زنگ آغاز اجراهای جشنواره تئاتر فجر نواخته شد

امروز یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه و همزمان با نخستین روز برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر نمایش‌هایی در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی و دیگرگونه‌ها اجرا می‌شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، بعد از گشایش چهلمین تئاتر فجر که برای نخستین بار خارج از پایتخت و در کاروانسرای زین‌الدین در مهریزِ یزد، از شاهکارهای معماری دوره صفویه برگزار شد، سه نمایشگاه اسناد چهل دوره جشنواره تئاتر فجر و نمایشگاه عکس و پوستر چهلمین جشنواره، ۱۵ بهمن در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در نمایشگاه اسناد ۴۰دوره جشنواره تئاتر فجر، اسناد و اطلاعاتی از ۴۰دوره جشنواره تئاتر فجر به نمایش گذاشته می‌شود که تاکنون ‌کمتر درمعرض تماشا قرار گرفته است. در نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره نیز آثار برگزیده برای حضور در بخش مسابقه عکس و پوستر و نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهند شد.

تئاتر شهر میزبان چه نمایش‌هایی است

همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، همزمان با آغاز به کار بخش صحنه‌ای چهلمین جشنواره تئاتر فجر، اجرای عمومی سه نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه در تالار اصلی، «پنگوئن‌های افسرده» به کارگردانی محمدمیرعلی اکبری در تالار قشقایی و «لیلیت» به کارگردانی محمدرضا شاه مردی در تالار سایه طی روزهای پنجشنبه چهاردهم و جمعه پانزدهم بهمن ماه به پایان رسید و تمامی تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر از روز یکشنبه هفدهم تا روز سه شنبه بیست و ششم بهمن ماه میزبان آثار نمایشی به صحنه رفته در چارچوب چهلمین جشنواره تئاتر فجر در بخش‌های مختلف خواهند بود. به دلیل افزایش مبتلایان به سویه جدید کرونا سالن‌ها با ظرفیت حداقلی و ۳۰ درصدی در جشنواره تماشاگر می‌پذیرند تا امکان ابتلا تماشاگران به این بیماری به حداقل ممکن برسد.

نمایش‌های «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه، «هملربیژنی» به کارگردانی آژمان بیژنی نسب از فسا، «مرثیه‌ای در قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» به کارگردانی مجتبی رستمی‌فر از اهواز، «به اندازه یک نفس» به کارگردانی سمیرگولاموف از کشور آذربایجان و «الزمکان» به کارگردانی عبدالصمد صدوخی از کشور الجزایر طی ایام برگزاری جشنواره در تالار اصلی به صحنه می‌روند.

نمایش‌های «احتمالات» به کارگردانی علی شمس از تهران، «آسانسورنداره» به کارگردانی لبخند بدیعی از تهران، «آرش، شهرسوخته، بخش طبی ۴» به کارگردانی فردوس حاجیان از تهران، «صامت» به کارگردانی امیربهاوراکبرپور دهکردی از تهران، «وقتی همه چیز تمام می‌شود سقوط می‌کنیم» به کارگردانی ع. الجروف و س. عبدالحسین از ایران و عراق، «به هیچ کس هیچی نگو» به کارگردانی کامران شهلایی از تهران، «ساختن» به کارگردانی مصطفی ذره پرور از تهران، «بابا آدم» به کارگردانی لیلی عاج از تهران و «اتاق» به کارگردانی مرحوم ساشا کشوادی  هم در تالار چهارسو میزبان مخاطبان تئاتر هستند. در تالار سایه نیز نمایش‌های «رز آبی» به کارگردانی احمد ارجمندی، «مصریه» به کارگردانی اکبرآیین از یاسوج، «همه برادران من» به کارگردانی داودپارسا از گچساران، «تابوت» به کارگردانی سناتور حسیمی از ایران و افغانستان، «قندخون» به کارگردانی لیلی عاج از تهران، «دخترخجالتی» به کارگردانی جنت سلیم آوا از کشور آذربایجان، «بهشت حکیم الله» به کارگردانی مرجان قاسمی از ایلام و «بی‌خواه» به کارگردانی سعید هاشمی‌پور از تهران پذیرای تماشاگران خواهند بود.

تالار قشقایی مجموعه هم طی ایام برگزاری جشنواره میزبان نمایش‌های «لاوستوری» به کارگردانی زری اماد از تهران، «بعضی‌ها رو باید از دور دوست داشت» به کارگردانی علی بابایی از کرج، «تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک» به کارگردانی تینو صالحی از تهران، «پاستیل زرد» به کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر از تهران، «زندگی سگ مرده» به کارگردانی مرتضی نجفی از قزوین، «مانستر» به کارگردانی کوروش شاهونه از تهران، «کل» به کارگردانی مصطفی محمدی دوست از فارسان، «رگال» به کارگردانی آ. ندافی و س. یوسفی از یزد، «داستان باغ وحش» به کارگردانی مهدی پاشایی از تهران خواهد بود. در بخش «دیگرگونه‌های اجرایی» نیز نمایش‌های «خود» به کارگردانی حسین قاسمی از تهران در پلاتو تمرین شماره دو و «ربیع‌الاول» به کارگردانی الهام ابنی از تهران در کارگاه نمایش، «شماره ۳» به کارگردانی نیلوفر صمدی از تهران در سالن انتظار تالار اصلی میزبان مخاطبان خواهند بود.

به این ترتیب طی روزهای هفته جاری ۲۲ تماشاخانه‌ خصوصی و دولتی پایتخت با ۴۸ نمایش همزمان با تنور گرم اجراهای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به استقبال مخاطبان می‌روند.

جزییاتی از بلیت‌فروشی جشنواره تئاتر فجر در پیک ششم کرونا

مدیر روابط‌عمومی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تاکید بر پایبندی به ظرفیت مجاز ۳۰ درصدی در استفاده از سالن‌ها، عنوان کرد «نکته حائز اهمیت باز شدن سایت فروش بلیت چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که از روز، پنجشنبه ۱۴ بهمن ساعت ۱۲ ظهر اتفاق افتاده است و طبق برنامه‌ریزی ستاد برگزاری جشنواره و اعلام رسمی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و براساس تصمیماتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شده است ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این نکته، به این معنا نیست که همه این ۳۰ درصد در سایت فروش بلیت قابل بهره‌برداری است و به عنوان مثال در سالن‌های کوچک، بلیت فروشی نخواهیم داشت و این امر صرفا در سالن‌های بزرگ رخ خواهد داد.»  او در توضیح این که چرا سالن‌های کوچک بلیت فروشی نخواهند داشت، گفت: «چرا که ۳۰ درصد در سالن‌های کوچک عدد قابل توجهی نخواهد بود و این ظرفیت باید در اختیار هیات داوران، هنرمندان تئاتر استانی و اصحاب رسانه قرار گیرد و در نتیجه عددی باقی نمی‌ماند که برای فروش ارائه شود، مضاف بر این که اصولا در سالن‌های کوچک، پروتکل‌های بهداشتی باید با جدیت بیشتری رعایت شود.»  او با اشاره به این که «ستاد برگزاری جشنواره، آمادگی خود را برای پخش آنلاین نمایش‌های حاضر در این رویداد در پلتفرم‌های اعلام شده، رسانه‌ای کرده است»، افزود: «مطمئنا یکی از ابزارهایی که در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و هم‌زمان اطلاع مخاطبان از برنامه‌های چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یاری‌رسان‌مان خواهد بود پخش آنلاین آثار از طریق تلویزیون تئاتر ایران است.» 

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه در مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر، تالار حافظ، برج آزادی، محوطه تئاتر شهر و محوطه خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

کد خبر: 45897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =