گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با هدف جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار و تشویق کارفرمایان به استفاده از نیروی کاری که  شغل اولرا تجربه می کنند، اجرا شده است.

در واقع طرح یارانه دستمزد با هدف کاهش هزینه‌های اشتغال نیروی کار جدید برای کارفرما به منظور پایداری و توسعه تولید و اشتغال، افزایش فرصت های شغلی در بازار کار، حمایت از بنگاه‌های بخش تعاونی و خصوصی اجرایی شده است.

شرایط مشمولان طرح یارانه دستمزد

بر اساس ضوابط موجود در این طرح، جویندگان کار باید تحصیلات متوسطه (دیپلم) و بالاتر داشته باشند و اولویت با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که سن آنها از ۳۷ سال تمام بیشتر نباشد (برای آقایان طول دوره خدمت سربازی به حداکثر سن افزوده می‌شود) و برای زنان سرپرست خانوار جوینده‌کار نیز شرط سنی تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.

در قالبی دیگر، یارانه دستمزد در واقع مبلغی است که توسط دولت به موجب شیوه‌نامه مدون این طرح به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر ۳۵ سال به کارفرمایان پرداخت و منابع این طرح از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمک‌های مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود.

به عبارت دیگر، طرح یارانه دستمزد یکی از سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال بشمار می رود و با توجه به تصویب افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰، مبلغ این یارانه به کارفرمایان برای نیروهای کار جذب شده در سال جاری نیز افزایش یافته است.

گفتنی است که طول دوره پرداخت یارانه دستمزد به ازای هر جوینده کار تا سقف ۱۲ ماه، میزان یارانه دستمزد نیز معادل ۳۰ درصد حداقل حقوق دستمزد مصوب شورایعالی کار است و متقاضیان و کارفرمایان در صورت تمایل به ثبت‌نام در این طرح باید به سامانه (pyd.mcls.gov.ir) مراجعه کنند.

یارانه دستمزد؛ بسترساز رونق اشتغال و تولید

بر اساس نظریات کارشناسان حوزه بازار کار، اجرای"طرح یارانه دستمزد" علاوه بر تزریق انگیزه به کارفرمایان در راستای جذب نیروی کار در کشور، موجبات رونق اشتغال و بازار کار در استانهای محروم و کم برخوردار را فراهم می آورد و بر اساس این طرح نیز در صورت جذب نیروی کار از سوی کارفرما، به مدت یکسال یک سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار به عنوان یارانه دستمزد به وی پرداخت می شود که با درنظر گرفتن افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد سالجاری، مبلغ یارانه دستمزد برای نیروهای کار جذب شده در سال جاری عددی در حدود ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

یارانه دستمزد و ایجاد اشتغال بیش از ۳۳ هزار نفر

براساس جدیدترین داده‌های آماری سامانه یارانه دستمزد، از نزدیک به ۳۹ هزار داوطلب ثبت‌نام کرده در طرح یارانه دستمزد، بیش از ۳۳ هزار نفر موفق به اشتغال در کارگاه‌های مختلف مشمول این طرح شدند.

همچنین تا تاریخ نهم بهمن ۱۴۰۰ تعداد شش هزار و ۸۰۷ کارفرما در قالب طرح"یارانه دستمزد" وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول استفاده از امتیازات این طرح در قالب یارانه شده‌اند.

جدیدترین اطلاعات اجرای طرح یارانه دستمزد حاکی از این است که استانهای خوزستان، مازندران و لرستان بیشترین و استانهای خراسان شمالی، کردستان و ایلام، کمترین اشتغال ثبت شده از طریق این طرح را به خود اختصاص داده‌اند و همچنین بیشترین و کمترین میزان جویندگان کار نیز به ترتیب اشاره شده در این استانها به ثبت رسیده است.

گفتنی است که استانهای خوزستان، کرمانشاه و مازندران در راستای اجرای این طرح، بیشترین و استانهای خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و بوشهر، کمترین استقبال و مشارکت کارفرمایان را در این طرح به ثبت رسانده‌اند.

همچنین بر اساس سیاست های جامع بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح های مشوق بیمه ای، کارورزی و یارانه دستمزد در چارچوب طرح هایی برای افزایش اشتغال از طریق تشویق کارفرمایان قرار گرفته و تا به امروز نیز اثرات قابل توجهی در حوزه اشتغال داشته اند.

آمار و داده های مرتبط با جذب‌شدگان جوینده کار، تعداد جویندگان کار ثبت نام شده و نیز تعداد کارفرمای ثبت نام شده در قالب طرح یارانه دستمزد در جداول زیر قابل مشاهده است.

کد خبر: 45166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =